kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۸۱۸۳
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶

جولان تکفیری‌ها در بورکینافاسو و نیجریه /ده‌ها نظامی و غیرنظامی قتل عام شدند

پس از آدم‌ربایی و تیرباران شماری از مردم بیگناه در شمال «نیجریه»، خبر رسیده شبه‌نظامیان در «بورکینافاسو» نیز پس از حمله به یک پاسگاه پلیس 78 نظامی را به همراه ۳۵ غیر نظامی دیگر به قتل رسانده‌اند.


سرویس خارجی-

سازمان ملل اعلام کرده، گروه‌های مسلح در یکی از استان‌های شمالی نیجریه که بوکوحرام در آن فعالیت دارد، غیرنظامیان بسیاری را اعدام کرده و تعداد بسیار دیگری را نیز ربوده‌اند. «استفان دوجاریک»، سخنگوی این سازمان بدون ارائه جزئیات بیشتر به خبرنگاران گفت: «این اعدام‌ها و آدم‌ربایی‌ها روز دوشنبه در استان «بورنو» رخ داده است».
زمان زیادی از وقوع این جنایت نگذشته بود که خبر رسید شبه‌نظامیان در بورکینافاسو نیز بعد از حمله به پاسگاه پلیس در استان شمالی این کشور ۳۵ غیر نظامی را که اکثرشان زن بودند، به قتل رسانده‌اند. همچنین حدود ۸۷ تن از شبه‌نظامیان و نیروهای امنیتی محلی در این درگیری کشته شده‌اند. «راک مارک کریستین کابوره»، رئیس‌جمهوری بورکینافاسو، در واکنش به این حمله دو روز عزای عمومی اعلام کرده است.
نیجریه که مدت‌هاست از مرض تکفیری‌ها در رنج است، تا جایی که سخنگوی سازمان ملل گفته از زمان آغاز این درگیری‌ها بیش از ۳۶ هزار تن کشته شده‌اند که حدود نیمی از آنها غیرنظامی هستند. گفتنی است بورکینافاسو زمانی منطقه نسبتاً آرامی در منطقه محسوب می‌شد ولی از زمانی که خشونت‌ افراط‌گرایان و جنایات در مالی به بورکینافاسو سرایت کرد، ظهور شبه‌نظامیان را در این کشور تقویت کرده است. این حمله‌ها در طول سال گذشته میلادی جان صدها تن را گرفته و نزدیک به یک میلیون نفر از مردم را هم ناچار به ترک خانه‌هایشان کرد.