kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۳۷۳
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲

راشاتودی: ایران و ونزوئلا نشان دادند با اتحاد می‌توان تحریم‌ها را در هم شکست

پایگاه خبری راشاتودی در مطلبی نوشت: ایران و ونزوئلا نشان دادند با اتحاد می‌توان تحریم‌ها را در هم شکست.



خبر حرکت نفتکش‌های ایرانی به سمت ونزوئلا همچنان در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار دارد. تاکنون سه نفتکش یکی پس از دیگری با ورود به آب‌های منطقه انحصاری اقتصادی ونزوئلا، توسط جنگنده، بالگردها و رزم ناوهای این کشور اسکورت شده و در بندر لنگر انداخته‌اند.
دو نفتکش دیگر نیز بدون هیچ وقفه‌ای راهی دریای کارائیب هستند تا محموله خود را در ونزوئلا تخلیه کنند. نفتکش‌های چهارم و پنجم تا ۱۲ خرداد جاری وارد محدوده آب‌های ونزوئلا خواهند شد.
در همین رابطه پایگاه خبری راشاتودی در گزارشی نوشت: ایران و ونزوئلا نشان دادند با اتحاد می‌توان تحریم‌ها را در هم شکست.
راشاتودی در ادامه نوشت: تلاش مشترک این دو کشور که دولت آمریکا به اتهام‌پراکنی علیه آن پرداخته بود نشان می‌دهد چگونه می‌توان ادعای سلطه آمریکا را به چالش کشید.
رسانه روسی در ادامه تاکید کرد: اما در آینده باید کشورهای بیشتری در این راستا نقش ایفا کنند.
فرو ریختن سقف هژمونی آمریکا
پایگاه خبری لبنانی الاخبار نیز در یادداشتی با بررسی ابعاد مختلف ورود موفقیت‌آمیز نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا، اقدام ایران را نوعی دفاع از خود و مقدمه رویای صادقه از بین رفتن هژمونی آمریکا تفسیر کرد.  
این پایگاه خبری، حرکت نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا را سیلی محکم تهران به صورت واشنگتن توصیف کرد.
بر اساس این یادداشت، این اقدام تهران سمبلی از وعده‌های استراتژیک آن و مقدمه رویای صادقه در هم شکستن هژمونی آمریکا در جهان از طریق ایجاد ائتلاف مخالف آن در کشورهای آمریکای جنوبی به شمار می‌آید که مرکزیت و محوریت امپریالیسم غربی را کنار می‌زند و به ملت‌های دیگر امید می‌بخشد.
الاخبار در ادامه نوشت: ارزش مالی پنج کشتی حامل سوخت ایران برای کاراکاس  حداقل ۴۶ میلیون دلار آمریکایی است و هر یک از آنها نیاز کشور ونزوئلا برای ده روز را تأمین می‌کند و این ۵۰ روز فرصت گرانبهایی برای این کشور به شمار می‌رود که ونزوئلا به شدت به آن نیاز داشت. به ویژه که پالایشگاه‌های آن به دلیل محاصره و تحریم آمریکا از وارد کردن قطعات یدکی اساسی و مواد ویسکوزیته برای پالایش نفت تعطیل شده‌اند.
این پایگاه خبری لبنانی تصریح کرد: معامله صورت گرفته با تهران در چارچوب یک توافق گسترده صورت گرفت که شامل پشتیبانی فنی و تجهیزاتی مهندسان ایرانی از پالایشگاه‌های ونزوئلا برای احیای مجدد آن پس از گذشت تقریباً یک سال از تعطیل شدن آن، است. واشنگتن تلاش می‌کند تا این برنامه‌ها را طریق متقاعد کردن کشورهایی که در واقع پل هوایی میان تهران و کاراکاس به شمار می‌آیند، متوقف کند و این کشورها را به جلوگیری از پرواز هواپیماهای حامل قطعات یدکی و سایر مواد و تجهیزات اساسی نفتی برای ونزوئلا ترغیب کند. اما دست‌کم تاکنون موفق نشده است.
