kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۸۹۳
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳

قیمت نفت به دلیل تعلل اعضای اوپک در پایین آوردن تولید کاهش یافت

قیمت نفت تحت تاثیر ابهام تصمیم اوپک درباره «طرح کاهش تولید نفت» پایین آمد و از بشکه‌ای نزدیک 40 دلار کمتر شد.

به گزارش خبرگزاری فارس در بازارهای جهانی قیمت نفت برنت با 55 سنت کاهش، بشکه‌ای 39 دلار و 24 سنت به فروش رفت. قیمت نفت وست‌تگزاس آمریکا هم کاهش 74 سنتی را تجربه کرد و هر بشکه از این نفت به قیمت 36 دلار و 55 سنت معامله شد.کاهش قیمت نفت متأثر از ابهام در کاهش تولید نفت توسط اوپک پلاس است. تولیدکنندگان نفت اوپک از دو سال پیش طرح کاهش تولید را دنبال می‌کنند و پس از کاهش شدید قیمت نفت طی چند ماه گذشته، به دنبال این هستند تا طرح کاهش تولید را با رویکرد و تصمیم جدید دنبال کنند و قرار است در جلسه‌ اوپک در مورد رویکرد جدید تولید تصمیم بگیرند.
عربستان و روسیه دو کشور بزرگ تولیدکننده نفت تصمیم گرفته‌اند که طرح کاهش تولید نفت را تا ماه جولای با 9/7 میلیون بشکه در روز ادامه دهند، اما منابع آگاه گفتند این تصمیم عربستان و روسیه مورد قبول بقیه کشورها نیست و معتقدند اهداف آنها را تأمین نخواهد کرد. علاوه بر آن،‌ عربستان و دیگر تولیدکنندگان منطقه خلیج فارس نظیر کویت و امارات متحده عربی نمی‌خواهند به صورت داوطلبانه کاهش تولید اضافی داشته باشند.
عربستان سعودی به دلیل کاهش درآمدهای نفتی از هفته آینده عوارض واردات بر بسیاری از کالاها از گوشت، لبنیات و سبزیجات گرفته تا مواد شیمیایی، خودرو و مصالح ساختمانی را بین نیم تا ۱۵ درصد افزایش می‌دهد.
 در عین حال وزیر انرژی روسیه گفت: بازارهای جهانی نفت در ماه جولای بین سه تا پنج میلیون بشکه در روز کمبود خواهند داشت که بستگی به نتیجه اجلاس بعدی اوپک دارد. این خبر زمانی اهمیت پیدا کرد که اعلام شد، واردات نفت چین ۱۳ درصد نسبت به ماه آوریل افزایش یافت و در ماه مه به بالاترین رکورد ۱۱/۱۱ میلیون بشکه در روز رسید. موسسه آمریکن پترولیوم هم اعلام کرد: ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 29 ماه می 483 هزار بشکه کاهش یافت.
 همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اویل پرایس، الکساندر نواک؛ وزیر انرژی روسیه اضافه کرد: روند پر کردن ذخایر نفتی کندتر شده است که نتیجه کاهش تولید اعمال شده و بهبود تقاضاست. بازار باید قبل از اینکه در ماه جولای دچار کمبود شود، در ژوئن به تعادل برسد. دیمیتری پسکوف؛ سخنگوی کرملین هم گفت: ولادیمیر پوتین؛ رئیس‌جمهور روسیه تا قبل از برگزاری نشست اوپک هیچ اظهارنظری درباره کاهش تولید نفت نمی‌کند.