kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۹۲۵
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲
فوق تخصص بیماری‌های عفونی:

وزارت بهداشت و سازمان هواپیمایی حساسیت خود به کرونا را افزایش دهند

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با بیان اینکه آمار مبتلایان و مرگ و میر بیماری کرونا ویروس به شدت در حال رشد است، گفت: پیش‌بینی می‌شود که آمار مبتلایان تا پایان هفته رشد زیادی داشته باشد.

مسعود مردانی با بیان اینکه ویروس کرونا ویروسی شناخته شده است که بعد از رینو ویروس‌ها دومین علت عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی محسوب می‌شوند، به ایسنا، گفت: نسل جدید ویروس کرونا که در کشور چین شیوع پیدا کرده نوع جدیدی از ویروس کروناست که با انواع دیگر آن متفاوت است.
مردانی با بیان اینکه این بیماری تا چند هفته گذشته تنها در چین مشاهده شده بود، اظهارداشت: امروز در کشورهای مختلف مانند فرانسه، ایتالیا، کانادا، تایلند، ژاپن، کره جنوبی، آمریکا، استرالیا و غیره موارد مبتلایان به این بیماری مشاهده شده است.
وی با بیان اینکه موارد مبتلایان کروناویروس از ۸۰۰ مورد در روز گذشته به یک هزار و 975 مورد افزایش یافته است، ادامه داد: همچنین تعداد مرگ و میر از ۲۶ مورد به ۵۶ مورد افزایش یافته است.
موردی از ابتلا به کرونا در ایران
مشاهده نشده است
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه هنوز موردی از ابتلا به کرونا در ایران مشاهده نشده است، درباره اقدامات صورت گرفته در ایران برای پیشگیری از بروز و شیوع این بیماری افزود: در فرودگاه امام (ره) تمام افراد در کلیه پروازهایی که از چین وارد ایران می‌شوند پیش از ورود مورد بررسی و در صورت مشاهده علایم مورد معاینه قرار می‌گیرند.
مردانی با ‌اشاره به مسایل مطرح شده در رابطه با جدی نبودن روش‌های پیشگیری و تشخیص این بیماری در مرزهای کشور، گفت: در بسیاری از کشورها در فرودگاه‌ها و مرزها از دیتکتور استفاده می‌کنند که این دستگاه از فاصله زیاد میزان تب و حرارت فرد را می‌سنجد، در این حالت افراد مشکوک شناسایی شده و توصیه‌های لازم ارایه می‌شود. البته نمی‌توان تمامی افراد دارای تب را قرنطینه کرد، ولی توصیه‌های لازم برای جدی گرفتن موضوع، مراجعه به پزشک و حاضر نشدن در جمع تا پیش از بهبودی باید گوشزد شود.
وی با بیان اینکه ممکن است تمهیدات در نظر گرفته شده توان لازم برای پیشگیری از ورود مبتلایان را نداشته باشد، اظهارداشت: بنابراین وزارت بهداشت و سازمان هواپیمایی کشور باید حساسیت خود به این موضوع را افزایش دهند؛ چراکه جدیدا حتی در کشوری مانند کانادا موارد بیماری مشاهده شده و به دلیل رفت و آمدهای ایرانیان با کشورهای مختلف باید این مسایل و توصیه‌ها جدی‌تر گرفته شود.
توصیه‌های مسافرتی
برای پیشگیری از کروناویروس
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر توصیه‌ها و اقدامات احتیاطی در این رابطه و به خصوص توصیه‌های مسافرتی، گفت: خودداری از لمس و تماس با حیوانات وحشی یا اهلی زنده یا مرده، خودداری از تماس نزدیک با فرد مبتلا به بیماری تنفسی، استفاده از ماسک در صورت در معرض تماس بودن با بیمار، شست‌و شوی مکرر دست با آب و صابون به ویژه بعد از تماس با بیمار یا حیوان و مراجعه به پزشک درصورت داشتن بیماری تنفسی و در صورت داشتن سفر به کشورهای درگیر، برخی از توصیه‌های ضروری است.
ممنوعیت ورود موادغذایی همراه مسافر از چین و کشورهای جنوب شرق آسیا
در همین رابطه، رئیس‌مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اینکه هیچ مورد مشکوکی از کروناویروس در ایران تا این لحظه مشاهده نشده است، از ممنوعیت ورود هرگونه غذا و مواد غذایی همراه مسافر از مبدا چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا که درگیر با این بیماری هستند خبر داد.
کیانوش جهانپور افزود: به دنبال اقدامات انجام شده درخصوص پیشگیری و کنترل و مدیریت بیماری کرونا ویروس جدید در تعامل با دستگاه‌های ذی ربط، مقرر شد از ورود هرگونه غذا، مواد یا فرآورده غذایی همراه مسافر از چین به داخل کشور
جلوگیری شود.
وی ادامه داد: تعدادی از هموطنان‌مان از جمله ۱۵ دانشجوی ایرانی در ووهان چین به سر می‌برند که موضوع سلامت آنها و نیز بازگشت و قرنطینه آن تعداد که تمایل به بازگشت به کشور دارند، دیروز توسط معاون بهداشتی وزیر در ارتباط با مسئولان دیپلماتیک و مسئولان چینی پیگیری شد.