kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۴۰۰
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲
جدیدترین آمار کرونا و میانگین سن مبتلایان و جان‌باختگان در کشور اعلام شد

388 مبتلا، 34 فوتی و 73 بیمار بهبودیافته

رئیس‌ مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از افزایش تعداد مبتلایان قطعی به کرونا در کشور به 388 نفر و ترخیص 73 بیمار بهبود یافته خبر داد.

به گزارش وزارت بهداشت، کیانوش جهانپور ظهر دیروز، گفت: بر اساس نتایج آزمایشگاهی، از ظهر پنجشنبه تا پیش از ظهر جمعه در مجموع 143 مورد قطعی جدید ابتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران مبتلا به این بیماری به 388 نفر رسید.
جهانپور اظهارداشت: از این بیماران جدید، 64 مورد مربوط به تهران، 25 مورد مربوط به گیلان، 16 مورد مربوط به استان قم، 10 مورد مربوط به اصفهان، 9 مورد مربوط به مازندران، چهار مورد مربوط به آذربایجان شرقی، سه مورد مربوط به البرز، سه مورد مربوط به خوزستان، دو مورد مربوط به گلستان، دو مورد مربوط به سمنان، دو مورد مربوط به قزوین، دو مورد مربوط به کردستان و یک مورد مربوط به اردبیل است.
وی با بیان اینکه خوشبختانه 73 نفر از بیماران مبتلا به کروناویروس در طول روزهای گذشته از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، افزود: میانگین سن بستری موارد مشکوک و مبتلا به کووید19، بیشتر از 50 سال و میانگین سنی فوت شدگان بر اثر این بیماری، بیشتر از 60 سال بوده است.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در طول 24 ساعت گذشته (از ظهر پنجشنبه تا پیش از ظهر جمعه)، 8 مورد از بیماران مبتلا به کووید19 در کشور، جان خود را از دست دادند و مجموع فوتی‌ها بر اثر این بیماری از ابتدا تا کنون، به 34 نفر رسید.
جهانپور اظهارداشت: متاسفانه هنوز آمار روزانه ابتلا به کووید19 در کشور روند صعودی دارد و در روزها و هفته‌های آینده ممکن است شاهد افزایش شمار مبتلایان به این بیماری باشیم که البته بخشی از این افزایش آمار مربوط به تقویت بیماریابی و افزایش تعداد آزمایشگاه‌ها در کشور است.
هیچ‌جا امن‌تر از خانه‌ها نیست
وی با ‌اشاره به اینکه کاهش شیب صعودی بیماری کووید19 وابسته به مشارکت مردمی در کاهش سفرها و رعایت نکات بهداشتی است، گفت: 80 تا 90 درصد از پیشرفت برنامه‌های مقابله با کووید19 مربوط به خودمراقبتی و رعایت توصیه‌های اکید مبنی بر کاهش سفرها، تردد و رعایت نکات بهداشتی است.
رئیس ‌مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت افزود: متاسفانه ورودی مسافران به برخی از استان‌ها بسیار بالا است به عنوان نمونه بر اساس گزارش‌های وزیر راه و شهرسازی، تعداد اتومبیل‌های ورودی در استان مازندران، بیش از خروجی است که برای مسافران و خانواده‌ها خطرساز است. مهم‌ترین توصیه ما این است که هیچ جا امن‌تر از خانه‌ها و شهرها نیست و انتظار داریم که مردم به جز برای تهیه مایحتاج ضروری و ضرورت‌های شغلی، سفرهای غیرضروری نداشته باشند.
کیت تشخیص قطعی کووید۱۹ تولید خواهد شد
جهانپور همچنین با انتشار پیامی در فضای مجازی از تولید کیت تشخیص قطعی کووید ۱۹ پس از تایید نهایی در هفته آتی خبر داد و اعلام کرد: «کیت تشخیص قطعی کووید ۱۹ با تلاش فناوران وزارت دفاع، پس از تایید نهایی به‌زودی و ظرف هفته آتی، تولید و وارد نظام آزمایشگاهی کشور می‌شود.»
