kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۸۸
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۴

مخترع جانباز زاهدانی نوعی سوخت از پسماند روغن موتور ساخت

طرح ایجاد نوعی سوخت از پسماند روغن موتور با ضایعات پتروشیمی توسط مخترع جانباز زاهدانی موجب سود 50 درصدی کارخانه‌های پتروشیمی شده است.


رئیس بنیاد نخبگان استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این سوخت در کارخانه‌ها و کوره‌های آجرپزی کاربرد دارد، گفت: این اختراع سبب می‌شود تا کارخانه‌ها ضایعات پتروشیمی خود را به چرخه تولید بازگردانند و سودی 50 درصدی کسب
کنند.
کالوندی با بیان اینکه این اختراع در سال 88 در کشور به ثبت رسیده است، افزود: این نوع سوخت در جهان منحصربفرد است و کشور دیگری دارای چنین ابداعی نیست و این سوخت آلودگی محیط زیست را کاهش می‌دهد و صرفه اقتصادی زیادی را ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه نخستین اختراع این مخترع جانباز زاهدانی در سال 86 به ثبت رسیده است، افزود: سه اختراع این مبتکر نیز در رابطه با تولید خاک سرامیک از پسماند ضایعات پتروشیمی، ایجاد سوخت از پسماند روغن موتور و طرح تونسیل اکتیویته به ثبت کشوری رسیده است.
یدالله‌پورمخترع زاهدانی نیز با بیان اینکه این طرح در سال 92 تجاری‌سازی شده است، گفت: در این طرح با تولید 800 بشکه روغن موتور در کارخانه، تعداد 200 بشکه روغن از پسماند آن بدست می‌آید و حدود 200 بشکه نیز از مواد مازاد شرکت نفت که با نام نفت کوره به استان وارد می‌شود، تولید می‌شود.
وی تصریح کرد: از میان 13 اختراعی که تاکنون انجام داده‌ام، 2 اختراع تجاری‌سازی شده است که در کارخانجات کشورهای پاکستان و افغانستان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و 3 مورد اختراع نیز به ثبت کشوری رسیده است.
وی گفت: طرح سوخت از پسماند قابلیت ثبت جهانی دارد ولی بعلت مشکلات مالی قادر به ثبت جهانی آن نیستم.