kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۹۶۶
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۴
فضای مبهم نشست آتی اوپک پلاس

روسیه: آمریکا هم باید تولید نفت خود را کاهش دهد

روسیه در حالی با کاهش ده میلیون بشکه‌ای تولید نفت جهانی برای مهار ریزش قیمت‌ها موافقت کرده، که بر مشارکت عملی آمریکا در این اجماع تأکید می‌کند.



سرویس اقتصادی-

به گزارش رسانه‌های بین‌المللی، نشست اضطراری مجازی اوپک و هم‌پیمانانش که قرار بود روز دوشنبه 6 آوریل برگزار شود، احتمالا به روزهای 8 یا 9 این ماه موکول خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، دو منبع آگاه به رویترز گفته‌اند نشست اضطراری مجازی اوپک و هم‌پیمانانش احتمالا به تعویق خواهد افتاد تا زمان بیشتری برای مذاکرات در میان تولیدکنندگان نفت برای کاهش تولید وجود داشته باشد.
چند روز قبل و پس از آنکه جنگ نفتی بین عربستان و روسیه همزمان با کاهش تقاضای جهانی در اثر شیوع ویروس کرونا، قیمت جهانی نفت را به عبور از کانال 20 دلار هدایت می‌کرد، رویترز به نقل از یک منبع آگاه مدعی شده بود اوپک و هم‌پیمانانش در حال کار کردن بر روی طرحی هستند تا تولید را به میزان بی‌سابقه‌ای یعنی حدود 10 درصد عرضه در جهان کاهش دهند.
با این حال در آستانه برگزاری این نشست که فعلا به تعویق افتاده، رئیس‌جمهور روسیه ضمن انداختن تقصیر ریزش قیمت‌های نفت به گردن عربستان سعودی، اعلام کرد که کشورش برای کاهش چشمگیر تولید نفت به همراه آمریکا و اوپک آماده است.
ولادیمیر پوتین روز جمعه در یک کنفرانس ویدئویی با مقامات ارشد دولت و مدیران شرکت‌های نفتی این کشور كه متن آن در وب‌سایت كرملین منتشر شده، ابراز داشت: روسیه می‌تواند تولید نفت را به میزان حدود 10 میلیون بشکه در روز کاهش دهد، اما این امر باید با «مشارکت» اتفاق بیفتد. بر اساس برآوردهای اولیه، من فکر می‌کنم که می‌توانیم از کاهش حجم حدود 10 میلیون بشکه در روز، کمی ‌کمتر یا کمی ‌بیشتر صحبت کنیم.
وی تصریح کرد: البته همه این موارد باید با همکاری انجام شود و من معتقدم که وقتی من در مورد مشارکت صحبت می‌کنم، همه، از جمله شرکای ما، می‌فهمند که صحبت از کاهش سطح تولید از میزان قبل از آغاز بحران، یعنی سطح تولید در سه ماهه اول امسال است.
خبرگزاری تسنیم نیز به نقل از بلومبرگ گزارش داد: آندری کرتونوف، مدیرکل شورای امور بین‌الملل روسیه، گفته است: مشارکت آمریکا بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت دنیا در این قرارداد کاهش تولید بسیار اهمیت دارد. حتی اگر دولت ‌ترامپ رسماً نتواند شرکت‌های خصوصی را مجبور به کاهش تولید کند، باید این کار را تسهیل کند.
همچنین به گزارش اسپوتنیک، محمد الصبان، مشاور دولت سعودی در زمینه اقتصاد بین‌المللی و بازار نفت، پس از انتشار خبری درباره آمادگی ریاض برای کاهش قابل توجه استخراج نفت در صورت پیوستن روسیه و آمریکا به این کار تائید کرد: «عربستان سعودی آماده است تولید خود را کاهش دهد اما به شرطی که سایر تولیدکنندگان نفت به رهبری روسیه نیز این کار را انجام دهند و به آن پایبند باشند.»
اما شرط روسیه و عربستان برای مشارکت همگانی در کاهش تولید در حالی است که پیش از این، دونالد ‌ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به این سؤال که آیا او قول گذشت‌هایی به شکل کاهش تولید نفت ایالات متحده را داده، گفته است: «آنها می‌خواهند این کار را انجام دهند (کاهش تولید). این امر برای کشورهایشان خوب خواهد بود. ما در مورد این بحث نکردیم (گذشت‌های  ایالات متحده)»!
ادامه بحران
در عین حال که تولیدکنندگان بزرگ نفت امیدوار به توافق برای کاهش عرضه و توقف روند نزولی قیمت‌ها هستند، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید کاهش شدید تولید توسط اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت نمی‌تواند مانع از ایجاد یک مازاد عظیم نفت شود و تسکین‌دهنده خسارت کاهش بی‌سابقه تقاضاست نه حل این مشکل.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، فاتح بیرول، گفت اقدامات برای محدود کردن ویروس کرونا به کاهش تقاضای بی‌سابقه‌ای منجر شده است که می‌تواند به یک چهارم مصرف (نفت) در جهان منجر شود.
وی به اقتصادهای ثروتمند هشدار دارد تا در مورد راه‌های جامع‌تر برای ثبات بازارهای نفتی گفت‌وگو کنند.
مدیر ارشد اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی که پس از صحبت با وزیر انرژی عربستان با رویترز گفت‌وگو کرد، گفت: حتی با کاهش تولید 10 میلیون بشکه در روز معادل 10 درصد عرضه جهانی، ذخایر نفت هنوز روزانه 15 میلیون بشکه در سه ماهه دوم افزایش خواهد یافت. این بدان معناست که هنوز فشار عظیمی ‌بر بازارهای جهانی نفت وجود خواهد داشت.
وی افزود: «نشست با کشورهای اوپک پلاس می‌تواند شروع خوبی باشد اما حتی تعداد افرادی که در مورد آنها صحبت می‌کنیم احتمالا برای یافتن راه‌حلی برای این مشکل کافی نخواهد بود. این نشست تنها این خسارت را تسکین می‌دهد.»