kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۹۱۳
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰

مجلس ششم نتیجه حداقل نظارت شورای نگهبان بر انتخابات بود (تا انتخابات)

کمتر از یک ماه به انتخابات مجلس باقی مانده و این روزها به ویژه بعد از اعلام شورای نگهبان در موضوع رد صلاحیت‌ها، مدعیان اصلاحات از یک‌سو به رایزنی با مسئولان ارشد مشغولند و از سویی هجمه و انتقاد علیه شورای نگهبان را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

بر همین اساس بود که علاءالدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم درخصوص بحث مطرح شده توسط عباس عبدی در برنامه «بدون توقف» مبنی بر اینکه نظارت شورای نگهبان بر کاندیداها و موضوع رد صلاحیت‌ها موجب ناکارآمدی مجلس خواهد شد، اظهار کرد: من به این دلیل این نظریه را رد می‌کنم که در مجلس ششم، شورای نگهبان حداقلِ رد صلاحیت‌ها را انجام داد و ما متأسفانه شاهد بدترین مجلس بعد از انقلاب بودیم، به گونه‌ای که در درون مجلس علیه نظام جمهوری اسلامی ایران هم بیانیه دادند و هم تحصن کردند و این جزء صفحات سیاه تاریخ انقلاب اسلامی است.
رایزنی عارف با شورای نگهبان، لاریجانی، رئیسی و واعظی
احمد شریف عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هم در گفت‌و گو با فارس، از رایزنی رئیس‌این شورا با شورای نگهبان، سران دو قوه مقننه و قضائیه و همچنین رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور برای موضوع صلاحیت داوطلبان اصلاح‌طلب خبر داد و گفت: آقای عارف درباره رد صلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب به نمایندگی از شورای عالی اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید وارد رایزنی شده تا بتوان برای انتخابات 2 اسفند کاری صورت داد چرا که با این شرایط قادر به ارائه لیست انتخاباتی نیستیم. شریف در پاسخ به این پرسش که آیا کواکبیان و محجوب (دبیران کل حزب مردم سالاری و خانه کارگر) نیز مشغول رایزنی با شورای نگهبان هستند، گفت: خیر، خود شخص آقای عارف ورود پیدا کرده بلکه بتواند کاری کند. عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان تاکید کرد: همه چشم‌ها را به 11 بهمن دوخته‌ایم که نتایج بررسی‌ها به اعتراضات اعلام و مشخص شود.
قالیباف: پشت درهای بسته لیست را نخواهیم بست
محمد باقر قالیباف هم در نشست جامعه اسلامی مهندسین حضور پیدا کرد و طی سخنانی گفت: «گام دوم تحول باید از مجلس اتفاق بیفتد و این نیازمند افراد متخصص و انقلابی و جوان است، البته جوانی که نسبت به مجلس جوان باشد»
قالیباف در این نشست در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت شورای ائتلاف اصولگرایان گفت: «تا الان مجموعاً در شورای نیروهای انقلاب همه احزاب اصولگرا حضور دارند و فقط دوستان جبهه پایداری مانده‌اند که با آنان هم در حال گفت‌وگو هستیم. این ۱۵۹ نفر فعلی هم که هستند به ۹۰ نفر می‌رسند و در ادامه به ۳۰ نفر لیست می‌رسد و این کار پشت درهای بسته انجام نمی‌شود بلکه انصافاً شفاف انجام خواهد شد و دیگر خبری از گروهای مختلف ۵+۲ و ۸+۷ و این مسائل وجود ندارد.»
