kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۸۹۴
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
یک نماینده خبر داد

طرح 2 فوریتی مجلس برای جاماندگان سهام عدالت

در شرایطی که آزادسازی سهام عدالت آغاز شده و حدود 49 میلیون نفر مشمول این طرح شده اند، یکی از نمایندگان مجلس از طرح دو فوریتی مجلس برای اضافه شدن جامانده‌های سهام عدالت خبر داد.

واگذاری سهام عدالت که از سال 85 شروع شده به تعداد 49 میلیون و 121 هزار و 471 نفر در شش دهک کم‌درآمد جامعه تعلق گرفت و حالا ارزش پرتفوی سهام عدالت یک میلیون تومانی حدود 17 میلیون تومان، ‌532 هزار تومانی حدود 8/6 میلیون تومان و سهام 492 هزار تومانی حدود هشت میلیون تومان شده است. با این حال، یکی از انتقاداتی که به این طرح شده، این است که برخی افرادی که از وضع مالی مناسبی برخوردار نیستند، یا تفاوتی با افراد مشمول این طرح ندارند، جزو سهام عدالتی‌ها قرار ندارند. به همین دلیل برخی نمایندگان مجلس به دنبال اضافه کردن جا ماندگان سهام عدالت به این طرح می‌باشند.
در همین زمینه، محمدرضا پورابراهیمی؛ نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم، از تدوین طرح دو فوریتی درباره جاماندگان دریافت‌کننده سهام عدالت در مجلس خبر داد و گفت: این طرح اعلام وصول شده  و دارای هشت بند و چند تبصره است. این طرح در دو بخش ساماندهی وضعیت موجود دارندگان سهام عدالت و ساماندهی افرادی که از دریافت این سهام جامانده‌اند، تدوین شده است.
وی افزود: از طریق این اقدام مجلس، هم مشکلات بازار سرمایه کاهش پیدا می‌کند و هم واگذاری‌ها بهتر انجام می‌شود. برای افرادی که از دریافت سهام عدالت در سال 85 جامانده‌اند و یا پس از آن مشمول دریافت شده‌اند بندهایی آورده شده است در این طرح پیش‌بینی شده است از 50 درصد سهام دولت و یا واگذاری شرکت‌های جدید به مشمولان سهام عدالت داده شود. سعی خواهیم کرد تا یک ماه آینده افرادی که از دریافت سهام عدالت جامانده‌اند را در مجلس تعیین تکلیف کنیم.
سهام خود را ارزان نفروشید
البته انتقاداتی که هم اکنون درباره سهام عدالت وجود دارد منحصر به جا ماندگان نیست؛ یکی از موارد عجیبی که اخیرا رخ داده، خرید ارزان سهام مردم توسط بانک‌ها است؛ به گزارش خبرگزاری فارس، برخی از دارندگان سهام عدالت اعلام کردند وقتی برای تقاضای فروش سهام به بانک مراجعه کردیم، متصدی بانک اعلام کرد 450 هزار تومان به شما تعلق می‌گیرد! این در حالی است که ارزش 30 درصد سهام عدالتی که مجموعش هشت میلیون تومان است حداقل دو میلیون تومان می‌شود و ظاهرا برخی بانک‌ها به یک پنجم قیمت واقعی می‌خواهند سهام عدالت را بخرند!
در این باره، ماشاءا... عظیمی، دبیرکل اتاق تعاون ایران درباره اینکه سهامداران عدالت برای فروش سهام خود به بانک‌ها مراجعه کرده و برخی بانک‌ها رقم‌های ناچیزی برای خرید سهام پیشنهاد کرده‌اند، گفت: اگر کسی احساس می‌کنند سهام او را ارزان می‌خرند نفروشد و آن را نگه دارد چون قرار شده 30 درصد سهام عدالت طبق قیمت روز تابلوی بورس توسط بانک‌ها فروخته و پول آن را به سهامدار عدالت بدهند. بنابراین اگر قیمت ارزانی پیشنهاد شد سهامداران آن را نفروشند.