مردم برای اطلاع درباره کرونا با ۱۱۵ تماس نگیرند!
رئیس ‌سازمان اورژانس کشور درباره اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا جدید، گفت: سازمان اورژانس کشور تیم‌های عملیات ویژه خود را در قالب 50 تیم تخصصی با تجهیزات ویژه جهت پیشگیری این ویروس در حالت آماده‌باش قرار داده است، گفت: 80 درصد از مبتلایان به ویروس کرونا به صورت سرپایی درمان می‌شوند و 20 درصد ممکن است که نیاز به انتقال به مراکز درمانی داشته باشند. تمام آمبولانس‌های خصوصی که در برای انتقال بیماران مشکوک به کرونا فعالیت می‌کردند، فعالیت‌هایشان محدود و بعضا قطع شد و خدمت‌رسانی صرفا از طریق تیم‌های تعیین شده امدادرسانی صورت می‌گیرد.
کولیوند تاکید کرد: برای اطلاع‌رسانی و پاسخ‌دهی به مردم عزیز درخصوص ویروس کرونا، شماره تلفن 190 در دسترس است و مهم است که از شماره 115 استفاده نشود. چرا که اورژانس کشور همچنان امدادرسانی به نیازمندان را مانند گذشته انجام می‌دهد و تماس درخصوص کرونا با شماره 115 موجب کندشدن خدمت رسانی خواهد شد و هر شخصی درخصوص ویروس کرونا نیاز به راهنمایی یا امدادرسانی دارد می‌تواند با شماره 190 تماس بگیرد.
 شمارش معکوس
برای ساخت داروی قطعی ویروس کرونا در ایران
رئیس‌ دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله گفت: از هفته گذشته کمیته‌های علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی بقیة الله برای ساخت داروی قطعی ویروس کرونا و ارائه جدیدترین روش‌های درمانی و بهبود مبتلایان فعال شده است که خروجی این جلسات علمی، تبادل تجریبات پزشکان و در نهایت کاهش آمار مرگ و میر مبتلایان ویروس کرونا نسبت به روزهای اول است.
به گزارش فارس، دکتر علیرضا جلالی خبرهای خوشی به مردم ایران داد و اظهارداشت: در هفته گذشته سه پروژه جدید برای ساخت واکسن و داروی قطعی کرونا کلید زده شده است و پیش‌بینی ما این است که از این پروژه‌ها خروجی جدی داشته باشیم.
جلالی با‌ اشاره به تجربه موفق ایران در ساخت واکسن آنفولانزا درخصوص ساخت دارو و واکسن ویروس کرونا هم اظهار امیدواری کرد و افزود: نمی‌توان در حال حاضر جزئیات دقیقی از پروژه‌های درمانی ویروس کرونا را خبری کرد، اما به اطلاع هموطنان عزیز می‌رسانیم که اولین پروژه، ساخت داروی درمانگر کرونا مبتنی بر حوزه‌های علم ژنتیک است که مراحل اجرای آن با همراهی مجموعه وزارت بهداشت و معاونت تحقیقی- صنعتی سپاه در مرکز ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ًْالله کلید خورده است.
وی با بیان اینکه جلسات علمی برای پیشبرد این طرح درمانی هر روز برگزار می‌شود، ادامه داد: نمی‌توان با قطعیت درخصوص احتمال موفقیت‌آمیز بودن این روش درمانی اظهار نظر کرد اما پیش‌بینی اولیه ما این است که پروژه بین 3 تا 6 ماه آینده به نتیجه برسد.
