kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۲۴۷
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶

رسیدن آب بیشتر به تالاب هامون با حذف دایک

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان گفت: حذف دایک در داخل تالاب بین‌المللی هامون علاوه‌بر رسیدن آب به نقاط بیشتر سبب مهار یکی از کانون‌های گردو غبار در این تالاب تا حدود زیادی شده است.

وحید پورمردان ، اظهارداشت: با توجه به حجم ورودی سیلاب از روزهای آخر سال گذشته و پیش‌بینی‌های انجام شده در برنامه احیای تالاب بین‌المللی هامون، اولویت‌های احیای تالاب در قالب ورود آب به تمامی بخش‌ها و همچنین احیای پوشش گیاهی به منظور کنترل پدیده گرد و غبار در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفت.
وی گفت: برای تحقق برنامه پیش‌رو و ورود آب به تمام قسمت‌های تالاب بین‌المللی هامون، دایک منطقه جنوب کوه خواجه برای آبگیری قسمت‌های جنوبی تالاب که نزدیک به یک دهه خشک و یکی از کانون‌های گرد و غبار منطقه بود بازگشایی و حجم مناسبی از آب بستر خشک این قسمت از تالاب را در برگرفته و پوشش گیاهی آن نیز بصورت چشمگیر احیا شد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان افزود: حذف دایک و ورود آب به سایر قسمت‌های تالاب بین‌المللی هامون برنامه احیای تالاب را یک قدم به پیش برده و ضمن احیای فصلی بخش جنوبی تالاب به میزان ۵۸ هزار هکتار یکی از کانون‌های پدیده گرد و غبار در شمال استان را تا حد زیادی مهار کرده است.
وی بیان کرد: گسترش برنامه احیای تالاب بین‌المللی هامون تا قسمت‌های جنوبی تالاب با وسعت بسیار زیاد موجب لانه گزینی و تخم‌گذاری پرندگان در پهنه‌ای بسیار بزرگ شده و این یکی از نشانه‌های بارز موفقیت گام به گام در برنامه احیای این تالاب است.