kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۰۴
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۷
کمالوندي:

طرف غربي در برابر برنامه منطقي ما بهانه‌هاي سياسي و رسانه‌اي مي‌آورد

سخنگوي سازمان انرژي اتمي با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در جمع مسئولان نظام تاکيد کرد : 190 هزار «سو» براي تامين سوخت نيروگاه بوشهر است.


بهروز کمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي گفت: بعد از واحد اول نيروگاه بوشهر واحد‌هاي دوم و سوم هم در راه است البته نه اين‌که امروز و فردا به آنها مي‌رسيم اما در برنامه ميان مدت در نظر داريم تا اين هدف محقق شود. هر چند نياز کشور به نيروگاه‌ها بيشتر از اين تعداد است.
وي افزود : مواضع ايران منطقي و قابل قبول و قابل دفاع است. ما برنامه‌مان را در سطح بين‌المللي و اروپا ارائه کرده‌ايم و نمي‌توان به آن اعتراض کرد. اما طرف مقابل وقتي نمي‌تواند متعرض برنامه منطقي ما شود بهانه‌هاي سياسي و رواني و رسانه‌اي مي‌آورد.
کمالوندي ادامه داد: مواضع تيم ما براي طرف مقابل روشن است و اين آنها هستند که بايد به لحاظ سياسي تصميم بزرگي را بگيرند. آنها بايد برنامه هسته‌اي صلح‌آميز ايران را بپذيرند و خود را با آن تطبيق دهند. اگر آنها حسن نيت سياسي داشته باشند نگراني‌هايي که مدعي هستند درباره برنامه هسته‌اي ايران دارند قابل رفع است. اما اگر بهانه‌جويي باشد به نتيجه نمي‌رسيم.
سخنگوي سازمان انرژي اتمي درباره برنامه تحقيق و توسعه نيز گفت: مقامات کشورمان از جمله رئيس‌جمهور بارها تکرار کرده‌اند که هيچ محدوديتي را در فکر و دانش هسته‌اي نمي‌پذيريم و در مذاکرات اين مسئله شفاف بيان شده است. البته مواضع رسانه‌اي طرف مقابل را نمي‌توان مصداق قرار داد. اگر آنها واقعيت برنامه و دانش هسته‌اي ايران را بپذيرند و بدانند که فشارها و تهديد‌ها نتيجه نمي‌دهد ما مي‌توانيم راه‌هايي را براي رفع نگراني نشان دهيم. وقتي ما براي رفع نگراني آنها درباره اراک پيشنهاد کاهش پلوتونيوم آن را مطرح مي‌کنيم که قابل قبول و منطقي است اما باز هم مسايلي را مطرح مي‌کنند، اين سؤال به وجود مي‌آيد که طرف مقابل واقعا براي حل موضوع تصميم قطعي دارد يا خير.
وي درباره مذاکرات هسته‌اي که اکنون در وين در جريان است گفت: ما خود را مقيد کرده‌ايم که تا 29 تير به نتيجه برسيم و فشردگي جلسات براي همين است.
به گزارش ايسنا، کمالوندي تصريح کرد: طرف مقابل اين تلقي را نداشته باشد که با گذر زمان يا فشار و تهديد، ايران عقب‌نشيني مي‌کند. مذاکرات و شرايط فعلي فرصتي طلايي است که براي هر دو طرف وجود دارد.