kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۴۵
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۸

ترور سران قبایل سنی عراق به دست تروریست‌های داعش

شبه‌نظامیان داعش در واکنش به بی‌اعتنایی مردم و قبایل عراق نسبت به بیعت با رهبر این گروه تروریستی، شماری از سران قبایل را ترور کردند.


به گزارش واحد مرکزی خبر، عناصر داعش شماری از سران عشایر عراق را که حاضر به بیعت با «ابوبکر البغدادی» نشده‌اند ترور کردند. البغدادی قبلاً از مردم و گروه‌ها خواسته بود با وی به‌عنوان خلیفه مسلمین بیعت کنند. علاوه بر ترور رهبران قبایل در شمال عراق، شمار دیگری از شخصیت‌ها و رهبران قبایل نیز در استان الانبار از طرف داعش تهدید به قتل شدند.
طی روزهای اخیر علمای اهل سنت عراق و جهان اسلام، از جمله علمای الازهر، نسبت به داعش اعلام برائت کردند و آن را یک گروه تروریستی مجرم دانستند.
این مطالبه بیعت حتی در میان گروه‌های مسلح نیز شکاف انداخت؛ یک فرمانده ارشد گروه‌های مسلح که نامش ذکر نشد، به شبکه «العربی الجدید» گفت: گروه‌های (شبه) نظامی وابسته به شورای عشایر به طور رسمی اعلام خلافت داعش و بیعت با ابوبکر البغدادی را رد می‌کنند. به گفته وی، همپیمانان مسلح داعش مخالف رفتن زیر بیرق این گروه تکفیری و به رسمیت شناختن خلافت آنها (تکفیری‌ها) هستند. تعدادی از فرماندهان شبه‌نظامیان مسلح مخالف خلافت داعش نیز توسط عناصر این گروه کشته شدند.
اما، حملات تروریست‌های داعش طی روزهای اخیر به طرز محسوسی کاهش یافته است؛ دیروز عناصر داعش تنها کاری که توانستند بکنند، شلیک چند گلوله خمپاره به سمت حرم امامین عسکریین(ع) بود که یکی از این گلوله‌ها به یک مسجد اهل سنت اصابت کرد.
داعش همچنین اکنون با کمبود عوامل انتحاری مواجه شده و به همین خاطر، از بیماران روانی استفاده می‌کند؛‌«سعد معن» سخنگوی وزارت کشور عراق با اعلام این خبر، توضیح داد: تحقیقات اولیه پلیس نشان می‌دهد که اعضای داعش بیماران روانی را از خیابان‌ها می‌ربایند، و پس از بستن کمربندهای انفجاری به آنها، بمب‌ها را از راه دور منفجر می‌کنند.
این در حالی است که نیروهای دولتی روز به روز قوی‌تر و بر اوضاع مسلط‌تر می‌شوند. طبق دستور «نوری مالکی» نخست‌وزیر عراق، در شهرهای تکریت، بیجی و الحویجه برای مقابله با داعش، «شوراهای بیداری» تشکیل می‌شود.
در عملیات دیروز تلفات زیادی نیز به تروریست‌ها وارد شد؛ عملیات مشترک عشایر روستای «الجبور» و «هوانیروز» عراق، هلاکت 30 شبه نظامی داعش را در پی داشت. تعدادی از این کشته‌شدگان، از بعثی‌های رژیم سابق بودند.
«عبدالحمید العتبی» سرتیپ گارد ریاست جمهوری رژیم سرنگون شده «صدام» هم یکی از کشته‌شدگان حملات دیروز بود. العتبی که رابطه نزدیکی با ابوبکر البغدادی داشت، در مناطق بیابانی استان نینوا تروریست‌های داعش را آموزش می‌داد.
نیروهای دولتی همچنین، 80 تروریست را در شهرهای «العوجه» و «بیجی» به هلاکت رساندند. 45 خودروی داعش هم در محور موصل به بیجی توسط ارتش عراق منهدم شد.
سایر رویدادها
* «ریچارد دیرلاو» رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی انگلیس گفت، داعش برای غرب خطری ندارد.
* دستگاه اطلاعاتی عراق، از اقدام عربستان به چاپ و رواج دادن پول ویژه داعش در تکریت، موصل و استان دیاله خبر داد.
* مقامات و متخصصان مبارزه با تروریسم در آمریکا، ابوبکر البغدادی را «بن لادن» دوم توصیف می‌کنند.
* شماری از نمایندگان پارلمان عراق، به تعویق افتادن جلسه روز سه‌شنبه این پارلمان را به «اسامه النجیفی» رئیس فعلی پارلمان نسبت داده و خواستار تعقیب قضایی وی شدند.
* سازمان ملل با اشاره به آوارگی یک میلیون و 200 هزار نفر به خاطر جنگ داخلی عراق، نسبت به اوضاع آنها ابراز نگرانی کرد.
* منابع خبری از استقرار 100 نظامی آمریکایی در منطقه کردستان عراق خبر دادند.
* نخست‌وزیر عراق در دیدار فرستاده ویژه پکن گفت:‌ چین (در بحران جاری) قاطعانه از عراق حمایت کرد.