kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۱۰۰۲
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۸
فرمانده نیروی انتظامی:

مقابله با مواد مخدر مطالبه جدی رهبری و دغدغه مردم است

فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه مقابله با مواد مخدر مطالبه جدی رهبری و دغدغه مردم است، از افزایش 18 درصدی کشف مواد مخدر در سال جاری نسبت به سال قبل خبر داد.




به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار حسین‌اشتری دیروز در نشست سراسری روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اظهار داشت: با تلاش پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا از ابتدای سال تاکنون 703 تن انواع مواد مخدر کشف شده که این میزان در قیاس با مدت مشابه سال گذشته افزایش 18 درصدی را دارد.
اشتری با بیان اینکه بخش اعظمی از کشفیات مواد مخدر محصول اقدامات اطلاعاتی است، گفت: در فرآیند مبارزه با قاچاق مواد مخدر، شناسایی گردانندگان اصلی باندهای مواد مخدر اولویت ما است و در کنار آن دستگیری خرده‌فروشان، جمع‌آوری معتادان متجاهر را نیز عملیاتی می‌کنیم.
وی با تاکید بر اینکه مقابله با مواد مخدر مطالبه جدی رهبری و دغدغه مردم است، به برگزاری جلسه آسیب‌های اجتماعی در محضر مقام معظم رهبری ‌اشاره کرد و افزود: موضوع اعتیاد به عنوان یک اولویت اساسی از سوی رهبری در این جلسات مطرح و سهم همه دستگاه‌ها نیز در فرآیند مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد تعیین شد.
رشد50 درصدی کشت مواد مخدر
بعد از حضور آمریکا در افغانستان
فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه 72 درصد از کشفیات انواع مواد مخدر مربوط به مرزهای شرقی است، اظهار داشت: تولید‌کنندگان اصلی مخدر در همسایگی کشور ما هستند و پس از حضور آمریکایی‌ها در افغانستان، کشت مواد مخدر حدود 50 برابر بیشتر شده است و باید چنین موضوعاتی در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای مطرح شود از سازمان‌های بین‌المللی در این حوزه مطالبه جدی صورت بگیرد که چرا کم کاری می‌کنند؟ چرا از زمانی که آمریکایی‌ها در کشورهای همسایه حضور پیدا کرده‌اند کشت و تولید مواد مخدر افزایش یافته است؟
فعالیت خرده‌فروشان مواد باید جدی گرفته شود
اشتری با تاکید بر لزوم شناسایی و دستگیری خرده‌فروشان مواد مخدر گفت: علی‌رغم تاکید بر مبارزه با سرشبکه‌های تولید و توزیع مواد مخدر، اما فعالیت خرده‌فروشان هم نگران‌کننده است و باید جدی گرفته شود. خرده‌فروش همان جرمی را انجام می‌دهد که باند مواد مخدر دنبال می‌کند؛ هر دو مجرم هستند و باید با هر دو گروه یعنی هم اعضای باندهای اصلی و هم خرده‌فروشان برخورد جدی شود تا مردم امنیت داشته باشند.
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد باید سامانه‌ای برای معرفی فعالان حوزه مواد مخدر توسط مردم به پلیس تعریف شود. نباید از گزارش‌های مردمی در این حوزه غافل شد به ویژه آشپزخانه‌های تولید مواد مخدر در محلات شناسایی و برخورد‌های لازم و قانونی صورت بگیرد.
دستگیری قاچاقچی هروئین
با 110 میلیارد تومان اموال نامشروع
رئیس ‌پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا نیز در حاشیه این نشست درباره آخرین وضعیت کیک‌های آلوده به مواد مخدر اظهار داشت: بر مبنای بررسی‌های صورت گرفته، باید بگویم هیچ اتفاقی در مراکز تولید کیک خوراکی صورت نگرفته و این جریانات مربوط به پس از ورود کیک‌ها به بازار مصرف است. سردار محمدمسعود زاهدیان درباره معرفی دستگاه‌های کم کار در حوزه ساماندهی معتادان متجاهر گفت: نیروی انتظامی این قابلیت را دارا است که این افراد را در کمتر از 48 ساعت جمع‌آوری کند، اما مراکز کافی برای نگهداری این افراد وجود ندارد. زاهدیان افزود: از طرفی قانون نگهداری معتادان متجاهر در مراکز درمانی باید اصلاح شود، در حال حاضر یک معتاد متجاهر بیش از دو دوره درمانی سه ماهه در این مراکز نگهداری نمی‌شود و ممکن است معتادی پس از 6 ماه حضور در این مراکز، بدون طی کامل دوره درمانی، به جامعه بازگردد و این فرد دوباره دستگیر شود.
وی یادآور شد: امروز در مرکز «سروش» پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، حدود 600 نفر از معتادان متجاهر نگهداری و بازپروری می‌شوند تا ضمن طی دوره بهبود و درمانی، توانمند و با مهارت‌آموزی به جامعه بازگردند.
رئیس ‌پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در پایان از دستگیری قاچاقچی معروف هروئین با 110 میلیارد تومان اموال و دارایی نامشروع خبر داد و گفت: این فرد بیش از پنج سال در حوزه قاچاق مواد مخدر به ویژه هروئین فعال بوده است.