اما جدای از خرید ارزان این سهام توسط بانک‌ها، فرایند فروش سهام عدالت مردم از طریق بانک‌ها که با وکالت سهامداران به این موسسات انجام می‌شود، دارای شرایط یک سویه‌ای است که به صورت مکتوب از دارندگان سهام عدالت گرفته می‌شود. مثلا بند 7 وکالت‌نامه‌ای مکتوب بانک‌ها به بانک این اختیار را داده است که سهام  مردم را با قیمتی که خود تشخیص می‌دهد بفروشد و سهامدار نیز حق اعتراض را به موجب این بند از خود سلب کرده است.
در همین زمینه، حسین فهیمی، سخنگوی آزادسازی سهام عدالت اظهار داشت: حدود 500 هزار سهامدار عدالت سفارش فروش سهام خود را در بانک‌ها به ثبت رسانده‌اند و به‌صورت تجمعی تاکنون حدود 200 میلیارد تومان از سهام آنها فروش رفته است. تاکنون بیش از ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کردند.
کارگزاری‌های پرریسک کنار گذاشته شدند
گفتنی است، در کنار معایبی که در اجرای این طرح رخ داده، مزایایی وجود داشته و به نظر می‌رسد تلاش‌هایی برای کاهش ریسک سهامداری مردم از طریق افزایش اطمینان از سهام عدالت صورت پذیرفته است. به عنوان نمونه، مدیریت عملیات بازار بورس اوراق بهادار تهران با صدرو اطلاعیه‌ای در مورد معاملات سهام در شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت اعلام کرد: «آن دسته از کارگزارانی که بر اساس اختیارات محوله به کمیته پایش ریسک بازار، به عنوان کارگزاری پرریسک تشخیص داده شوند، مجاز به ارائه خدمت به عنوان کارگزار عامل فروش در خصوص مشمولان سهام عدالت نمی‌باشند.»
در نمونه‌ای دیگر، این تصمیم که دارایی مردم تحت عنوان سهام عدالت می‌تواند وثیقه‌ای برای اخذ وام باشد نیز تصمیمی است که می‌توان آن را به فال نیک گرفت. در این زمینه، علی نادرشاهی، کارشناس اقتصادی اظهار داشت: این اتفاق صورت بگیرد هم‌کسانی که از لحاظ معیشتی مشکل دارند می‌توانند با دریافت وام، از آن برای زندگیشان و حتی کسب و کارشان استفاده کنند و هم خود سهام عدالت در گرو بانک هست و از دست نرفته است و چه بسا ارزش آن نیز بالاتر بروند. پس در واقع اگر توانستند پس بدهند که اصل دارایی‌شان باقی می‌ماند اگر هم نتوانستند پس بدهند نیز بانک ضرر نمی‌کند.
تکلیف سهام متوفیان هم روشن شد
همان گونه که‌اشاره شد، ۴۹ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۷۴۱ نفر مشمول سهام عدالت هستند که از این تعداد ۴۶ میلیون و ۵۶۷ هزار و ۳۴۹ نفر در قید حیات هستند، بر این اساس، سهام عدالت مانند سایر دارایی‌ها بر اساس ورقه انحصار وراثت به نام وراث خواهد شد. به گزارش خبرگزاری ایسنا، بعد از آزادسازی سهام عدالت وراث می‌توانند ظرف یک یا دو ماه اقدامات قانونی را با مراجعه به دفاتر پیشخوان انجام دهند و بعد از طریق شرکت سپرده‌گذاری، انتقال سهام آنها انجام خواهد شد.
وراث متوفیان سهام عدالت باید منتظر اطلاعیه‌های  شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در خصوص انتقال سهام عدالت اموات باشند، زیرا سامانه سمات در تلاش است که در گام دوم فرایند آزادسازی سهام عدالت، وضعیت انتقال سهام عدالت متوفیان را از طریق الکترونیکی فراهم کند. درهمین رابطه، کارشناسان شرکت سپرده گذاری مرکزی در حال انجام آزمایش‌های نهایی هستند تا تمامی فرایندهای انتقال سهام عدالت متوفیان غیر حضوری انجام شود.