kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۸۹۵
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳
رئیس‌ کمیسیون تلفیق بودجه مجلس:

کسری بودجه 99 در بهترین حالت 110 هزار میلیارد تومان است

رئیس ‌کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی رقم کسری بودجه99 را در بهترین حالت زیر 100هزار میلیارد تومان دانست.

غلامرضا تاج گردون در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، با بیان اینکه بودجه دولت برای سال آینده با کسری همراه است اظهار داشت: برای سال آینده نرخ فروش نفت حدود یک میلیون بشکه در روز پیش‌بینی شده این در حالی است که در شرایط فعلی و تحریم‌های نفتی حدود 600 هزار بشکه نفت به فروش می‌رسد.
وی افزود: دولت برای اجرای لوایح و تخصیص بودجه در سال آینده با کسری مواجه است، اما به اعتقاد بنده اگر بخش مولدسازی دولت، دارایی‌ها را خوب و مناسب اختصاص دهد و اختیارات بخش‌های مولد هم افزایش یابد احتمال دارد کسری بودجه به زیر 110 هزار میلیارد تومان برسد.
رئیس‌ کمیسیون تلفیق بودجه مجلس درباره حامل‌های انرژی در لایحه بودجه سال آینده گفت: سهمیه اختصاص یافته بنزین امکان اصلاحاتی دارد که در حال حاضر قابل پیش‌بینی نیست. با توجه به اینکه اگر نرخ بنزین به صورت تک نرخی و بر فرض 2000 تومان تعیین گردد عملاً قیمت 35 درصد افزایش یافته است.
تاج گردون اضافه کرد: امسال در مرکز پژوهش‌ها سیستم اطلاعات بانکی و اطلاعات حساب‌ها به هم متصل شده‌اند که فرار مالیاتی را به حداقل ممکن برساند. در مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق وکلا و دفاتر وکالت هم به منظور استفاده از سامانه فروش متصل به سازمان امور مالیاتی کشور موظف شده‌اند.
وی بیان کرد: نه تنها بانک مرکزی بلکه همه دستگاه‌ها با تخصیص ارز 4200 تومانی مشکل دارند، اما فعلاً آقای رئیس‌جمهور بر این باور است که ارز 4200 تومانی حلال گرانی و مشکلات اقتصادی در جامعه است!
گفتنی است، تفکرات رئیس‌جمهور درباره ارز 4200 تومانی در شرایطی است که این ارز تبعات منفی زیادی داشته، چنانچه دو روز پیش شمس‌الدین حسینی، وزیر اسبق اقتصاد گفته بود: «10/5 میلیارد دلار ارز با نرخ 4200 تومانی برای کالاهای اساسی پیش‌بینی شده است، در حالی که نرخ فعلی دلار در بازار 13000 تومان است. 8000 تومان را ضرب در 10/5 میلیارد دلار کنید، بیش از 80 هزار میلیارد تومان رانت وجود دارد، باید پرسید که این رانت عظیم گیر چه کسی می‌آید؟»
بودجه شرکت‌های دولتی 630 درصد افزایش یافته است
از سوی دیگر، رئیس ‌اتاق بازرگانی تهران نیز در دهمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: بررسی ارقام بودجه شرکت‌های دولتی در سال 99 با اعداد ارقام بودجه در سال 70 که پروژه‌های خصوصی‌سازی شروع شد ارقام جالبی را نشان می‌دهد. در سال 70 این رقم 1206 میلیارد تومان بوده که اگر تورم را به آن دخالت دهیم کل بودجه شرکت‌های دولتی 201 هزار میلیارد تومان است.
به گزارش تسنیم ،مسعود خوانساری اضافه کرد: رقم بودجه‌های دولتی که برای سال 99 پیش‌بینی شده 1480 میلیارد تومان است که نشان دهنده 630 درصد افزایش شرکت‌های دولتی بوده و نشان می‌دهد نه تنها خصوصی‌سازی موفق نبوده، بلکه کاملا یک اثر عکس هم داشته است!