kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۱۱
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۳
قول وزير اقتصاد در مجلس:

مشکل وام ازدواج تا دو ماه ديگر حل مي‌شود

علي طيب‌نيا وزير امور اقتصادي و دارايي در جلسه روز گذشته مجلس قول داد مشکلات دريافت وام ازدواج ظرف دو ماه آينده حل خواهد شد.


 در ابتداي جلسه روز گذشته خانه ملت، نمايندگان مجلس رسيدگي به جزئيات طرح الحاق يک تبصره به ماده ? قانون گزينش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش را در دستور کار خود داشتند.
پس از بررسي چند بند از اين تبصره محمدرضا باهنر نايب رئيس دوم مجلس شوراي اسلامي که در غياب علي لاريجاني و محمدحسن ابوترابي‌فرد براي ساعاتي رياست صحن علني را برعهده داشت، پيشنهاد ارجاع اين طرح به کميسيون اجتماعي را مطرح کرد و سپس اين پيشنهاد را به راي وکلاي ملت گذاشت که آنها با ??? راي موافق، ?? راي مخالف و ?? راي ممتنع از مجموع ??? نماينده حاضر در صحن آن را تصويب کردند.
شرکت‌هاي تعاوني توليد روستايي
از ماليات بر درآمد معاف شدند
در ادامه جلسه علني، نمايندگان پارلمان طرح استفساريه ماده ??? قانون ماليات‌هاي مستقيم و اصلاحات بعدي آن را بررسي و به اين طرح، رأي مثبت دادند.
وکلاي ملت به تسري ماده ??? قانون ماليات‌هاي مستقيم و اصلاحات بعدي آن به شرکت‌هاي تعاوني توليد روستايي که بر مبناي قانون تعاوني کردن توليد و يکپارچه شدن اراضي در حوزه عمل شرکت‌هاي تعاوني توليد روستايي مصوب ?? اسفند سال ???? تاسيس مي‌شوند، راي مثبت دادند و مصوب کردند شرکت‌هاي تعاوني توليد روستايي که فعاليت آنها منطبق بر اساسنامه و در زمره عناوين مذکور در قانون ?? قانون ماليات‌هاي مستقيم مصوب ?? اسفند سال ???? باشد، از ماليات بر درآمد معاف هستند.
مخالفت مجلس با بررسي فوري طرح کاهش ساعت کاري
نمايندگان مجلس پس از استماع نطق ناطقان ميان دستور، ? فوريت طرح الحاق يک تبصره به ماده ?? قانون مديريت خدمات کشوري در خصوص کاهش ساعت کاري کارکنان دولت در ماه مبارک رمضان را مورد بررسي قرار دادند.
وکلاي ملت پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان ? فوريت اين طرح در نهايت آن را با ??? راي موافق، ??? راي مخالف و ?? راي ممتنع از مجموع ??? نماينده حاضر در صحن علني رد کردند.
نمايندگان همچنين يک فوريت اين طرح را هم با ??? راي موافق، ?? راي مخالف و ?? راي ممتنع از مجموع ??? نماينده حاضر در صحن پارلمان به تصويب نرساندند و بر اين اساس اين طرح به صورت عادي در دستور کار مجلس قرار گرفت.
علت عدم پرداخت وام ازدواج
توسط بانک‌ها چيست؟
در ادامه، سوال ملي محمدحسن آصفري نماينده اراک از علي طيب‌نيا وزير امور اقتصادي و دارايي در دستور کار جلسه علني پارلمان قرار گرفت.
محمدحسن آصفري نماينده مردم اراک در سوال ملي خود از وزير امور اقتصادي و دارايي که در زمينه علت عدم پرداخت وام ازدواج توسط بانک‌ها بود، علت طرح اين سوال را تشريح کرد.
آصفري وام ازدواج را يکي از دغدغه‌هاي جوانان برشمرد و با طرح اين سوال که چه کسي به وام ازدواج ? ميليوني که درخواست داده‌ايم به ? ميليون تومان افزايش پيدا کند، نياز دارد، تصريح کرد: اگر نگاهي به طبقه بالاي جامعه کنيم درمي‌يابيم که اين ? ميليون تومان پول توجيبي افراد مرفه کشور است و مبلغي نيست که بخواهيم اينقدر در مجلس روي آن چانه بزنيم. بنده نمي‌دانم که چرا نظام بانکي اينگونه رفتار مي‌کند؟
