kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۸۷
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۲
در پی یک سال سیاسی‌کاری و رکود علمی

ایستگاه استیضاح وزیر علوم پیاده می‌شود؟!

نمایندگانی که طرح استیضاح وزیر علوم را امضاء کرده‌اند معتقدند عملکرد یک ساله گذشته فرجی دانا بر خلاف رسالت دانشگاه‌ها، رویکرد این وزارتخانه در راستای رشد دانش، پژوهش و فرهنگ کشور نبوده است و شواهد حاکی از آنست که در وزارت علوم حاشیه‌‌ها بر متن غلبه داشته است.

سرویس سیاسی-

وزارت علوم آخرین وزارتخانه‌ای بود که پس از مدت‌‌ها کش و قوس بالاخره صاحب وزیر شد. در حالی که یک سال از عمر دولت یازدهم می‌گذرد، باز هم این وزیر علوم است که به عنوان نخستین وزیر از سوی مجلس مورد استیضاح قرار می‌گیرد. نمایندگان استیضاح کننده معتقدند سایه سیاست بازی بر پیشرفت علمی کشور افتاده و در این مدت بیشتر انرژی و توان وزارت علوم و دانشگاه‌ها، به جای مسائل علمی، صرف مسائل حاشیه‌ای و بی مورد شده است.
مباحثی همچون بازگشت دانشجویان ستاره‌دار به تحصیل از حاشیه‌هایی است که در عمر یک ساله وزارت علوم دولت یازدهم شاهد آن هستیم. جای بسی تاسف است که فرجی دانا در این خصوص در گفت وگویی اعلام کرد که این دانشجویان می‌توانند ادامه تحصیل دهند و بنده تا پایان از این تصمیم وزارت علوم دفاع می‌کنم، وی  بدون در نظر گرفتن حق  نمایندگان مجلس گفت: در واقع طرح سؤال‌های مکرر و تذکرات نمی‌تواند باعث شود که سیاست‌های اعتدالی وزارت علوم را کنار بگذارم اما استیضاح کنندگان معتقدند وزارت علوم باید در خصوص بازگشت به تحصیل دانشجویان ستاره‌دار پاسخی قانع کننده به مجلس ارائه دهد که با کدام دلیل قانونی افرادی را که دارای پرونده‌های سنگین امنیتی، اخلاقی و ... بوده و تذکرات و تعهدات پی‌درپی نیز درباره آنان فایده نداشته، به تحصیل بازگردانده است.
شورای حکمیت انتخاب روسای دانشگاه‌ها
همچنین فرآیند انتخاب رؤسای دانشگاه‌‌ها مورد انتقاد وکلای ملت است و این شیوه  غیر قانونی فرجی دانا را تعبیر به شورای حکمیت کرده اند. در همین رابطه، قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:  برای انتخاب برخی رؤسای دانشگاه‌‌ها شوراهایی تشکیل شد که بنده نام آن را شورای حکمیت می‌گذارم و چنین شوراهایی در قانون پیش‌بینی نشده و سبب ایجاد حاشیه‌هایی شد.
انتصاب برخی افراد مرتبط با فتنه
از دیگر محورهای استیضاح فرجی دانا انتصابات وزیر در حوزه رؤسای دانشگاه‌‌ها و  معاونین است به گونه‌ای که در مورد 5 نفر از معاونین وی صلاحیت آن‌ها به تأیید وزارت اطلاعات نرسیده و علی‌رغم اعلام این عدم صلاحیت این افراد همچنان در پست معاونت مشغول به کار هستند و در مورد رؤسای دانشگاه‌‌ها نیز متأسفانه بسیاری از کسانی که از سوی آقای فرجی دانا به عنوان رئیس دانشگاه منصوب شدند از فعالان فتنه 88 در استان‌های خود بودند و نقش فعالی در جریان فتنه داشته‌اند. به عنوان مثال وزیر علوم با صدور احکامی جعفر توفیقی را به عنوان مشاور و میلی منفرد را به سمت معاون آموزشی این وزارتخانه منصوب می‌کند در حالی که نقش این افراد در فتنه 88 قطعی و حتی میلی منفرد به همین دلیل نتوانسته بود از مجلس برای وزارت علوم رای اعتماد بگیرد.
