kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۹۰۰
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴
فراستی:

فیلم «خانه پدری» حقانیت ندارد(اخبار ادبی و هنری)

فراستی باز هم از فیلم «خانه پدری» انتقاد کرد.

پس از قتل رومینا ‌اشرفی و فضاسازی حامیان رسانه‌ای فیلم خشونت‌طلبانه و ضدایرانی «خانه پدری» مسعود فراستی واکنش نشان داد و در فضای مجازی نوشت:
«... گفته‌ام که خانه پدری، فیلم بدی است و ضدملی؛ با یک موضوع مهم اجتماعی. فیلمساز ما خوشبختانه برخلاف قبادی و مخملباف که به خاطر جایزه‌های جهانی، همه چیز را به فروش می‌گذارند- خود، سرزمین و...- ناخواسته و شتاب‌زده چنین فیلمی را ساخته. مستقل از تکنیک ضعیف و ناتوان فیلم، فیلمنامه نیز بسیار سطحی و ولنگار است. به هیچ آدمی رسیده نشده و همه یا تیپ‌اند یا ماقبل آن. بدتر از همه شخصیت‌پردازی پدر است و تعمیم جنایت او به چندین نسل بعدی. و این برخلاف نظر فیلمساز «نیشتر زدن و هشدار دادن» هم نیست، بلکه ارائه تصویری مخدوش و تاریک از ایران است و متاسفانه با توقیف‌های پی‌درپی مانع از بحث جدی درباره آن.
در ضمن لازم است به فیلمساز محترم‌مان‌ یادآوری کنم چنین‌ بی‌فرهنگی‌ها و سبعیت‌هایی، مختص جامعه ما نیست؛ در فرنگستان هم یافت می‌شود. جوری حرف نزنیم که تعبیر غلط شود. فیلمساز ما در مصاحبۀ اخیرش با «یورونیوز» در جواب سؤال «آیا فیلم ایران را ترسیم کرده»، ‌می‌گوید: «حق طبیعی و مسلم شماست که چنین برداشتی بکنید... خانه پدری «حقانیت» ندارد. وقتی فیلم یا اثری حقانیت می‌یابد که پرداخت- و بیان- درست باشد (جای دوربین و زوایای آن، به‌خصوص) نه صرفا یافتن لوکیشن.»