kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۹۱
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۵
مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی:

کارخانجات لبنی کشور با 30 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی گفت: کارخانه‌های لبنیات کشور در حال حاضر با 30 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند و 70 درصد ظرفیت آنها خالی مانده است.


محمدرضا اسمعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: دولت از صنعت لبنیات حمایت نمی‌کند و با مصوبات متناقض جوی را به وجود آورده است که سبب شده کارخانه‌های ما در اغلب موارد دچار ضرر و زیان شوند.
وی با اشاره به حمایت نادرست دولت از تولید پنیر UF و شیر استرلیزه برای مدارس گفت: در حالی که کارخانه‌‌های محدودی تولید پنیر UF را برعهده دارند دستورالعمل‌های صادر شده اخیر کارشناسی و منطقی به نظر نمی‌رسد که تنها بخواهند در کشور از تولید پنیر UF حمایت کنند در حالی که ما غیر از تولید پنیر UF که فقط کارخانه‌های محدودی فناوری‌های مربوط به این بخش را برعهده دارند باید از تولید پنیرهای سنتی و آب نمکی نیز به شکل منطقی و درست حمایت کنیم.
مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی با انتقاد از تصمیم دولت در تهیه شیر استرلیزه برای دانش‌آموزان افزود: ما باید مزیت تولید شیر پاستوریزه را بر استرلیزه ترجیح دهیم و اینکه دولت تصمیم گرفته است که از مهرماه تا اردیبهشت ماه سال آینده شیری را که توزیع می‌کند استرلیزه معرفی کند منطقی به نظر نمی‌رسد.
اسمعیلی با اشاره به قیمت بالای تمام شده تولید شیر استرلیزه با تکنولوژی و مواد اولیه وارداتی تصریح کرد: چه لزومی دارد که به جای شیر پاستوریزه تصمیم بر تولید و توزیع شیر استرلیزه در مدارس بگیرند که تنها تعداد محدودی از کارخانه‌های ما صاحب این فناوری هستند.
این مسئول ادامه داد: لزومی ندارد که برای تولید شیر مدارس که بسیاری از صاحبان صنعت لبنیات از سال‌ها پیش سرمایه‌گذاری کرده و تجهیزات مورد نیاز برای تولید شیر پاستوریزه را خریداری کرده‌اند امروز به خاطر یک تصمیم نادرست در تولید آن در آستانه ورشکستگی قرار گیرند و در مقابل عده‌ای از کارخانه‌های بزرگ اقتصادی سود ببرند.
وی افزود: به دلیل عدم حمایت دولت از واحدهای لبنی در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اکثر واحدهای تولیدی به مرحله زیان‌دهی رسیده‌اند و یا در آستانه ورشکستگی قرار دارند.
اسمعیلی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر فقدان توجیه اقتصادی برخی کارخانه‌های مواد لبنی افزود: در تعجب هستیم که اگر واحد تولیدی توجیه اقتصادی نداشت چرا به آن مجوز دادند و این واحدها را برای برخورداری از تسهیلات به بانک‌ها معرفی کردند.
وی تصریح کرد: در حالی که دو سال پیش شیر را به نرخ هزار و 440 تومان خریداری می‌کردیم اکنون با نرخ 3 هزار و 800  تومان نیز نمی‌توانیم شیر بخریم. مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی کشور از تهیه و تدوین بسته حمایتی از صنعت لبنیات و ارائه آن به دولت و مجلس برای تصویب نهایی و اجرایی شدن آن خبر داد.