سم مهلک تبدیل دانشگاه به باشگاه سیاسی
نمایندگان مجلس نفوذ عناصر افراطی و سیاسی به محیط‌های علمی و دانشگاهی را از مهمترین دلایل استیضاح مطرح کرده‌اند. این نگرانی‌‌ها در حالی است که «رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با اساتید دانشگاه‌‌ها در سخنانی فرمودند: مسئولان ذیربط و مدیران دانشگاه‌‌ها باید با جدیت از تبدیل مراکز علمی به محل جولان و فعالیت‌های جریان‌های سیاسی جلوگیری کنند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: آرامش دانشگاه‌ها، زمینه‌ساز و شتاب‌بخش حرکت علمی کشور است و اگر خدای نکرده این آرامش ضربه بخورد، حرکت علمی متوقف می‌شود و ایران به عقب باز می‌گردد. ایشان تبدیل دانشگاه‌‌ها به باشگاه‌های سیاسی را سم مهلک حرکت علمی کشور خواندند و خاطرنشان کردند: متأسفانه در دوره‌ای شاهد این پدیده زیان‌بار بودیم.
رهبر معظم انقلاب با تأیید و دفاع از نگرش، فهم و مشرب سیاسی در میان دانشجویان تأکید کردند: این مسئله با تبدیل مراکز علمی به جولانگاه جریان‌های سیاسی تفاوت دارد.
نهایتا اینکه روند استیضاح وزیر علوم در حال طی مراحل قانونی است  و روز گذشته در صحن علنی مجلس هم الیاس نادران نماینده مردم تهران در تذکری با استناد به ماده 223 آئین‌نامه داخلی مجلس، گفت: براساس این ماده هیئت رئیسه موظف است در نخستین جلسه علنی، طرح استیضاح جمعی از نمایندگان از وزرا را اعلام وصول کند و همان روز متن استیضاح را برای وزیر بفرستد.
وی با اشاره به جلسه علنی 2 هفته گذشته مجلس که طرح استیضاح وزیر علوم به هیئت رئیسه داده شده بود خطاب به محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس، خاطرنشان کرد: در آخرین جلسه که شما رئیس بودید، گفتم که طرح تقاضای استیضاح وزیر علوم به هیئت رئیسه تقدیم شده و در آن جلسه تقاضا کردیم تا این طرح اعلام وصول شود، اما شما گفتید آقای ابوترابی‌فرد گفته این طرح بماند تا صحبت کنیم، اما از آن موقع مدتی گذشته و صحبت هم شده و با گفتار درمانی مسائل اساسی کشور علاج نمی‌شود.
این نماینده مجلس تأکید کرد: بنده قولی به آقای ابوترابی‌‌فرد ندادم که این کار به تأخیر بیفتد و هیچ‌یک از امضا کنندگان هم حق ندارند از ناحیه استیضاح کنندگان بگویند که این کار به تأخیر بیفتد، بنابراین قانون هیئت رئیسه را موظف کرده تا چنین طرح‌هایی را اعلام وصول کند.
وی تصریح کرد: اگر هیئت رئیسه نیز ایرادی به این طرح دارد، اکنون حدود 10 روز از تحویل آن به هیئت رئیسه گذشته و می‌توانستند در این مدت طرح را به استیضاح کنندگان برگردانند تا ما ایرادات آن را رفع کنیم، بنابراین درست نیست که بیش از این اعلام وصول طرح استیضاح وزیر علوم به تأخیر بیفتد و باید هرچه زودتر در دستور قرار گیرد تا افکار عمومی و دانشگاه‌‌ها دچار چالش نشوند.
نماینده مردم تهران تأکید کرد: وقتی در این مدت 10 روز اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده پس قرار نیست اتفاقی بیفتد، در عین اینکه بنده هیچ قولی هم به آقای ابوترابی‌فرد ندادم تا این کار به تأخیر بیفتد.
