kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۹۶۵
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۴
علی آقامحمدی:

جهش تولید نیازمند نگاهی نو به اقتصاد کشور است

رئیس‌کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با‌ اشاره به نام‌گذاری سال ۹9 به نام «جهش تولید»، گفت: جهش به معنی حرکتی فراتر از حرکت قبلی است به این معنی که اگر بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، باید نگاهی نو به تولید داشته باشیم.

علی آقامحمدی در گفت‌وگو با فارس، درباره راهبردهای لازم در تحقق شعار سال 99، گفت: اگر بخواهیم با روش‌ها و تفکرات سنتی اقتصادی موجود در کشور پیش برویم، جهش تولید رخ نمی‌دهد و لازمه تحقق شعار سال تغییر نگاه مسئولان و فعالان اقتصادی به تولید است.
آقامحمدی بابیان اینکه بر اساس بیانیه گام دوم، جوانان باید زمامدار اقتصاد در جامعه شوند، ادامه داد: در این راستا مشارکت‌پذیری جامعه باید ارتقا یابد؛ در حالی که جامعه کنونی تا 62 درصد حقوق و دستمزد دریافت می‌کند. این گروه منتظر دریافت رزق هستند که اصلی غیرقابل قبول است. این‌ها باید به گروه‌های کار تبدیل شوند تا بتوانند حاصل عملکرد خود را تغییر دهند.
آقامحمدی استفاده از منابع طبیعی را بر اساس اقتصاد مقاومتی از الزامات دانست و با بیان اینکه این منابع حتما باید در سرمایه‌گذاری به کار رود، گفت: سرمایه‌گذاری باید زاینده باشد، نه سرمایه‌گذاری که شکلی از نماد سرمایه را با خود دارد، ولی زاینده نیست. باید اقدامات صورت گرفته توسط دستگاه‌های مختلف برای تحقق شعار سال برای مردم تبیین شود.
وی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند، تعیین شعار برای سال یک اقدام نمادین و تزئینی است در حالی که بسیاری از سیاست‌های کشور متاثر از شعار سال است، افزود: مقام معظم رهبری در تعیین شعار برای سال دقت زیادی دارند و متناسب با شرایط و نیاز کشور شعار سال را انتخاب می‌کنند.
آقامحمدی با بیان اینکه کشور زمانی نیاز به این داشت که اقتصاد به سمت انحصار دولتی پیش برود، اما امروز از آن دوران عبور کرده‌ایم، تاکید کرد: انقلابی بودن یعنی تغییر دادن پارادایمی که جامعه از آن گذشته است و امروز عمل انقلابی در اقتصاد به معنی توجه بیشتر به نقش مردم در اقتصاد است. رهبر معظم انقلاب در دیدار با فعالان اقتصادی به صراحت اعلام کرده‌اند که اصل۴۴ حق مردم است و باید آن را تصاحب کنند و باید اقتصاد را از عرضه بر تقاضا متمرکز کنیم به این معنی که توجه کنیم برای چه خریداری، تولید می‌کنیم.
وی اضافه کرد: یکی از مهمترین لازمه‌های جهش تولید، ایجاد زنجیره اقتصادی است و تا زمانی که به این مسئله توجه نشود، جهش تولید رخ نمی‌دهد. امروز 25 زنجیره کلی در اقتصاد داریم که باید این زنجیره‌ها را احصا و نقاط ضعف آنها را رفع ‌نماییم تا یکباره کل اقتصاد ارتقا پیدا کند.
دبیر هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: تداوم مبارزه با فساد و توجه به ظرفیت‌های بازار سرمایه نیز از اقدامات ارزشمندی بود که در سال گذشته به صورت جدی پیگیری شد و امید داریم امسال با سرعت و دقت بیشتری پیگیری شود.
رئیس‌کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تمرکز ما در مبارزه با فساد باید بر پیشگیری باشد. منشا فساد در اقتصاد ما معمولاً رانت است؛ یعنی عده‌ای با استفاده از رانت به دنبال کسب امتیاز بیشترند و سعی می‌کنند به صاحبان امضاء نزدیک شوند و همین‌جاست که فساد نشأت می‌گیرد.
وی با ‌اشاره به چرایی وجود رانت در اقتصاد ایران گفت: علت این رانت‌ها، چند قیمتی بودن هاست، بدین معنا که به اسم حمایت از اقشار پایین قیمت‌ها مصنوعی نگه داشته می‌شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، منشأ نخست رانت را در حوزه سوخت و نفت دانست و افزود: ما نفت و گاز را به قیمت‌های غیرمتعارف توزیع می‌کنیم و در جایی که محدودیت در توزیع و یا تفاوت قیمتی ایجاد می‌شود، طبیعتاً زمینه رانت و قاچاق و غیره هم فراهم خواهد شد.