kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۸۹۲
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳

آخرین خبرها از شناور باری «بهبهان»

یک شناور ایرانی روز پنجشنبه در آب‌های سرزمینی عراق غرق شد که در اثر این حادثه، چهار نفر نجات یافتند، یک نفر جان باخت و دو نفر هم مفقود شدند.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی آخرین وضعیت خدمه شناور باری « بهبهان» که در آب‌های عراق غرق شده است را -تا زمان تنظیم این گزارش- تشریح کرد.
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، نادر پسنده ‌اظهار کرد: شناور باری به نام «بهبهان» که در روز ١٣ خرداد با حمل بار مصالح ساختمانی و سرامیک از بندر خرمشهر عازم بندر ام القصر عراق بود پنجشنبه شب در کانال آبی «خورعبدالله» و در محدوده آب‌های عراق غرق شد.
وی ادامه داد: این کشتی از نوع شناور زیر۵۰۰ فلزی است و تعداد خدمه این شناور هفت نفر بودند که یک نفر از آنها فوت شد و چهار نفر دیگر نجات یافتند .
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با‌اشاره به اینکه همچنین دو نفر از خدمه شناور مفقودی هستند، افزود: از این دو خدمه یک نفر ایرانی و یک نفر هندی هستند و هماهنگی برای اعزام تیم‌های امداد و‌نجات از سوی ایران انجام شده است و در حال اعزام برای همکاری و مشارکت با تیم‌های امداد و نجات عراقی جهت جستجوی دو نفر دیگر هستیم.
پسنده خاطرنشان کرد: در حال حاضر اولویت ما پیدا کردن دو نفر مفقودی و بازگرداندن هموطنان‌مان از ام القصر عراق به کشور است.
وی درباره دلایل فنی بروز سانحه برای شناور باری بهبهان توضیح داد: بر مبنای الفبای دریانوردی، موضوع حادثه، یک کشتی سایز کوچک دارای بار سنگین است که دچار آب و هوای بد جوی می‌شود.
این مسئول همچنین در گفتگو با تلویزیون، گفت: شرایط آب و هوایی، شرایط بارگیری، صلاحیت کارکنان، تناسب کشتی با بار در حال حمل، و دلایل دیگری از این دست، فاکتورهای مهم در بررسی بروز علت حادثه دریایی محسوب می‌شود.
پسنده با بیان اینکه معمولا شناورها پس رسیدن به لنگرگاه بنادر مقصد، بر مبنای بار ترافیکی و اسکله خالی در بندر منتظر تخلیه و بارگیری مجدد می‌شوند، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی پس از احصای علت دقیق حادثه و ارزیابی‌های فنی، سوانح دریایی را تحت عنوان «درس‌های آموختنی از حواث دریایی» به مراجعه مربوطه جهت اصلاح روندها و جلوگیری از وقوع حادثه مشابه و پیگیری لازم، ابلاغ می‌کند.
وی درخصوص امکان بازیابی و بازسازی شناور حادثه دیده بهبهان، مواردی همچون توجیه اقتصادی، میزان خطرزا بودن شناور غرق شده در ترافیک دریایی و تمایل مالک برای شناورسازی مجدد را از فاکتور مهم در انجام این فرایند برشمرد.
در همین رابطه، مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر درباره اعزام شناور امداد و نجات، اظهار کرد: برای بررسی دقیق علت و ابعاد حادثه به محض اطلاع، اقدامات لازم برای هماهنگی با طرف عراقی برای کسب اطلاعات و همچنین اعزام نیروهای امدادی و کارشناسان دریایی صورت گرفته که با همکاری مقامات عراقی، شناور امداد و نجات «ناجی١٧» به محل حادثه اعزام شد و عملیات جستجو و امداد را آغاز کرد.
نوراله اسعدی گفت: علاوه بر شناور «ناجی١٧» که برای انجام عملیات جستجو و نجات دریایی در منطقه حضور پیدا کرده، یدک کش خلیج‌فارس نیز به همراه کارشناسان دریایی متشکل از سرپرست معاونت دریایی و رئیس اداره ایمنی کانال، رئیس اداره دریایی و رئیس امداد و نجات دریایی به منطقه حادثه اعزام شدند تا ضمن بررسی این حادثه گزارش دقیق تری در خصوص علت این سانحه
گزارش کنند.