kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۸۱۸۶
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶

مورالس: برمی‌گردم!

رئیس‌جمهور برکنار شده بولیوی که پس از انتخابات جنجالی ماه اکتبر (مهر-آبان) به مکزیک و سپس آرژانتین رفت، تأکید کرده برنامه‌هایی برای بازگشت به کشورش در کریسمس آینده دارد.



«اوو مورالس» در روندی قانونی پیروز انتخابات ریاست جمهوری بولیوی شد، اما مخالفان غرب‌گرا با رد صحت انتخابات شورش‌هایی به راه‌انداختند، معترضان خواستار برگزاری مجدد انتخابات شدند، بالاخره «مورالس» پذیرفت، اما معترضان به آن هم راضی نشدند و با تهدید ارتش، «مورالس» تن به استعفا داد تا از خونریزی جلوگیری کند و بعد از استعفا هم به مکزیک پناهنده و از آن‌جا راهی آرژانتین شد. حالا «مورالس» در مصاحبه‌ای با برخی خبرگزاری‌ها در «بوئنوس آیرس» آرژانتین گفته، به حزبش برای تدارک انتخابات ویژه آتی کمک می‌کند. او همچنین در پاسخ به این‌که چه طرح‌های دارد و این‌که آیا سال آتی به بولیوی بازمی‌گردد یا خیر، گفته: «هیچ تردیدی وجود ندارد، من برمی‌گردم. به دلایل امنیتی نمی‌توانم جزئیاتی از طرحمان را که برای بازگشت به بولیوی داریم، ارائه دهم». اعضای ائتلاف «جنبش برای سوسیالیسم» (MAS) «مورالس» یکشنبه آینده در «بوئنوس آیرس» گردهم جمع می‌شوند تا انتخاب نامزدها را آغاز کنند. مورالس گفته، اطمینان خاطر دارد که ائتلافش دوباره ریاست جمهوری را پس
می‌گیرد.
گفتنی است، قانونگذارانی که در یک دیوان انتخاباتی بولیوی منصوب شده‌اند، انتظار می‌رود تا دوم ژانویه (12 دی) زمانی را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جدید ظرف ۱۲۰ روز تعیین کنند. غربگرایانی که قدرت را با کودتا در بولیوی به دست گرفته‌اند می‌گویند، به دنبال محاکمه مورالس هستند و اجازه نمی‌دهند او به قدرت بازگردد.