kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۹۴۰
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴
در سایه بی‌عملی دولت

پراید از 60 میلیون تومان هم عبور کرد

بر خلاف وعده وزیر صمت برای کنترل قیمت خودرو پس از افزایش تولید خودروسازان، قیمت پراید هم از مرز 60 میلیون تومان عبور کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها شاهد نوسان قیمت در خودرو‌های پرفروش داخلی هستیم به طوری که در دو ماه اخیر این نوسان قیمتی بیشتر مشهود است و خرید خودرو را سخت‌تر از قبل کرده است.
وزیر صمت قبلا گفته بود که با افزایش قیمت خودرو تا حاشیه قیمت بازار و افزایش میزان تولید خودرو و استفاده از قطعات داخلی، قیمت‌ها نیز متعادل خواهد شد، اما به مرور زمان این اتفاق رخ نداده است.
سازمان حمایت در این رابطه بدون اشاره به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بازار خودرو می‌گوید: «طبق گفته  وزیر صمت پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنعت خودرو تعلق گرفته است  که پیش‌بینی می‌شود  این تسهیلات جهشی در تولید خودرو ایجاد کند و با توجه به  اینکه تقاضا در روز‌های آخر امسال افزایش می‌یابد   این موضوع عامل کمک کننده‌ای در کاهش قیمت خودرو است که  در حال حاضر تقاضای کاذب  در روزهای اخیر کاهش یافته است».
این سازمان تأکید کرد: «قبلا راهکاری تحت عنوان قیمت‌گذاری خودرو در بازار که پنج درصد پایین‌تر از  قیمت خودروسازی ها است مطرح بود که به وسیله آن کاهش قیمت خودرو در بلند مدت محقق شود».
با این وجود روز گذشته قیمت پراید 111 به 60 میلیون تومان رسید. پراید 131 به 54 میلیون و پراید 151 هم به بیش از 63 میلیون تومان رسید. خودروهای دیگر هم به همین ترتیب افزایش قیمت‌هایی داشته‌اند که بازار خودرو را نوسانی کرده است.
روح‌الله طالبی عضو دانشکده خودرو علم و صنعت و کارشناس هم گفت: افزایش قیمت در بازار خودرو اغلب نشات گرفته از جنبه‌های روانی و رفتارهای هیجانی است که در پی آن برخی از دلالان از این فرصت استفاده کرده تا بر این افزایش قیمت دامن بزنند و سود کلانی را به دست بیاورند .
او افزود: افزایش قیمت در ماه‌های اخیر بی‌معنا و غیرمنطقی است چرا که قیمت محصولات اولیه‌ای که خودروسازان در اختیار دارند افزایش  نداشته است.
از طرف دیگر سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار را بین ۱۳ تا ۴۴ میلیون تومان در خودرو‌های کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد که رقمی قابل توجه نسبت به چند ماه اخیر است. وی البته کاهش عرضه خودرو را دلیل افزایش قیمت خودرو دانست.
احمد نعمت‌‌بخش دبیر انجمن خودروسازان هم درباره تأثیر کارخانجات خودروسازی درباره افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: هیچگونه افزایش قیمتی از طرف خودروسازی‌ها صورت نگرفته است و عرضه خودرو کماکان با قیمت گذشته انجام می‌شود اما متاسفانه به دليل اينكه بين قيمت كارخانه و حاشيه بازار تفاوت زيادي وجود دارد، شاهد افزايش قيمت أين كالا هستيم.