kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۹۹۶
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۲

حمله تایوان به سیاست «چین واحد»؛ «ما کشوری مستقل هستیم»

رئیس تایوان پس از پیروزی مجدد در انتخابات با نقض سیاست «چین واحد»، تایوان را کشوری مستقل خواند، اقدامی که قطعا با پاسخ تند چین مواجه می شود.


سرویس خارجی-

زمانی «باراک اوباما»، رئیس جمهور پیشین آمریکا، سیاست «چین واحد» را بنا به مصالحی پذیرفته بود، اما در دورانِ «دونالد ترامپ» وی حتی بدون مشورت با اطرافیانش سیاست چین واحد را رد و تایوان را ذوق زده کرد. با در نظر داشتن این واقعیت زمینه این خبر بهتر درک می‌شودکه: «تسای اینگ ون»، رئیس تایوان، که به تازگی با پیروزی در انتخابات دوباره به این سمت رسید با هشدار به پکن مبنی بر اینکه هر گونه تلاش برای تهاجم به این جزیره برایش بسیار گران تمام خواهد شد‏، گفت چین باید بپذیرد که تایوان هم اینک نیز کشوری مستقل است.
به نقل از خبرگزاری «فرانسه»، رئیس ۶۳ ساله تایوان در نخستین مصاحبه‌اش پس از پیروزی‏ به بی‌بی‌سی گفت: «ما نیاز نداریم که اعلام کنیم یک کشور مستقل هستیم. ما هم اینک نیز کشوری مستقل هستیم و خود را جمهوری تایوان می‌نامیم...ما یک هویت ویژه و کشور خاص خود را داریم. ما یک دموکراسی هستیم که موفق شده است. ما یک اقتصاد بسیار مستحکم داریم و مستحق احترام از سوی چین هستیم.» او همچنین در مصاحبه خود در مورد هرگونه تلاش نظامی پکن برای تسلط بر این جزیره هشدار داد و گفت: «تصرف تایوان برای چین بسیار گران تمام خواهد شد».
گفتنی است، «تسای اینگ ون» -که روز شنبه با ۵۷.۱ درصد آرا به پیروزی رسید و هشت میلیون و ۲۰۰ هزار رأی به دست آورد- همواره برای استقلال تایوان تلاش کرده و زیر بار اصل وحدت تایوان و چین در قالب یک کشور که پکن از آن حمایت می‌کند، نرفته است. این در حالی است که چین در چارچوب سیاست «چین واحد» تایوان را یکی از استان‌های خود تلقی می‌کند و بارها اعلام کرده، چنین وضعی را تحمل نخواهد کرد. چین و آمریکا علاوه در حوزه تجارت، در مسائل سیاسی نیز مثل همین مورد تایوان، به شدت درگیر جنگند. جنگی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان آمریکایی، قطعا به مردم و اقتصاد آمریکا نیز لطمه خواهد زد.
گفتنی است تایوان با جمعیت حدود 24 میلیون نفر یک کشور آسیای شرقی است که اقتصادش بیش از هر چیز وابسته به صادرات لوازم الکترونیکی، کامپیوتری و منسوجات است.
این جزیره، سال 1949 در پی انقلاب کمونیستی چین،  از این کشور جدا شد.