kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۸۸۲
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۶
تجلی اصل صدور انقلاب اسلامی در سراسر جهان - بخش نخست

آرمان‌های انقلاب الگوی موفق مستضعفین جهان



هدیه آقاپور
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، صدور انقلاب در دستور کار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. در مقاطع گوناگون، صدور انقلاب در شکل‌های متفاوت انجام پذیرفت و از الگوها و ابزارهای متعدد و مختلفی سود برده شد.
بدین‌ترتیب، صدور انقلاب نمودهای متنوعی داشت. این سیاست از همان روزهای نخست انقلاب با واکنش‌های متعددی رو‌به‌رو شد، اما امام خمینی(ره) قاطعانه پاسخ دادند ما انقلابمان را به تمام جهان صادر می‌کنیم و این اتفاق هم افتاد.
یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی که در بدو پیروزی انقلاب مطرح گردید، صدور انقلاب بود. اکنون وقت آن رسیده که در آستانه دهه پنجم انقلاب مقدس جمهوری اسلامی ایران بپرسیم که انقلاب خود را چگونه صادر کرده‌ایم؟
معنای صدور انقلاب
برای فهم اینکه چقدر در صدور مفاهیم انقلاب موفق بوده‌ایم ابتدا باید معنای آن را درک کنیم، معنای صدور انقلاب این است که ملت‌های دنیا ببینند یک ملت با قدرت خود و با اتکا به اراده و عزم خویش و با توکل به خدا می‌تواند ایستادگی کند و تسلیم نشود. اگر ملت‌ها این پایداری را دیدند، باور خواهند کرد و تشویق خواهند شد که خودشان را از زیر بار ظلم نجات بدهند.
امروز واضح‌ترین حرکت مسلمین را در جاهایی می‌بینیم که سال‌های متمادی مسلمان‌های آنجا زیر فشار بودند؛ مانند کشمیر و سایر کشورهایی که امروز مسلمان‌ها سر بلند کرده‌اند. البته بر اینها فشار خواهند آورد و فشار آوردند و ظلم کردند؛ اما فشار به معنای از بین بردن نتیجه کار نیست. فشار قادر نیست که یک حرکت مستمر و متوکل بر خدا را متوقف بکند؛ بلکه گاهی فشار آن حرکت را وسیع‌تر هم خواهد کرد.
اگر امروز به مردم فلسطین در داخل سرزمین‌های ‌اشغالی نگاه کنیم، می‌بینیم که حقیقتاً مردم با فشار مبارزه کردند. این مبارزه در شرایط سختی در فلسطین انجام می‌گیرد؛ اما مردم این مبارزه را ادامه دادند.
 ملت افغانستان که با سختی‌های بسیار مواجه شدند و در سرتاسر دنیا هیچ کس نبود که حتی یک روز به دادشان برسد و به آنها کمک کند، تنها و مظلومانه جنگیدند و ایستادند و ادامه دادند. بقیه ملت‌ها ازجمله یمن هم به همین ترتیب و این از الگوی اسلام و جمهوری اسلامی در ایران ناشی می‌شود. انقلاب اینگونه صادر می‌شود و درس و تعلیم و سرمشق برای ملت‌ها به وجود می‌آورد.
صدور انقلاب یکی از شعارهای اساسی انقلاب اسلامی ایران بود که برپایه ایدئولوژی دینی به پیروزی رسید، روشن است که انقلاب در این شعار به مثابه یک کالا فرض نشده که درباره امکان صدور یا عدم صدور آن بحث شود. انقلاب به مثابه فرهنگ، ایدئولوژی و کالای فکری و معرفتی فرض شده است.
در اصول متعددی از قانون اساسی به صدور انقلاب اسلامی به عنوان یکی از اهداف انقلاب اسلامی‌اشاره شده است. از جمله در اصل 154 قانون اساسی حمایت از ملت‌های محروم و مستضعف بیان شده است: جمهوری اسلامی ایران سعادت انسان درکل جامعه بشری را آرمان خود می‌داند و استقلال و آزادی و حکومت حق و عدل را حق همه مردم جهان
می‌شناسد.
حمایت از مستضعفان عالم
امروز جمهوری اسلامی در عین خودداری کامل از هرگونه دخالت در امور داخلی ملت‌های دیگر از مبارزه حق طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت می‌کند.
حسن هانی زاده کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با گزارشگرروزنامه کیهان می‌گوید: «انقلاب اسلامی از همان ابتدای کار مسیر منطقه‌ای و بین‌المللی خودش را ریل گذاری کرد.»
وی ادامه می‌دهد: «امام راحل(ره) نیز بنای انقلاب را بازگشت بر معنویت، انسانیت و آزادگی قرار دادند و ایشان به واسطه ارتباط خوبی که با جوانان و مراجع داشتند. توانستند اذهان را نسبت به آینده امت اسلامی روشن کنند.»