پاسخ خونسردانه و حساب‌شده ایران
الاخبار نوشت: ایرانی‌ها در مقابله با تهدیدهای آمریکا مبنی بر هدف قرار گرفتن در کارائیب، مقاومتی سخت و استثنایی از خود نشان دادند، با آرامش و اطمینان با برگه‌های خود بازی و اعلام کردند، هرگونه تعدی آمریکا به این نفتکشها با پاسخ فوری و مشابه ایران علیه کشتی‌ها و یگان‌های دریایی آمریکا در خلیج‌فارس همراه خواهد شد.
در ادامه این مقاله آمده است: تهران پیش از این در واکنش به توقیف غیرقانونی نفتکش خود توسط انگلیس، یک کشتی انگلیسی را توقیف کرد و تنها پس از حرکت نفتکش آن به سوی بندر «طرطوس» این کشتی را آزاد کرد. در واکنش به ترور ژنرال سلیمانی نیز، به صورت از پیش اعلام شده، پایگاه «عین الاسد» آمریکا در عراق را هدف قرار داد.
این پایگاه خبری لبنانی در ادامه نوشت: ایرانی‌ها با این نفتکش‌های خود که علناً هزاران مایل دریایی را به سوی ونزوئلا طی کردند، جبروت نظامی غرب را به چالش کشیدند و به محاصره و تحریم آمریکایی پایبند نماندند و پایگاه‌های نظامی آمریکا در خلیج‌فارس را به یک بار استراتژیک که بر شانه‌های واشنگتن سنگینی می‌کند، تبدیل کردند.
قدردانی سفیر ایران از ارتش ونزوئلا
حجت‌الله سلطانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا همزمان با ورود سومین نفتکش حامل سوخت ایران به آب‌های ونزوئلا، در حساب توئیترش با هشتگ «ونزوئلا تشکر» نوشت: شجاعت و اقدام حرفه‌ای نیروهای مسلح ونزوئلا در اسکورت‌تانکرهای ایرانی مورد تقدیر ایران و جهان قرار گرفت؛ اقدامی که آرامش و امنیت را برای خدمه نفتکش‌ها به ارمغان آورد. ما از ملت ونزوئلا برای پرورش چنین قهرمانانی ممنونیم.
نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا همچنین در پیامی دیگر، به انتقاد از سیاست‌های تنش آفرین ایالات متحده آمریکا پرداخت و نوشت: مطیع کردن دولت متجاوز و سرکش آمریکا نسبت به مسئولیت‌هایش در قبال قواعد و معاهدات بین‌المللی، احترام به آزادی دریانوردی و آزادی تجارت، مهم‌ترین اثر راهبردی رسیدن نفتکش‌ها به ونزوئلا به شمار می‌رود. جامعه بین‌الملل و سازمان ملل متحد از سال‌ها قبل منتظر و شایسته چنین پیروزی بودند.
سلطانی همچنین تاکید کرد: خبر انتقال 9 تن طلا از ونزوئلا در برابر سوخت به ایران صددر درصد دروغ است، زیرا راه‌های دیگری مانند معامله پایاپای با صادرات نفت در برابر کالا و مواد غذایی، قهوه و کاکائو و کالاهای زیادی وجود دارد که می‌توان معامله کرد، اما رسانه‌های مغرض اخبار دروغینی درباره تبادل طلای ونزوئلا در برابر سوخت ایران منتشر کردند.
وی در ادامه گفت: رسانه‌های غربی درصدد فضاسازی منفی علیه ایران و ونزوئلا برای پوشاندن شکستشان در برابر افکار عمومی محافل بین‌المللی هستند.