رئیس ‌دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله در ادامه از تلاش محققان و پزشکان ایرانی برای ساخت واکسن کرونا هم خبر داد و گفت: طرح نامه پزشکان و محققان برای ساخت واکسن به پایان رسیده و منابع مالی این پروژه علمی با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله و دو دانشگاه دیگر تامین شده است که انشاءالله پروژه ساخت واکسن هم در بازه زمانی 3 تا 5 ماهه با موفقیت به پایان برسد.
جلالی با اعلام اینکه ساخت داروی گیاهی برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا هم سومین پروژه درمانی محققان ایرانی است، گفت: متخصصان در مرکز تحقیقات طب سنتی در حال انجام آزمایش‌ها برای ساخت داروی گیاهی درمان کرونا ویروس هستند که امیدواریم خروجی همه این پروژه‌ها در چند ماه آینده ساخت داروی قطعی کرونا ویروس باشد.
 تخصیص 100 میلیارد تومان
بابت پیشگیری و مقابله با کرونا در مدارس
به گزارش ایرنا، با ابلاغ رئیس‌ سازمان برنامه و بودجه کشور یکصد میلیارد تومان بابت بهسازی محیط مدارس برای پیشگیری و مقابله با گسترش بیماری کرونا اختصاص یافت.
 داودی جایگزین حریرچی
در ستاد ملی مدیریت کرونا شد
به گزارش مهر، وزیر بهداشت، با توجه به بیماری ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، سید حسین داودی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی را به عنوان دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا منصوب کرد.
 تمامی فعالیت‌های جمعی
 در زندان‌های کشور تعطیل شد
رئیس‌ سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا طی دستوری به مدیران زندان‌های سراسر کشور تمامی فعالیت‌های اجتماع محور در زندان‌های کشور را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد.
 توصیه‌های طب ایرانی
 برای کاهش اضطراب ناشی از کرونا
معاون تعالی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، ضمن تاکید بر رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های واگیر، به توصیه‌های موضعی و خوراکی طب سنتی برای تقویت سیستم ایمنی بدن پرداخت.
علیرضا عباسیان به ایسنا،‌ گفت: برای تامین چند هدف از جمله افزایش مقاومت سد مخاطی راه‌های تنفسی، تقویت ریه، قلب و سیستم عصبی، بهبود ایمنی عمومی بدن و افزایش تاب‌آوری زیستی روانی در برابر بیم و هراس ابتلا به کروناویروس توصیه‌های ساده، ارزان و در دسترس می‌توانند موثر باشند. البته، لازم نیست همه افراد مواردی که ذکر می‌شود را اجرا کنند، بلکه بهتر است به فراخور حال و بسته به شرایط‌شان برخی از توصیه‌ها را انتخاب کرده و به آن عمل کنند.
عباسیان با بیان اینکه استفاده از برخی مواد به صورت موضعی می‌تواند نقش موثری ایفا کند، خاطرنشان کرد: استفاده از روغن سیاه‌دانه به صورت موضعی در داخل بینی می‌تواند کمک‌کننده باشد. همچنین استفاده از بخورهای گیاهی مانند بخور بابونه، مرزنجوش و یا اسطوخودوس تاثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.
وی ادامه داد: برای کاهش اضطراب ناشی از اخبار موجود در مورد کرونا ویروس نیز انجام دم و بازدم عمیق و استنشاق بوهای خنک برای قلب و مغز مقوی است. این بوها مانند بوی طبیعی پرتقال، به، لیمو، گلاب و خیار است.
این متخصص طب سنتی، مصرف مختصری ترکیب عسل و ژل رویالِ با کیفیت در حد روزانه یک تا دو قاشق چای‌خوری برای افراد سالم را موثر دانست و افزود: البته در بیماران نیز حسب نظر پزشک معالج و رعایت سایر شرایط، مصرف این مواد می‌تواند مفید باشد.
 چگونه از ابتلا به ویروس کرونا در امان بمانیم؟
مهم‌ترین نکته برای جلوگیری از ابتلا و انتشار کرونا ویروس توجه به بهداشت فردی با رعایت مواردی همچون شست و شوی مداوم دست‌ها و خودداری از دست دادن و روبوسی است.