این کارشناس سیاست خارجی تصریح می‌کند: «انقلاب‌های متعددی در دنیا شکل گرفت اما همگی بعد از پیروزی درجا زدند اما در انقلاب اسلامی، نه تنها درجا زدن اتفاق نیفتاد بلکه این نهضت پر شور رفته رفته به اقصی نقاط جهان منتقل گردید.»
هانی‌زاده خاطرنشان می‌کند: «هنگامی که استکبار و غربی‌ها اثرگذاری انقلاب را روی کشورهای تحت سلطه و مستضعف دیدند بنای دشمنی را برای حفظ منافع خود گذاشتند و توطئه‌های پی‌در‌پی خود را نسبت به انقلاب و این نگرش پیاده کردند اما با همه این اوصاف سال به سال بر عاشقان انقلاب اسلامی چه در داخل و چه در خارج افزوده می‌شود.»
صدور انقلاب
 به معنای صدور فرهنگ انسان ساز اسلام
پس از پیروزی انقلاب اسلامی سردمدار تبلیغات جهانی بر روی‌اشاعه فرهنگ انقلابی اسلام جنجال راه انداختند و آن را به عنوان صدور انقلاب (با معنای غلطی که از صدور انقلاب می‌کردند) مورد تهاجم تبلیغاتی قرار دادند.
 همه رسانه‌ها در سرتاسر عالم روی این نکته و کلمه تکیه می‌کنند که جمهوری اسلامی در صدد صدور انقلاب است. خباثت آنها در این جاست که صدور انقلاب را به معنای صدور مواد منفجره و ایجاد درگیری در گوشه و کنار عالم و از این قبیل کارها معرفی می‌کنند! که این هم مثل بقیه خباثت‌های تبلیغاتی دنیای غرب، یک ترفند رذیلانه است.
صدور انقلاب یعنی صدور فرهنگ انسان ساز اسلام و صدور صفا و خلوص و تکیه و اصرار بر ارزش‌های انسانی که بدون شک همگی به این کار و انجام این وظیفه افتخار می‌کنیم.
انقلاب اسلامی ایران در میان انقلاب‌های سده‌های اخیر جهان هم به لحاظ اقبال عمومی و هم به لحاظ هویت آن، پدیده‌ای متمایز و بدیع و قابل توجه برای دیگر جوامع است.
حضرت امام (ره) درباره تمایز انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌ها می‌فرماید: «ما مدعی هستیم که انقلاب ما در عالم نظیر نداشته است برای اینکه اسلامی بوده است. و چون اسلامی بود و تمام افراد ملت شرکت در این امر داشتند، یک انقلابی نبود که یک حکومتی بیاید و حکومتی را ببرد، یا یک نظامی بیاید و یک حکومتی را ساقط کند. آن طور نبود. یک ملتی قیام کرد و ملتی که اسلامی بود، ملتی که خودش را پایبند اخلاق و پایبند اسلام می‌دانست و می‌داند، اینها قیام کردند و حریف خودشان را بیرون کردند و غلبه کردند.»
همچنین،  عواملی هم که در تشکیل و فرآیند انقلاب اسلامی مورد توجه امام و امت انقلابی قرار گرفت عواملی است که مورد ابتلاء دیگر ملت‌های جهان بوده و هست. به علاوه، ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی به دلیل هم خوانی با فطرت ملت‌ها مورد توجه آنان قرار گرفت.
ماهیت اسلامیِ انقلاب ایران توانست مقبولیت و جذابیت خاصی را در میان مسلمانان جهان ایجاد کند و حتی روحیه انقلابی‌گری را با آرمانی نزدیک به آرمان انقلاب اسلامی ایران در میان ملت‌های مسلمان جهان برانگیزد.
 اسلام جدیدی که حضرت امام(ره) در میان ملت مسلمان ایران معرفی کرد به دلیل اصالت و حقایق آن به سرعت مورد توجه مسلمانان آزاده جهان قرار گرفت و مطالبات جدیدی را برای امت‌های اسلامی در اقصی نقاط جهان اسلام رقم زد. هنگامی که ملتی از ملت‌های مسلمان طرحی نو برای رفع آلام مشترک خویش عرضه کند، ملت‌های دیگر آگاهانه و ناخودآگاه از آن متأثر خواهند شد.
