kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۴۰۵
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵

بی‌اعتمادی اروپا نسبت به اجرایی شدن تعهدات نظامی آمریکا

بی اعتمادی به آمریکا آن‌قدر زیاد شده که کلیدی‌ترین متحدان این کشور نیز می‌گویند، دیگر به این کشور اعتمادی ندارند. اروپایی‌ها به دلیل همین بی‌اعتمادی تصمیم گرفته‌اند، در حوزه نظامی وابستگی خود را به این کشور کم کنند.


  سرویس خارجی-

تحقیقات جدید‌اندیشکده انگلیسی حکایت از آن دارد که با کاسته‌شدن از امیدهای اروپا نسبت به کمک‌های نظامی آمریکا، هزینه‌های نظامی کشورهای اروپایی در حال افزایش است. به نوشته پایگاه «دیفنس نیوز»، تحقیقات جدید‌اندیشکده «مطالعات استراتژیک» نشان می‌دهد کشورهای اروپایی به خاطر تردید‌ها و بدگمانی‌ها در زمینه تعهد آمریکا به کشورهای خود، در حال افزایش بودجه دفاعی شان هستند.
طبق این تحقیقات، کشورهای اروپایی در سال 2019‌، 289 میلیارد‌دلار در امور دفاعی هزینه کردند که 4.2 درصد بیشتر از سال 2018 است. کشورهای اروپایی مدعی تهدید از جانب روسیه به ویژه شرق این کشور هستند. این در حالی است که پنتاگون به دنبال وقایع سال 2014 در اروپا و انضمام کریمه به روسیه، نیروهای خود را در این قاره حفظ کرده است. به نوشته این پایگاه، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، بارها مدعی شده اروپا در حال سود بردن از آمریکا در امور دفاعی و تجارت است.
بنابر اعلام این‌اندیشکده، هزینه‌های دفاعی آمریکا در سال 2019 به حدود 685 میلیارد دلار رسید. این در حالی است که هزینه دفاعی بریتانیا نیز 54.8 میلیارد دلار بود و چین و روسیه، دو کشور تهدید‌کننده آمریکا و اروپا در سال 2019 به ترتیب 181.1 و 61.6 میلیارد دلار صرف امور دفاعی کرده‌اند.
این اخبار نشان از آن دارد که «بی‌اعتمادی به آمریکا» آن هم در بین اصلی‌ترین متحدین این کشور، افزایش زیادی داشته تا جایی که اروپایی‌ها دیگر حاضر نیستند امنیت خود را به متحد دیرینشان بسپارند و به این کشور تکیه کنند.
این واقعیت ادعای «ینس استولنتبرگ»، دبیرکل ناتو، را که چندی پیش گفته بود: «در صورت لزوم غرب توانایی هرگونه اقدامی [علیه دشمنانش] را دارد» با تردید جدی رو‌به‌رو می‌کند؛ چراکه با این «بی‌اعتمادی» دیگر مفهوم «غرب یکپارچه» در برابر دشمنانشان چندان معنایی ندارد.