به گزارش ایسنا، کویید ۱۹، نوع جدیدی از خانواده کرونا ویروس‌هاست که بین انسان و حیوان‌ها مشترک و با بیماری‌زایی بالایی همراه است. منشا این ویروس «ووهان» چین بوده و تا کنون هزاران نفر را در چین و بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران مبتلا کرده است.
مهم‌ترین علایم ابتلا به این ویروس، عطسه، سرفه، آبریزش بینی، سردرد، تهوع، استفراغ، مشکلات تنفسی و تنگی نفس است.
این ویروس که با تماس انسانی، عطسه و سرفه، تماس با‌اشیا، سطح و حیوانات آلوده انتقال می‌یابد، یکی از واگیردارترین ویروس‌های چند دهه اخیر است به همین خاطر رعایت بهداشت فردی و نکات بهداشتی برای مقابله با آن ضروری است.
 توصیه‌های بهداشتی
1- دست‌های خود را مدام با شست و شو با مواد شوینده پاکیزه نگه دارید.
2- از دست دادن و روبوسی بپرهیزید.
3- هنگام عطسه و سرفه صورت خود را با دستمال یکبار مصرف بپوشانید؛ اگر دستمال در اختیار ندارید با بازوها و داخل آرنج جلوی صورت‌تان را بپوشانید و از کف دست‌هایتان به هیچ عنوان استفاده نکنید.
4- پس از استفاده از دستمال یکبار مصرف آن را سریعا داخل سطل زباله بیندازید.
5- از تماس با حیوانات خیابانی بپرهیزید و از مصرف غذاهای خیابانی و روباز خودداری کنید.
6-از تماس دست‌های آلوده خود به چشمان، بینی و دهان‌تان بپرهیزید.
7-اگر بیمار هستید حتما در خانه بمانید.
لازم به یادآوری است، این بیماری با رعایت بهداشت فردی و رعایت نکات بهداشتی قابل پیشگیری است؛ نسبت به آموزش نکات بهداشتی به کودکان و اطرافیان خود اقدام کنید.
 ممنوعیت دست‌ زدن به نازل‌ها در جایگاه‌‌های CNG
شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران طی اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد: تمامی عملیات اختصاصی در جایگاه‌های CNG توسط اپراتورها انجام می‌شود و سرنشینان خودرو با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده در راستای پیشگیری از کرونا ویروس، حق دست زدن به نازل را ندارند.
 محلول ضدعفونی در ۷۰۰ داروخانه توزیع شد
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از توزیع وسیع ژل و محلول‌های بهداشتی در داروخانه‌های تهران خبر داد و گفت: محلول‌های ضدعفونی‌کننده بین ٧٠٠ داروخانه در تهران، توزیع شد.
به گزارش سازمان غذا و دارو، غلامحسین مهرعلیان اظهارداشت: با تدابیر اندیشیده شده به منظور تامین و محلول‌های ضدعفونی‌کننده مورد نیاز مردم، چند شرکت بزرگ در مدار تولید این محصولات ورود کرده‌اند و طی اوایل هفته آینده با نظارت سازمان غذا و دارو، حجم توزیعی در داروخانه به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش
 می‌یابد.
مهرعلیان در مورد تامین ترکیب دارویی کنترل علائم بیماری کرونا برای مراکز درمانی نیز افزود: همه اقلام به اندازه کافی در فاز اول به معاونت بهداشت تحویل داده شده است.
وی با ‌اشاره به فاز دوم تامین رژیم دارویی بیماری کرونا، خاطرنشان کرد: در انتظار ترخیص داروی کلترا هستیم و داروهایی چون اسلتامیویر، کلروکین و ریباورین به اندازه کافی، اوایل این هفته در اختیار معاونت‌ها قرار می‌گیرد.