kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۹۱۸
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱
جزئیات طرح شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی بررسی شد

هزینه‌های انتخاباتی نامزدها زیر ذره‌بین

یکی از اقدامات قابل تحسین مجلس دهم تصویب طرح شفاف‌سازی هزینه‌های انتخابات است که دیروز بررسی جزئیات آن انجام شد و طبق این طرح کلیه هزینه‌های هر نامزد باید در سامانه ثبت و به تایید شورای نظارت برسد، همچنین هرگونه کمک نقدی یا غیرنقدی نامزدها ممنوع اعلام شد.

جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی آغاز شد در حالی آغاز شد که طرح شفاف‌سازی منابع تامین مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی در دستور کار قرار داشت.
در بررسی طرح شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز نمایندگان با تصویب ماده ۳ این طرح امکانات و منابع قانونی تأمین مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی نامزدهای انتخابات، اعم از نقدی و غیرنقدی، مستقیم و غیرمستقیم را به شرح زیر تعیین کردند.
۱- اموال و دارایی شخصی نامزد
۲- کمک‌های احزاب و گروه‌های سیاسی
۳- کمک‌های‌ اشخاص حقیقی ایرانی
۴- منابع و امکانات عمومی که مطابق این قانون و سایر قوانین مرتبط استفاده از آن برای انجام فعالیت‌ها و تبلیغات انتخاباتی مجاز است، از قبیل سالن‌های اجتماعات، جایگاه‌های نصب تبلیغات، امکانات و رسانه‌های صوتی و تصویری در فضای مجازی
بر اساس تبصره ۱ این ماده،‌ اشخاص حقوقی به جز احزاب و گروه‌های سیاسی از هرگونه کمک به فعالیت‌های انتخاباتی تحت هر عنوانی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ممنوع شدند. اعم از اینکه به‌صورت کمک نقدی یا غیرنقدی باشد یا اینکه اموال، خدمات یا دیگر امتیازات مستقیم و یا غیرمستقیم را به قیمتی کمتر از آنچه قیمت متعارف آنهاست، برای نامزدها و یا در جهت فعالیت‌های انتخاباتی و تبلیغات فراهم نمایند.
علاوه‌بر این، بر اساس تبصره ۲ این ماده نامزدها و احزاب و گروه‌های سیاسی حق ندارند هیچ‌گونه کمک مالی و غیرمالی‌ اشخاصی که دارای تابعیت غیرایرانی می‌باشند و یا‌ اشخاصی که به یکی از جرایم اقتصادی محکوم می‌باشند را اعم از مستقیم و غیرمستقیم دریافت دارند.
شفاف شدن منشأ کمک مالی
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز مجلس با ۱۱۳ رأی موافق، ۴۶ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در صحن، ماده ۴ طرح شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی را به تصویب رساندند.
بر اساس این مصوبه دریافت و پرداخت کمک مالی نقدی و یا غیرنقدی برای تأمین منابع مالی فعالیت‌های انتخاباتی باید شفاف بوده و هویت پرداخت و دریافت‌کننده آن به شرح ذیل معلوم باشد:
۱- پرداخت‌کننده: شخص حقیقی: نام و نام خانوادگی، کد ملی
۲- احزاب  و گروه‌های سیاسی: عنوان حزب، شماره پروانه، نام و نام خانوادگی دبیر حزب
۳- دریافت‌کننده: نام و نام خانوادگی، تاریخ دریافت
همچنین بر اساس تبصره یک، هرگونه پرداخت و کمک نقدی باید از طریق اسناد بانکی یا به‌صورت الکترونیکی و از طریق شماره حساب موضوع ماده ۷ این قانون انجام گیرد.
تبصره ۲- در صورت عدم رعایت الزامات و ضوابط قانونی مقرر درخصوص وجوه پرداختی، نامزدها حق استفاده از آن را نداشته و باید وجوه دریافتی به پرداخت‌کننده عودت داده شود.
در صورتی که پرداخت‌کننده کمک، مشخص نباشد و یا اطلاعات ارائه شده از سوی آن بیانگر موارد فوق نبوده و یا اشتباه باشد، اموال مذکور اعم از نقدی و غیرنقدی مشمول احکام اموال مجهول‌المالک است.
هزینه هر نامزد باید تایید شود
در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی «طرح شفاف‌سازی منابع تأمین مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی»، ماده ۵ این طرح به تصویب رسید. بر اساس این ماده مقرر شد «حداکثر هزینه هر نامزد انتخاباتی، در هر دوره انتخابات متناسب با پراکندگی جمعیت، محدوده جغرافیایی و تعداد کرسی‌های هر حوزه انتخابیه با پیشنهاد وزارت کشور به تائید هیئت مرکزی نظارت برسد».
بر اساس تبصره یک این ماده مصوب شد «هزینه‌ها و مخارجی که با موافقت نامزدها یا ستاد انتخاباتی آنها توسط‌ اشخاص حقیقی یا احزاب و گروه‌های سیاسی انجام می‌شود، به‌عنوان هزینه نامزدها محاسبه شود؛ مخارج احزاب و گروه‌های سیاسی در حوزه فعالیت‌های انتخاباتی از زمان شروع ثبت‌نام انتخابات، مشمول این حکم هستند».
بر اساس تبصره دو این ماده مقرر شد «احزاب و گروه‌های سیاسی در محدوده مجاز تبلیغات انتخاباتی صرفاً با موافقت نامزدها، مجاز به انجام تبلیغات برای آنها بوده و بدون کسب موافقت کتبی آنها، حق انجام هیچ‌گونه تبلیغاتی را برای آنها ندارند».
در تبصره سه این ماده نیز مقرر شد «انجام کلیه هزینه‌های انتخاباتی و تبلیغاتی و همچنین انجام کارها یا فروش محصولات و ارائه خدمات که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم، مربوط به انتخابات بوده و در قبال آن، پول پرداخت می‌شود، بدون اخذ رضایت کتبی از نامزد یا حزب یا نماینده مجاز امور مالی آنها و بدون پرداخت از طریق حساب مربوطه، ممنوع است».
در تبصره چهار این ماده «میزان کمک و هدایای هر شخص حقیقی به یک نامزد یا مجموعه نامزدها برای تأمین هزینه‌های انتخاباتی حداکثر به میزان ۲۰ درصد سقف هزینه انتخاباتی نامزدِ مقرر در این ماده است».
نامزدها باید افتتاح حساب کنند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز ماده ۷ طرح شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی را به تصویب رساندند.
بر اساس این مصوبه داوطلبان انتخابات حسابی را جهت واریز، برداشت و هرگونه نقل و انتقال وجوه و منابع نقدی مربوط به هزینه‌های انتخاباتی، نزد یکی از بانک‌های دارای مجوز از بانک مرکزی، تعیین و یا افتتاح و هنگام ثبت‌نام و یا درخواست مجوز توسط احزاب، شماره و مشخصات آن و گواهی بانک مربوطه را در این خصوص ارائه دهند.
در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی این تکلیف باید تا قبل از شروع زمان مجاز تبلیغات انجام شود.
تبصره- بانک افتتاح‌کننده این حساب، مکلف است در ضمن برگزاری انتخابات و همچنین پس از آن، اطلاعات مربوط به‌حساب‌های یاد شده را بنا به درخواست رسمی‌ وزارت کشور و هیئت مرکزی نظارت جهت اقدامات قانونی لازم در اختیار این مراجع قرار دهد.