نشست لاریجانی با وزیر علوم و استیضاح‌کنندگان
همچنین ضرغام صادقی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، از برگزاری نشست مشترک استیضاح‌کنندگان وزیر علوم با لاریجانی و فرجی‌دانا خبر داد و گفت: قرار است نشست مشترکی بین وزیر علوم، استیضاح‌کنندگان و رئیس مجلس برای بررسی بیشتر ابعاد استیضاح فرجی‌دانا برگزار شود.
وی افزود: هنوز زمان دقیق این نشست، مشخص نیست، اما به طور قطع پیش از جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس برگزار می‌‌شود.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس اظهار داشت: قرار است در این نشست، آخرین رایزنی‌‌ها و تبادل نظر‌ها پیرامون استیضاح وزیر علوم با حضور لاریجانی مورد بررسی و ارزیابی کارشناسی قرار گیرد.
صادقی تصریح کرد: وضعیت استیضاح وزیر علوم در مجلس در جلسه علنی روز سه‌شنبه خانه ملت مشخص می‌شود.
انتقاد صریح شورای عالی انقلاب فرهنگی از تحرکات وزارت علوم
نگرانی‌‌ها درباره روند حرکتی وزارت علوم به نمایندگان مجلس محدود نشده است. مهدی فضائلی در این مورد می‌گوید: در جریان رای اعتماد وزیر علوم برخی نمایندگان معتقد بودند، برخی صحبت‌‌ها و ارزیابی‌‌ها در مورد فرجی دانا درست نیست، اما اتفاقی که در این 10 ماهه اخیر رخ داده، این نگرانی را مجددا تقویت کرده است که نوع انتصابات، تصمیم‌گیری‌‌ها و نگاهی که این روز‌ها در وزارت علوم حاکم است، مجددا دانشگاه را به سمتی می‌برد که شاهد فاصله گرفتن دانشگاه از وظایف اصلی خود (کسب، تولید و آموزش علم) هستیم و این دانشگاه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
 فضائلی تاکید کرد: فاصله گرفتن دانشگاه از فضایی با محوریت علم، دانشگاه را وارد فضایی می‌کند که هم خودش را آسیب می‌زند و هم برای دولت یازدهم حاشیه‌سازی می‌کند و این توجه دولت به اولویت‌‌ها را کاهش داده است، البته معنی این صحبت این نیست که دانشگاه نباید محیط سیاسی باشد و فعالیت سیاسی کند، چرا که این برداشت نادرست است.
 وی اعتراضات و گلایه‌های مربوط به وزارت علوم را تنها منتسب به نمایندگان مجلس ندانست و افزود: دستگاه‌هایی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نسبت به عملکرد فرجی دانا انتقادات جدی دارند و این در جلسات شورا صریحا مطرح و به وی تذکر داده شد که ظاهرا توجهی نکرده است.
 این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: اتفاقات ده ماه گذشته وزارت علوم باعث شده چهره‌هایی(اصولگرا و نزدیک به آن) که در جریان رای اعتماد به وزیر علوم از وی حمایت کنند، معترض شده و نسبت به تصمیم‌گیری‌‌ها و رفتارهای وزیر علوم انتقاد کنند و این باعث شده که بحث استیضاح وی به طور جدی مطرح شود.
البته در این میان جریانات سیاسی خاص در کشور بیکار ننشسته و دست به اقداماتی می‌زنند تا مانع از استیضاح شوند. در همین راستا روز گذشته یکی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس، لاریجانی را تهدید کرد در صورت چراغ سبز به استیضاح وزیر علوم، وی و دوستانش فراکسیون سومی در مجلس تشکیل خاهند داد!
نشست‌های مختلف آشکار و پنهان با نمایندگان، طومارهای حمایتی و فضاسازی تخریبی رسانه‌ای (مانند منتسب کردن استیضاح به جبهه پایداری) از جمله تلاش‌‌ها با هدف عدم استیضاح فرجی دانا است. باید منتظر ماند و دید آیا نمایندگان مجلس تحت تاثیر این موج‌‌ها قرار می‌گیرند یا آنکه با کارت قرمز، فرجی دانا را در ایستگاه استیضاح بدرقه می‌کنند.