نماينده اراک خاطرنشان کرد: وزير اقتصاد ?، ? ماه پيش در کميسيون قول داد تا دنبال برنامه‌اي براي وام ازدواج باشد، اما بنده نمي‌دانم اين برنامه چه زماني قرار است اجرا شود، چرا که کساني به وام ازدواج نياز دارند که صورت خود را با سيلي سرخ مي‌کنند.
ايجاد ساز و کاري براي تعيين سقف اعطاي تسهيلات قرض‌الحسنه
علي طيب‌نيا وزير امور اقتصادي و دارايي در پاسخ به سؤال نماينده اراک در مجلس، گفت: براساس قوانين، پاسخگويي به اين سؤال در حوزه اختيارات اين وزارتخانه نيست، زيرا نمايندگان در جريان هستند که وزارت اقتصاد مسئوليت سياست‌هاي مالي را بر عهده دارد و سياست‌هاي پولي و ارزي بر عهده بانک مرکزي است، بنابراين بنده امروز در راستاي تعامل دولت با ساير قوا در مجلس حاضر شدم.
وي با بيان اينکه از نظر دولت پرداخت قرض‌الحسنه به ويژه وام ازدواج داراي اولويت است و در شرايط کنوني ما در اين رابطه نگران هستيم، افزود: دولت به طور قطع، قرض‌الحسنه را به عنوان ابزار حل مشکلات اجتماعي و اقتصادي جامعه مي‌داند و حتما يکي از بهترين تدابير گره‌گشايي اجتماعي اختصاص اعتبارات خرد است.
وزير اقتصاد ادامه داد: اصلاح آيين‌نامه بانک مرکزي براي پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه در دستور کار بانک مرکزي قرار گرفته که اين بانک ‌ساز و کاري به منظور ارائه تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج به جوانان در نظر گرفته که فقط به پرداخت تسهيلات ازدواج اختصاص دارد.
طيب‌نيا با بيان اينکه در سال‌هاي اخير تسهيلات قرض‌الحسنه فقط به افراد نيازمند پرداخت مي‌شد، گفت: در حال حاضر شرايط به گونه‌اي است که همه متقاضيان آن را دريافت مي‌کنند که برنامه‌ريزي کرده‌ايم تا تدابيري اتخاذ شود که تسهيلات ازدواج فقط به افراد نيازمند پرداخت شود.
وزير اقتصاد با تأکيد بر اينکه مجوزهاي متفرقه براي پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج به مؤسسات مالي داده نمي‌شود، تصريح کرد: در حال حاضر ساز و کاري براي تعيين سقف اعطاي تسهيلات قرض‌الحسنه در بانک مرکزي تعيين شده است.
آصفري از پاسخ‌هاي وزير اقتصاد درباره وام ازدواج قانع شد
در ادامه علي لاريجاني رئيس مجلس از نماينده اراک پرسيد که آيا از پاسخ‌هاي وزير قانع شده است و يا خير که آصفري پاسخ داد: وزير اقتصاد بايد يک بازه زماني را مشخص کند که علي طيب‌نيا مدت زمان ? ماه را تعيين و نماينده سوال‌کننده اعلام کرد با توجه به اينکه وزير اقتصاد اعلام کرد ظرف دو ماه آينده مشکل وام ازدواج را حل خواهد کرد بنده از پاسخ‌هاي وزير قانع شدم.
پيش از پايان جلسه پارلمان ضرغام صادقي عضو هيئت رئيسه مجلس با قرائت نامه‌اي که به امضاي جمعي از نمايندگان رسيده بود، گفت: نامه‌اي به امضاي ??? نفر از نمايندگان خطاب به رئيس‌جمهور رسيده است که در اين‌ نامه نمايندگان خواستار تداوم پرداخت تسهيلات به بخش کشاورزي و دامپروري با همان ميزان سود پايين قبلي شده‌اند.
جلسه علني صبح روز سه‌شنبه مجلس شوراي اسلامي با اعلام علي لاريجاني رئيس نهاد قانونگذاري کشورمان به پايان رسيد و وي اعلام کرد که نشست علني بعدي ساعت ? صبح چهارشنبه 18 تير برگزار مي‌شود.