kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۸۳۱
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴
ربیعی:

۵۰ کیلومتر راه آبی به غیزانیه تا دو هفته آینده ایجاد می‌شود از مردم به‌خاطر تعلل پیش آمده عذرخواهی می‌کنیم

سخنگوی دولت گفت: تا دو هفته دیگر با تزریق ۴۸ میلیارد تومان، ۵۰ کیلومتر راه آبی به غیزانیه ایجاد می‌شود. ۳۰ میلیارد دیگر برای تکمیل برخی روستاهای پراکنده در دست اقدام است.

علی ربیعی سخنگوی دولت روز گذشته (دوشنبه) در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره دستور رئیس‌جمهور برای حل مشکل آب غیزانیه و پیگیری دولت در این خصوص، گفت: دولت از نیمه دوم سال ۹۲ هشت میلیون نفر از هموطنان را از سیستم آب بهداشتی برخوردار کرده است و می‌خواهیم این عدد را تا پایان دولت به ۱۰ میلیون نفر برسانیم. این در حالی است که قبل از سال ۹۲ امکان برای یک میلیون نفر بود.
وی گفت: آخرین گزارشی که امروز صبح دریافت کردم حاکی از این است که تا دو هفته دیگر با تزریق ۴۸ میلیارد تومان، ۵۰ کیلومتر راه آبی به غیزانیه ایجاد می‌شود. ۳۰ میلیارد دیگر برای تکمیل برخی روستاهای پراکنده در دست اقدام است.
ربیعی  با عذرخواهی از مردم به علت تامین نشدن نظر آنها در تامین آب در غیزانیه، گفت: اگر سرعت لازم را نداشتیم و مردم به خیابان آمدند متأسفیم و عذرخواهی می‌کنیم. مردم می‌دانند در این حوزه‌هایی که گفتم اتفاقات خوبی افتاده و به سرعت تا دو هفته دیگر مشکل آب را بر طرف می‌کنیم.
تحریم‌های آمریکا
 به جایی نخواهد رسید
سخنگوی دولت درباره تهدید آمریکا به تحریم نفتکش‌های ایران که به ونزوئلا رفته‌اند، گفت: رفتن کشتی‌های ما و صادرات تنها بخشی از اقدامات طبیعی و در راستا حرکت آزاد تجارت جهانی و در چهارچوب قوانین بین‌المللی بود.
ربیعی با بیان اینکه با صادرات به ونزوئلا به‌دنبال ارسال پیام به هیچ‌کس نبوده‌ایم گفت: صادرات ما یک اقدام طبیعی بر اساس حرکت آزاد تجارت بین‌الملل بود.
وی با تأکید براینکه در آینده هم با قاطعیت هرجایی که بتوانیم تبادل کالا داشته باشیم کار خود را ادامه می‌دهیم، افزود: ما همواره گفته‌ایم تحریم‌های آمریکا به جایی نخواهد رسید، آنها از این پس هم جلوی تداوم حرکت صادرات و واردات ما را نخواهد گرفت. امیدواریم دولت آمریکا از سر عقل‌گرایی بر شعارهای ظاهری خود در تجارت آزاد در آبراه‌ها بماند.
نظر شورای نگهبان را
در لایحه حذف ۴ صفر تامین می‌کنیم
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال مهر درباره اینکه با توجه به اینکه شورای نگهبان ابهاماتی در مورد لایحه حذف ٤صفر دارد و برخی از نمایندگان مجلس هم نکاتی در مورد این لایحه داشتند، آیا دولت لایحه را بازبینی و اصلاح می‌کند یا بر این لایحه فعلی اصرار دارد؟ گفت: ایرادی که شورای محترم نگهبان گرفت در مورد رابطه با صندوق بین‌المللی پول و مغایرتی که این بند ایجاد کرده است؛ با توجه به بررسی‌ها نظر دولت و بانک مرکزی تامین نظر شورای نگهبان است.
ربیعی با بیان اینکه دولت می‌تواند بند مورد نظر شورای نگهبان را حذف کند تا نظر شورای نگهبان هم تامین شود، گفت: امیدواریم که مجلس نیز صرفاً به همین ایراد بپردازد و ما به رفع ایراد بپردازیم و کاری که سال‌ها برای آن کار کارشناسی شده است و ما فکر نمی‌کنیم برای ساده کردن مبادلات مفید است را بتوانیم انجام دهیم.
برای حل مشکل مسکن
 راهی جز تولید مسکن نداریم
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درخصوص مشکلات مسکن و افزایش اجاره بها و نگرانی‌های مردم در این خصوص و موضوع اخذ مالیات از خانه‌های خالی، گفت: ما برای حل مشکل مسکن راهی جز تولید مسکن نداریم، جهت‌گیری دولت در این مسئله تولید انبوه به‌ویژه تولید برای طبقات متوسط به پایین است.
سخنگوی دولت تأکید کرد: وزارتخانه‌ها و سازمان‌های حمایتی در اولویت حمایت با وزارت راه و شهرسازی قرار گرفتند، همچنین طرح اقدام ملی مسکن امروز در دست اجرا است که موجبات خانه‌دار شدن مردمی که مسکن نیاز اصلی آنهاست را فراهم کنیم.