دنیای غرب باید از صدور فساد و بدبختی
 به سراسر عالم خجالت بکشد
دنیای غرب سردمداران فرهنگ فاسد و منحط غربی از این کار که فساد و فحشا اعتیاد و انواع و اقسام بدبختی‌ها و روسیاهی‌ها را به سراسر عالم صادر می‌کنند؛ خجالت نمی‌کشند؟ این فرهنگ فحشایی که امروز متأسفانه سراسر دنیا و بیش از همه دنیای فقیر جهان سوم را فراگرفته از کجا آمده است؟ این یکی از صادرات فرهنگ غربی تمدن استعماری و استکباری است. انواع و اقسام فسادها و انحطاط‌هایی که امروز بشریت را در فشار گذاشته و اعتیادهای خطرناک به مواد صنعتی وشیمیایی که‌گریبان جوان‌ها را در بسیاری از کشورهای فقیر و عقب افتاده گرفته از کجاست؟ فرهنگ مصرفی غلط که بر بسیاری از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی جهان سوم تحمیل شده از کجاست؟
اگر شما وارد بازار کشورهای فقیر منطقة خودمان نفت‌خیز و غیر نفت‌خیز بشوید؛ خواهید دید پروپاگند و تبلیغات اجناس مصرفی زاید و غیرلازم غربی تمام فضای زندگی اینها را پر کرده است. آیا بشر به این چیزها احتیاج داشت؟
برخی کارشناسان سیاسی معتقدند کشورهای تولید‌کننده نفت ثروت خدادادی متعلق به همه مردم را که باید صرف عمران و آبادی کشورشان بشود؛ می‌دهند و در مقابل وسایلی می‌گیرند که جز انحطاط و فساد در زندگی، تأثیر دیگری ندارد. همه اینها صادرات فرهنگ غربی و آمریکا و اروپا به کشورهای جهان سوم است.
آمریکا و اروپا و کشورهای غربی در لابلای فراورده‌های خوب تمدن خود مثل صنعت و علم و تحقیق که متعلق به همه بشریت است و برای گروه خاصی نیست انواع و اقسام بدی‌ها و فسادها و انحطاط‌ها را وارد کشورهای جهان سوم کردند و مردم و جوان‌ها و دولت‌ها و ملت‌ها را مبتلا و ذلیل نمودند و به خاک سیاه نشاندند. آنها از کارهای خود شرم نمی‌کنند و خجالت نمی‌کشند و به صادرات پلید خودشان به کشورهای دیگر افتخار هم می‌کنند؟!
اولین انقلاب سیاسی موفق در جهان
ایران اسلامی نخستین انقلاب سیاسی «اسلامی» موفق را به جهان عرضه کرد؛ انقلابی که بر اسلام و شعار «الله اکبر» و بر مبنای ایدئولوژی و نمادگرایی شیعه و رهبری روحانیت استوار بود و مسلمانان سراسر جهان از برکات آنکه همانا اوج گرفتن مفهوم هویت اسلام و بازگشت غرور و اقتدار مسلمانان در جهان تحت سلطة ابر قدرت‌هاست، بهره‌مند شدند.
علاوه‌بر این، حضرت امام خمینی(ره) تجربه ایران را راهنمایی برای تغییر سیاسی و ایدئولوژیکی امت جهانی اسلام می‌دانست. برنامه او متحد کردن تمام مسلمانان در نبردی سیاسی و فرهنگی علیه شرق و غرب بود.
 با پیروزی در این نبرد، ایران آماده بود تا اصول خود را در کشور خویش و جهان خارج از آن تبلیغ کند.
حمیدرضا ترقی فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «همان‌طور که امام خمینی(ره) پیش‌بینی می‌کردند انقلاب اسلامی از طریق قلب‌ها و اندیشه‌ها به کشورهای منطقه صادر شد.»
وی ادامه می‌دهد: «امروز صدای گفتمان انقلاب اسلامی در بین کشورهای منطقه موجب بیداری و ارتقای بینش سیاسی مردم شده و نگرش آنها را نسبت به استکبار جهانی کاملا متحول کرده است و یک نیروی بالقوه‌ای برای جنبش اجتماعی علیه طاغوت در جهان و منطق ایجاد کرده است.»
این فعال سیاسی تصریح می‌کند: «اندیشه و تفکر انقلاب اسلامی امروز مورد بحث و بررسی محافل شده است و این پیشرفتی که جمهوری اسلامی ایران با وجود فشارها و تهدید‌ها به دست آورده است برای تمامی اندیشمندان جای تامل دارد و به نماد مهمی برای آزادیخواهان تبدیل شده است، به همین دلیل مردم کشورهای منطقه به مقابله با ظلم و معنویت گرایش پیدا کرده‌اند.»
ترقی تاکید می‌کند: «اگر دقت کنید در بیش از 100 کشور جهان روز قدس که توسط امام(ره) تعیین شده راهپیمایی برگزار می‌شود خودش نشان‌دهنده اصل صدور انقلاب به کشورهای جهان است و ما از این نوع علائم و نشانه‌ها در سراسر جهان می‌توانیم ببینیم.»
وی خاطرنشان می‌کند: «به نقش ولایت فقیه نیز باید‌اشاره کنیم که در تمام این سال هاهدایت کشتی انقلاب را به عهده داشته و دارد و توانسته آرمان‌های آن را نه تنها در داخل بلکه به صورت جهانی پیاده‌سازی کند.»
هنگامی که پیدایش و پایانی انقلاب اسلامی مرهون روش‌های فرهنگی و بیدارگرایانه حضرت امام است، صدور و القای آن در دیگر نقاط جهان نیز بجز از این روش ممکن نخواهد بود. همان گونه که ملت ایران با بیدارگری و آگاهی از بی‌عدالتی و معنویت ستیزی رهایی یافت، دیگر ملل جهان نیز با بیداری و آگاهی به سوی دستاوردهای انقلاب اسلامی رهنمون می‌گردند.