وی در پاسخ به اینکه سازوکار برگزیدن کسانی که در سایت معرفی‌شده از سوی وی برای حضور جوانان در انتخابات ثبت‌نام کردند چگونه پیش رفت، اظهار کرد: «در آن سایت حدود ۶۳۰۰ نفر ثبت‌نام کردند که از میان آنان کسانی که شرایط و شاخص‌های لازم زمان ثبت‌نام داشتند را جدا کردیم و به ۱۳۰۰ نفر رسیدیم. بعد از آن به حدود ۷۰۰ نفر رسیدیم و ۲۸۰ نفر که قابلیت این کار را داشتند مورد مصاحبه قرار دادیم. در نهایت اگر درست به خاطر داشته باشم ۹۰ نفر بودند که در تهران و شهرستان‌ها برگزیده شدند و به آنان گفتیم بروید و ثبت‌نام کنید و آنان را به شورای ائتلاف نیز معرفی کردیم. البته من نمی‌گویم که این سازوکار ایرادی نداشت ولی واقعاً سعی ما بر این بود که عدالت را رعایت کنیم و به نظرم این روش بهتر از انتخاب افراد پشت درهای بسته برای حضور در لیست یا ثبت‌نام در انتخابات بود.»
روحانی و خاتمی برای صرف شام دیدار داشتند
نه انتخابات!
روز جمعه در فضای مجازی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه روحانی در جلسه مشترک با خاتمی و ناطق نوری در کاخ سعدآباد گفته است که نامزدهای رد شده جایی برای دفاع ندارند چون عمدتاً مسائل مالی و پرونده دارند. این در حالی است که دفتر ناطق نوری دیدار انتخاباتی وی با برخی شخصیت‌ها را تکذیب کرد.
بر همین اساس جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران نیز در مصاحبه‌ای درباره خبرهای منتشر شده از جلسه رئیس‌دولت اصلاحات، رئیس‌جمهور و ناطق نوری گفت: آقای خاتمی با آقای روحانی دیدار داشتند اما این دیدار ارتباطی با موضوعات اخیر نداشته است. درواقع این جلسه، دیداری برای صرف شام بوده که از قبل هم این دیدارها اتفاق می‌افتاده است.
وی گفت: معمولاً افرادی که نام‌ برده می‌شود، در جلسات حضور دارند اما من دقیق مطلع نیستم که در جلسه آن شب، چه کسانی حضور داشته یا نداشته‌اند.
شانس پیروزی اصولگرایان بیشتر است
محسن کوهکن، فعال سیاسی اصولگرا هم در مصاحبه‌ای با بیان اینکه «چند لیستی شدن امری عادی به نظر می‌رسد» گفت: «در حدود ۱۹۵ حوزه انتخاباتی شانس پیروزی اصولگرایان بیشتر است.»
وی گفت: «نقطه ضعف مجلس دهم این بود که اساساً جریان ولایی، جریان اکثریت نبود.»
امین‌زاده:‌ بابت قرار گرفتن نامم در لیست‌های اصلاح‌طلبان
 اعتراض دارم
الهام امین‌زاده نماینده ادوار مجلس و مشاور سابق رئیس‌جمهور در دولت یازدهم در گفت‌وگو با تسنیم، در واکنش به قرار گرفتن نامش در برخی لیست‌های انتخاباتی منتسب به جریان اصلاحات در تهران اظهار کرد: با نزدیک شدن به موعد انتخابات مجلس، انتشار لیست‌هایی که غالباً گمانه‌زنی سیاسی بوده یا اینکه روی انگیزه‌های سیاسی بسته می‌شود، در حال افزایش است. متاسفانه در انتشار این گونه لیست‌ها به هیچ عنوان اخلاق سیاسی و انتخاباتی رعایت نمی‌شود و بعضاً شاهد هستیم که یک جریان سیاسی بدون هماهنگی با کاندیداها اقدام به قرار دادن نام آنها در لیست انتخاباتی خود می‌کند.
امین‌زاده در ادامه تصریح کرد: در راستای همین اقدامات به دور از اخلاق سیاسی، در روزهای اخیر لیست‌های انتخاباتی منتسب به جریان اصلاحات در برخی سایت‌ها و کانال‌ها در فضای مجازی در حال انتشار است که نام بنده نیز در آن لیست‌ها آورده شده است. در حالی که هیچ هماهنگی با بنده برای قرار گرفتن نامم صورت نگرفته است.
این نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس خاطرنشان کرد: از آنجا که محورهایی که مشی سیاسی بنده را تشکیل می‌دهد عبارت است از انقلابی‌گری، آرمان‌های امام خمینی(ره) و منویات مقام معظم رهبری، بنده به همین واسطه اعتراض خود را بابت قرار گرفتن نامم در لیست‌های منتسب به اصلاح‌طلبان، اعلام می‌کنم.