ربیعی افزود: در طرح اقدام ملی مسکن در حال حرکت به این سمت هستیم که آن دسته از افرادی که مسکن نیاز ضروری آنها است صاحب خانه شوند، بر همین اساس هم ساخت و تکمیل مسکن‌های مهر در دستور کار دولت قرار دارد و اکنون هم ۱۱۸ هزار واحد قابل تحویل است.
عزم و اراده دولت بر همکاری
 با تعامل همه‌جانبه با مجلس است
سخنگوی دولت در رابطه با تعامل دولت و مجلس جدید هم گفت: عزم و اراده دولت بر همکاری با تعامل همه‌جانبه با مجلس برای حل مشکل کشور و کمک به بهبود معیشت مردم است. ما معتقدیم مشکلات کشور از طریق تعامل و همکاری در میدان عمل حل می‌شود. در این دوران سخت عبور دادن کشور از مشکلات و بحران‌های بین‌المللی و ایجاد شرایط آرام روانی و همراه کردن مردم، مردمی که اعتماد بالا به دولت، نظام و حاکمیت داشته باشند، قطعاً نیازمند تعامل بالا است. آنچه مسلم است در این تعامل‌ها اظهارنظر‌های آرام‌بخش موثر است. اظهارنظرهای غیرسازنده، اظهارنظرهای مبتنی بر تصورات پیشینی نمی‌تواند همکاری در سطح بالا که مردم امیدوارانه به آن نگاه می‌کنند را محقق کند.
ربیعی افزود: ما قضاوت زودهنگامی‌درباره اظهارات نمایندگان نخواهیم داشت و معتقدیم که همکاری در سطح بسیار عالی را باید انتظار بکشیم و خوشبینم. برخی از اظهارات قبلاًً مطرح شده بود که در دوره خود به آن پاسخ داده شده است. البته همه افراد در همه قوا به‌ویژه نمایندگان مجلس که عصاره فضائل ملت هستند، حق دارند دیدگاه‌های خود را مطرح کنند. اما آنچه که من معتقدم این اظهارنظرها باید سازنده مبتنی بر شواهد و در راستای منافع ملی باشد.
سخنگوی دولت گفت: به هر حال دولت بنای نهایت همکاری با مجلس یازدهم را دارد. آقای رئیس‌جمهور هم تأکید کردند در چارچوب قانون اساسی که سند میثاق ملی ما است و حدود اختیارات نهادهای کشور در آن مشخص شده همکاری خواهیم کرد و از تضارب آرا و اختلاف‌نظر هم نگرانی نداریم و می‌دانیم که دلسوزان زیادی رأی‌آوردند و نگران کشور هستند و در سایه دلسوزی و غمخواری مشترک برای مردم به سوی حل مشکلات مردم پیش خواهیم رفت.
وی درباره جلسه امروز دولت با نمایندگان کارگری هم خاطرنشان کرد: جلسات متعددی میان وزیر تعاون کار و رفاه و اجتماعی با نمایندگان کارفرمایی و کارگری برگزار شده است. وزارت تعاون درصدد است تا بین هر دو شرکای اجتماعی خود درباره حق مسکن تصمیم مناسبی بگیرند و همچنین درباره جابه‌جایی برخی آیتم‌های مزدی به ‌ترکیبی برسند که مورد رضایت طرفین باشد.
اختصاص ۱۵ میلیارد تومان
 به منظور اطفای حریق جنگل‌های زاگرس
ربیعی درباره تمهیدات اندیشیده شده در رابطه با آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس تصریح کرد: بارش‌های مناسبی که در زمستان گذشته و اوایل فصل بهار داشتیم پوشش گیاهان را در مناطق رویشی مختلف مثل زاگرس افزایش داده است. از ابتدای سال احتمال حریق در این منطقه وجود داشته است که در اکوسیستم‌های مختلف کشور از آن جلوگیری شده است. راهبردهای لازم توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تدوین شده است اما افتادن یک شیشه، یک جرقه ساده و برخی سوءاستفاده‌ها می‌تواند باعث حریق در این مناطق شود. برخی اقدامات ناشی از عدم آگاهی در جنگل‌ها باعث آتش‌سوزی‌ها است و نمی‌توان نظر قطعی داد که اقدام عامدانه‌ای در کار بوده است یا خیر. به هر حال افزایش دما و خشک شدن علوفه با یک اقدام ساده می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود.
وی گفت: در برخی از مناطق با توجه به اینکه مسیر صعب‌العبور است نیاز است که به هلی کوپتر اطفای حریق انجام شود. این موضوع و موضوع آب اهواز در جلسه دیروز هیئت دولت بررسی شد. مبالغ مورد نیاز برای رفع این مشکلات تامین شد. فعلاً ۱۵ میلیارد تومان به منظور اطفای حریق جنگل‌ها به سازمان جنگل‌ها داده شد. وزارت دفاع هم بودجه‌ای لازم داشت که آن بودجه هم تامین شد.