kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۹۷۷
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵

افشاگری بولتون علیه ترامپ؛ فشارها به اوکراین برای منافع شخصی بود

افشاگری جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی ترامپ علیه وی آن هم حین استیضاح در سنا خشم و عصبانیت ترامپ را به همراه داشته است.



استیضاح ترامپ در سنای آمریکا همچنان ادامه دارد ترامپ متهم است که کمک‌ها به دولت اوکراین را منوط به همکاری کیف در مورد پرونده پسر «جوبایدن» کرده و از سوی دیگر نیز جلوی تحقیقات در مورد استیضاح را گرفته و مانع اجرای عدالت شده است. حالا در گرماگرم بحث‌های داغ بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان جان بولتون در کتاب تازه خود که هنوز منتشر نشده و بخش‌هایی از آن به دست نیویورک تایمز رسیده می‌گوید که «ترامپ کمکهای نظامی به اوکراین را عمدا مسدود کرده بود تا دولت کیف در تحقیقات از رقیبش جو بایدن در انتخابات به وی کمک کند». یعنی دقیقا همان چیزی که دموکرات‌ها به دنبال اثبات آن و استیضاح ترامپ با استفاده از آن هستند.
واکنش ترامپ
رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی بعد از انتشار بخش‌هایی از کتاب «جان بولتون» که موضوع آن پرونده جنجالی «اوکراین‌گیت» است، به افشاگری مشاور امنیت ملی سابق خود واکنش نشان داد. ترامپ در توئیتی نوشت: «من هرگز به بولتون نگفتم که کمک مالی به اوکراین با تحقیقات مربوط به دموکرات‌ها پیوند خورده است، از جمله بایدن‌ها...در واقع، او هرگز در آن زمان نسبت به این مسئله اعتراض نکرد. اگر جان بولتون چنین چیزی را گفته است، تنها برای فروش کتابش بوده است. متن تماس‌های تلفنی من با زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین ثابت می‌کند که هیچ فشاری و هیچ‌گونه مشکلی وجود نداشته است. رئیس‌جمهور و وزارت خارجه اوکراین نیز این مسئله را تایید کرده‌اند».
ترامپ در ادامه نوشته که «علاوه‌بر این من با زلنسکی در سازمان ملل دیدار کردم. دموکرات‌ها گفته‌اند که من هرگز با او دیدار نکردم و کمک مالی به اوکراین را بدون هیچ شرط و تحقیقاتی آزاد کردم. من همین طور به اوکراین اجازه دادم تا موشک‌های ضد‌تانک ژاولین را خریداری کند. دولت من کارهایی فراتر از دولت قبلی انجام داده
است.»
همزمان رئیس‌کمیته اطلاعات کنگره آمریکا در واکنش به این افشاگری گفت: «حالا معلوم شد چرا ترامپ نمی‌خواست بولتون در دادگاه استیضاح شهادت دهد.»