kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۷۶
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۰

تقدیر از برترین‌ها در مراسم جایزه قلم زرین

آئین دوازدهمین دوره جایزه قلم زرین، با معرفی برترین آثار عرصه ادبیات کشور در یک سال گذشته، برگزار شد.
در این مراسم که هم‌زمان با روز قلم، شنبه شب در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد، غلامعلی حدادعادل نماینده مجلس و رئیس فرهنگستان زبان فارسی گفت: اگر اخبار روزانه را ببینید متوجه می‌شوید که صهیونیست‌ها با مردم بی‌پناه غزه چه می‌کنند. شصت و اندی سال است که این فاجعه ادامه دارد، تکرار می‌شود. در عراق ببینید چه می‌کنند یا افغانستان و سوریه اما در این میان یک کشور پیدا شده که حرف دل مردم دنیا را بیان می‌کند. انقلابی به پا شده که این انقلاب با تکیه بر این قدرت‌ها نایستاده اما ببینید با این انقلاب چه می‌کنند. از تحریم و تهدید و هزار فشار دیگر گرفته تا سخنانی که مطرح می‌کنند ولی همه ما وظیفه داریم چراغ حقیقتی که به دست امام خمینی روشن شده و امروز رهبر انقلاب آن را به دست دارد و شهدا با خون خود آن را روشن نگاه داشته‌اند روشن‌تر کنیم.
وی تصریح کرد: این پیام را هم باید به گوش نسل آینده برسانیم و در دنیا نشر دهیم. هر کسی قدرت قلمی دارد باید خود را مسئول بداند و به اندازه آن استعداد مسئول است. اگر قدرت بیان و قلم را خدا داده باید در راه حق و حقیقت آن را به کار گیریم.
حدادعادل بیان کرد: پس از جنگ تحمیلی که هشت سال به طول انجامید دشمنان ما متوجه شدند که باید ریشه اعتقادات را در نسل جوان خشک کنند. آنها متوجه شدند اعتقاد دینی ریشه حماسی دارد که در انقلاب و جنگ به ظهور رسید. از آنجا تهاجم فرهنگی آغاز شد و بعد تازه‌ای به خود گرفت و در تمام زمینه‌ها امروز ما شاهد تهاجم فرهنگی هستیم. در این راستا رمان‌های تالیف شده را بخوانید، ببینید با چه تدبیر و طراحی‌ها تزریق به افکار می‌شود. اندیشه‌هایی که مورد نظر یک عده‌ای است از طریق آنها نشر می‌شود اما در این میان چه کسی باید از جبهه حق و حقیقت و انسانیت مظلوم دفاع کند و جواب؛ شما اهالی قلم هستید و البته پشتیبانی هم از نویسندگان مورد نظر خود می‌کنند. برای فکر و تبلیغ و مرام‌شان همه جور سرمایه‌گذاری می‌کنند که نمونه‌های آن زیاد است.
وی با بیان اینکه جایگاه انجمن قلم را تشریفاتی نمی‌دانم، اظهار داشت: تصور می‌کنیم انجمن با سلامت بدنه‌ای که دارد و با اخلاصی که در ارکان انجمن قابل مشاهده است بدون هیچ شائبه‌ای در خدمت انقلاب است. این انجمن می‌تواند نوقلمان را از نوجوانی شناسایی و تعلیم و تربیت دهد و صاحبان قلم را تکریم کند که یک نمونه تکریم نمادین آن را در این محفل شاهدیم. این مراسم میان صاحبان قلم که معتقد به انقلاب، اسلام و توحید هستند همبستگی ایجاد می‌کند تا بدانند تنها نیستند.
سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد نیز در این مراسم گفت: جامعه و ملتی که انس با قلم دارد، انتظار می‌رود اهل قلم و اهل نگارش و ادب جایگاهی را متعالی‌تر از آنچه که در شرایط کنونی هست بیابند. فرصت‌های وسیعی برای اهل قلم می‌توان انتظار داشت که فاصله جدی با آن داریم.
