kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۴۸
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۴
سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه:

انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه جزو مصوبات نیست

سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه جزو مصوبات این ستاد نیست و این طرح بسیار زمانبر، گران و نامناسب است.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر؛ داوودرضا عرب افزود: از سال 74 به بعد همه ساله با کاهش میزان بارندگی در این منطقه مواجه بوده‌ایم.
وی گفت: بیماری‌های عفونی حاد در دستگاه تنفسی و انواع بیماری‌های صعب‌العلاج و قلبی- عروقی در صورت خشکی این دریاچه گسترش می‌یابد. خشکی این دریاچه در بخش اقلیمی هم مشکلاتی ایجاد می‌کند و در بخش کشاورزی با شور شدن خاک کشاورزی، ورود ترکیبات سمی به زنجیره غذایی، خشکی درختان شهر و کاهش توان تولید مراتع در اثر پراکنش نمک و کاهش تولید بخش زنبورداری و دامداری روبه‌رو خواهیم شد. عرب انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه را بسیار پرهزینه دانست و گفت: برای انتقال هر مترمکعب آب 2/5 دلار نیاز است و در بهترین شرایط این طرح 12 سال طول می‌کشد و از لحاظ علمی آبی باید به دریاچه ارومیه وارد شود که شیرین باشد و برای انتقال از طریق لوله نیز به برق زیاد نیاز است. سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: تا پایان آبان امسال، طرح انتقال آب چندین رودخانه از جمله رودخانه زرینه‌رود به دریاچه ارومیه اجرایی می‌شود.
وی افزود: با خشک شدن کامل این دریاچه توفان نمک تا شمال شرق ایران گسترش می‌یابد و همه مزارع و جنگل‌ها آسیب خواهد دید. عرب افزود: هم‌اکنون 10 میلیارد تن نمک در این دریاچه وجود دارد که برداشت از آن 250 سال طول می‌کشد که برداشت نمک از این دریاچه عملی نیست. وی افزود: در پایان سال 1402 احیای این دریاچه نهایی می‌شود.