جسوس سوائرز کوریو، رئیس‌ستاد کل فرماندهی نیروهای مسلح ونزوئلا شامگاه سه‌شنبه از اسکورت نفتکش فارست ایران توسط جنگنده‌های اف ۱۶ و سوخو ۳۰ در آب‌های ونزوئلا خبر داد و از آن با عنوان اسکورت باشکوه یاد کرد.
تجدید ساختار ژئوپلتیک
خبرگزاری روسی اسپوتنیک در گزارشی، رسیدن نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا را بخشی از «تجدید ساختار ژئوپلتیک» جهانی دانسته و تحلیل کرد که آمریکا در حال از دست دادن جایگاه هژمونی خود بر دنیا است.
اسپوتنیک نوشت: بیشتر مردم ونزوئلا، رسیدن نفتکش‌های ایرانی و اسکورت شدن آنها توسط ارتش خود را به‌صورت زنده از تلویزیون تماشا کردند.
در ادامه گزارش آمده است: با اینکه دولت آمریکا گفته بود واکنش احتمالی را بررسی می‌کند اما پنتاگون نهایتاً اعلام کرد که برنامه‌ای برای متوقف کردن آنها ندارد.
این خبرگزاری تاکید کرد: اتحاد بین ونزوئلا و ایران بخشی از تجدید ساختار ژئوپلتیک [جهان] است، زیرا ایالات متحده در حال از دست دادن هژمونی خود بوده و جهان نیز در حال تبدیل شدن به چند قطبی [از تک قطبی] است. این چندقطبی از سوی چین، روسیه و کشورهایی که ونزوئلا با آنها همکاری نزدیکی دارد، ترویج داده می‌شود.
شکستن تحریم‌های جنایتکارانه آمریکا
به دنبال اعزام 5 نفتکش ایرانی به ونزوئلا برای ارسال بنزین به این کشور تحت تحریمهای ظالمانه آمریکا، رئیس‌جمهور کوبا نیز واکنش مثبت نشان داد.
میگل دیاز کانل با انتشار توئیتی ضمن ابراز خوشحالی از ورود نفتکش‌های ایران به ونزوئلا، آن را نماد همبستگی بین مردم برشمرد. وی تاکید کرد: ورود نفتکش‌های ایران به ونزوئلا شکستن تحریم‌های جنایتکارانه آمریکا است.
دیپلماسی نفتکش‌ها
حجت‌الله عبدالملکی، کارشناس مسائل اقتصادی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: ونزوئلا از جمهوری اسلامی ایران خواسته تا برای راه‌اندازی پالایشگاه‌هایش کمک کند. داستان دیپلماسی نفتکش‌ها صرفاً فروش 1/5 میلیون بشکه بنزین نیست، بلکه صدور الگوی اقتصاد مقاومتی به بیخ گوش مهد اقتصاد نئولیبرال تحریم‌گر است. به تحقیق، این نفتکش‌ها نعش‌کش آمریکا شدند.
پایگاه خبری المیادین در گزارشی نوشت: حرکت نفت‌کش‌های ایرانی به سمت ونزوئلا، درس‌های مهمی به جهانیان داد که مهم‌ترین آن عبارت است از اینکه، زمانی که ملت‌ها ثروت‌های خود را در اختیار داشته باشند و راه استفاده از آن و شیوه‌های انتقال تولیداتشان را بدانند، تحریم‌های آمریکا تأثیر خود را از دست می‌دهد. تحریم‌های اقتصادی، بر صنعت و تکنولوژی‌های علمی اثرگذار است اما هنگامی که اهرم‌های فشار آمریکا از دستش گرفته شود، قدرت تأثیرگذاری تحریم‌ها به تحلیل می‌رود.
المیادین در ادامه نوشت: امروز، جهان مخالف با ایالات متحده آمریکا، شبکه خاصی از نهادهای علمی و تولیدی را به راه انداخته است، امری که سیطره ایالات متحده بر دیگر کشورها، براساس دلار را غیر قابل اجرا می‌کند.