محمدرضا سرشار از دیگر اعضای انجمن قلم ایران نیز در این مراسم گفت:‌ در میان جوایز خصوصی جایزه قلم زرین دارای بالاترین ارزش است، حتی از زمانی که سکه ارزان و یا به بالاترین حد خود رسید ما آن را اهدا می‌کردیم، البته این میزان در برابر ارزش کار محققان قابل ملاحظه نیست.
محسن پرویز عضو انجمن قلم ایران نیز در این آئین اظهار داشت: باید بگویم در برخی حوزه‌ها اکنون احساس می‌کنیم که رشدمان مطلوب نیست. مثلا در حوزه ادبیات کودک و نوجوان با وجود اینکه ما در دهه 60 اوج‌گیری فراوان داشتیم اما اکنون گرایش به سمت آثار ترجمه وجود دارد و تالیف ضعیف است. شاید نیاز باشد در این حوزه‌ها انجمن کاری کند یا در حوزه تاریخ‌نگاری با توجه به اینکه تلاش در راستای تحریف تاریخ معاصر وجود دارد شاید مناسب باشد ما نیز به سهم خود پیگیری کنیم.
وی در پایان گفت: انجمن قلم تشکلی است که منبع درآمد خاصی ندارد. باید در فعالیت‌هایش مورد حمایت مراکز مختلف قرار گیرد. از دوره آغازین آن در زمان آقای مسجدجامعی قول مساعد داده شد و در تامین هزینه‌ها کمک صورت گرفت تا امروز با حمایتی که در دوره‌های مختلف، ارشاد داشته به خوبی انجام وظیفه کرده و مسئولیت را انجام داده‌ایم. امیدواریم حمایت‌های مستمر باشد و جشنواره قلم‌زنی با انتخاب‌های خود به رونق نشر کشور کمک کند.
در این مراسم کلیپی از سخنان برخی برجستگان فرهنگی درباره امیر ادبیات انقلاب زنده‌یاد امیرحسین فردی پخش شد. عباس براتی‌پور و مرتضی امیری‌اسفندقه، نیز شعرخوانی کردند.
علی‌اکبر والایی دبیر علمی جایزه قلم زرین هم در این مراسم ضمن تقدیر از هیئت داوران و با بیان اینکه در مجموع 15 عنوان به عنوان بخش نهایی قلم زرین اثر معرفی شد، ابراز داشت: شاهد آثار قوی در این دوره بودیم از این رو قرار شد به هر 15 اثر لوح تقدیر و تمجید اهدا شود.
وی به تقدیرهای هنگفت در حوزه سینما اشاره و آن را قابل قیاس با دیگر بخش‌ها از جمله نویسندگی ندانست و بیان کرد: عمده این بحث به مسئولان فرهنگی بازمی‌گردد که همیشه در پشت سر نویسنده ایستاده‌اند، تا با اهالی قلم چشم به چشم نشوند و مشکلات بیان شود.
دبیر جشنواره به کارت طلایی حمایت از هنرمندان اشاره و آن را مربوط به چهار سال پیش و دول گذشته دانست و عنوان کرد: پس از امضای این تفاهمنامه میان ارشاد وقت و وزارت بهداشت هیچ اتفاقی رخ نداد، اما حوزه سینما چون در چشم است آن را عزیز می‌دانند. که در نهایت وزیر بهداشت چشم یک بازیگر را شخصاً عمل می‌کند و یک کار تبلیغاتی انجام می‌دهد.
وی در پایان استفاده ابزاری از اهالی قلم و نویسندگان را ممنوع و حرام دانست و گفت: این استفاده ابزاری باید حرام اعلام شود.
در مراسم دوازدهمین دوره جایزه قلم زرین، برگزیدگان در بخش‌های مختلف به این شرح معرفی و تقدیر شدند: در بخش داستان کتاب «آه‌باشین» نوشته محمدکاظم مزینانی، در بخش شعر کتاب «ضد» نوشته فاضل نظری و در بخش نقد و پژوهش ادبی کتاب «بررسی تطبیقی عناصر روایی قصه حضرت یوسف در قرآن و سیاوش در شاهنامه» نوشته زهرا محمودیان راوی‌نژاد. از رمان «گرگ‌سالی» نوشته مرحوم امیرحسین فردی نیز در بخش داستان تقدیر شد.