kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۹۶۳
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۴
معاون وزیر صمت:

قیمت خرید تضمینی گندم 2500 تومان است

معاون وزیر صمت گفت: خرید تضمینی گندم با افزایش ۴۷ درصدی به ۲۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم گندم تغییر پیدا کرد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، یزدان سیف در نشست خبری خرید تضمینی گندم و دانه‌های روغنی، اظهار کرد: با حدود ۳۷ میلیون تن از اقلام ضروری مردم سال بسیار مناسبی را در تامین مایحتاج مردم رقم زدیم.
وی افزود: سال گذشته هم ۷ میلیون و ۸۶۰ هزار تن خرید تضمینی گندم را داشتیم که متوسط وزن هر محموله ۶ تن و میانگین درآمد گندمکاران حدود ۳۰ میلیون تومان بود که نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است.
این مقام مسئول ادامه داد: علی رغم آنکه میزان تحویل ما حدود ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده است، ما میزان پرداختی را ۶ درصد افزایش دادیم همچنین زمان پرداخت پول کشاورزان از ۲۹ روز به ۱۲ روز کاهش پیدا کرد.
او با‌اشاره به ارزیابی‌هایی که از عملکرد این حوزه در سال ۹۸ انجام شده است، گفت: تلاش کردیم تا فرآیند خرید در سال ۹۹ اصلاح شده و بهبودی مناسبی پیدا کند.
سیف تصریح کرد: خرید تضمینی گندم با افزایش ۴۷ درصدی به ۲۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم گندم تغییر پیدا کرد. برآورد دولت حدود ۱۱ میلیون تن است و امیدوار هستیم به شرایط مناسب فصول گرمی برداشت خوبی را داشته باشیم.
وی ادامه داد: با این افزایش قیمت گندم میزان یارانه گندم و آرد را به ۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رساندیم. مراکز خرید تضمینی در ۷ استان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و آماده خرید هستیم.
سیف درباره تامین دانه‌‌های روغنی گفت: سال گذشته حدود ۴۹۰ هزار تن دانه روغنی خریداری شد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال هم ۵۸۰ هزار تن خرید داشته باشیم تا کشور در این حوزه هم بی‌نیاز شده و مشکلی در تهیه و تولید روغن وجود نداشته باشد، ۳۲۶ مرکز خرید در حوزه کلزا وجود دارد که در حال حاضر ۱۰ مرکز آن فعال شده است. سال گذشته حدود ۲۳۰۰ نفر از عوامل فعال در این حوزه از طریق دوره‌های مجازی تامین شد.
افزایش قیمت نان خود سرانه است
وی در ارتباط با افزایش قیمت خود سرانه قیمت نان توسط برخی از نانوایی‌ها هم گفت:تا به امروز تصمیم برای افزایش قیمت نان نداشته‌ایم و تنها در سال گذشته امکان افزایش 10 درصدی داده و در بیشتر استان‌ها اعمال شد.
 وی گفت: تنها در سال گذشته تنها در استان مازندران شاهد افزایش قیمت نان نبودیم که آن را امسال اعمال کردند اما بر اساس تذکرات صورت گرفته از سوی دولت، آن افزایش قیمت برداشته شد؛ در صورتی که تخلفی در این باره صورت گیرد دستگاه‌های ذی ربط باید برخورد کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که احتمال خطر قحطی در جهان در صورت تداوم ویروس کرونا وجود دارد و این امر چه تاثیری بر ایران داردگفت: از اوایل شیوع ویروس کرونا خرید‌های خوبی برای نیاز‌های وارداتی داشته ایم و بخش عمده این خرید‌ها انجام شده و در نتیجه اکنون شاهد وفور کالا در ایران هستیم.
وی در پاسخ به اینکه نرخ ارز کالاهای اساسی در سال جاری چقدر خواهد بود گفت: نرخ ارز کالاهای اساسی در سال 99 تامین خواهد شد و نرخ جدیدی در این ارتباط اعلام نشده اما قاعدتا تغییر نخواهد داشت زیرا اگر تغییری داشت به ما اعلام می‌شد.