kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۴۵
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۴
روحانی در مراسم افطاری اعضای دولت:

اگر به وعده‌ها عمل نشده از مردم عذرخواهی کنید

رئیس‌جمهور با اشاره به این که یک چهارم از عمر دولت یازدهم گذشته است تاکید کرد: اگر به وعده‌ها عمل نشده است باید از مردم عذرخواهی کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری حجت‌الاسلام حسن روحانی در دیدار و ضیافت افطار اعضای دولت و معاونین وزرا و روسای سازمان‌های تابعه گفت: مردم بار امانت سنگینی را بر دوش ما گذاشته‌اند. هم باید به وظیفه سختی که پیش رو داریم واقف باشیم و هم باید افتخار کنیم به این که مردم عزیز و بزرگ، ما را لایق دانستند که بار مسئولیت اداره کشور را بر دوش بگیریم. وی افزود: اگر از دولت و حل معضلات مردم سخن گفته می‌شود بحث یک فرد به عنوان رئیس‌جمهور یا یک کابینه نیست، همه آنهایی که در مجموعه دولت تعهدی را بر دوش داشته و وظیفه خدمتگزاری مردم را بر عهده گرفته‌اند، وظیفه واحدی را بر دوش دارند و آن خدمت بی‌منت برای مردم شریف و در شرایط بسیار سخت منطقه، جهان و شرایط سخت داخلی است. رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های گسترده کشور برای پیشرفت و آبادانی، دولت را موتور پیش‌ران نظام دانست و اظهار داشت: دولت باید سینه خود را سپر کرده و با همدلی و همگرایی و امید بر مبنای تدبیر و آینده‌نگری، راه را برای حضور و مشارکت فعال مردم در اداره کشور هموار کند و مجموعه دولت وظیفه و تعهد اصلی خود را خدمت بی‌منت به مردم بزرگ ایران می‌داند.
روحانی با تاکید بر تسهیل شرایط برای حضور و مشارکت مردم در اداره امور، تصریح کرد: به مردم قول دادیم که کار مردم را به خود مردم می‌سپاریم و قول دادیم که هر کاری که امکان‌پذیر باشد و مردم توان انجام آن را داشته باشند به آنها واگذار کنیم، از این رو شما به عنوان مسئولین رده بالای دولت باید به گونه‌ای حرکت کرده و مشاوره دهید که در نتیجه آن هر کاری که مردم می‌توانند، انجام دهند، به آنان واگذار شود. رئیس‌جمهور مسئولین دستگاه‌های اجرایی را به تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد دعوت کرد و اظهار داشت: همه باید تلاش کنند تا سازمان‌های مردم‌نهاد، بخش خصوصی و تعاونی‌ها بتوانند به مردم خدمت کنند و برای این کار وظیفه دارند پیچ و خم‌های اداری را از پیش پای مردم بردارند. وی با تاکید بر ضرورت چابک‌سازی دولت، مسئولین را به حرکت در این مسیر فرا خواند و گفت: بیایید همه در ماه مبارک رمضان با خدای خود عهد کنیم که اگر کاری را با 3 نفر می شود انجام داد با 4 نفر انجام ندهیم. همان‌طور که یک فردی که زیاد فربه باشد نمی‌تواند چابک حرکت کند دولت هم همین‌طور است. یک دولت با اعضای بسیار زیاد برای کار محدود، معنایش این است که وقت مردم را تلف می‌کند و کار یک روزه را چند روزه انجام می‌دهد.
رئیس‌جمهور با اشاره اهمیت ایجاد و تقویت دولت الکترونیک و تاکید بر فعال‌تر شدن وزارت ارتباطات در این خصوص ابراز داشت: دولت اگر الکترونیک شود، مردم کمتر نیاز پیدا می‌کنند تا پای میز مسئولین حاضر شوند و چقدر سخت است پاسخ دادن در پیشگاه خداوند در روز قیامت که اگر فردی در کنار میز مسئولی، ثانیه‌ای بیش از آنچه لازم بوده، وقت او تلف شده باشد و خدای ناکرده بر سر او منت گذاشته و عزت و کرامت او مخدوش شده باشد.
روحانی خطاب به همه مدیران و مسئولین مجموعه دولت تصریح کرد: باید این نکته را باور کنیم که خادم مردم هستیم و این باورمان باشد که کشور و منابع و بیت‌المال، از آن مردم است و ما صرفا باید به مردم خدمت کرده و اجیر و خدمتگزار مردم هستیم و این عین بیان پیامبر اسلام(ص) است که فرمود «انا اجیرکم» وقتی پیغمبر اسلام چنین می‌فرمایند، دیگر تکلیف ما روشن است.
وی در ادامه با یادآوری وعده‌های دولت به مردم و اهتمام جدی تمام مسئولین به اجرای آنها گفت: ما به مردم وعده دادیم که این کشور را از آن مسیر بسیار سخت دیروز به مسیری آسان‌تر و راحت‌تر عودت خواهیم کرد. یک سال از آن وعده ما گذشته است و از آن روزهایی که به مردم قول دادیم یک چهارم زمان‌مان صرف شده، باید بررسی کنیم که آیا به یک چهارم وعده‌ای که به مردم دادیم عمل شده است؟ اگر نشده باید از مردم عذرخواهی کنیم.
روحانی خاطرنشان کرد: اگر امروز شرایط جامعه ما به گونه‌ای است که مردم احساس راحتی بیشتری می‌کنند و احساس می‌کنند که اگر امروز کالا را ذخیره نکنند فردا قیمت آن با امروز خیلی تفاوت ندارد و دیگر ارز به صورت یک سرمایه قابل قبول نیست، لذا اگر امروز مردم احساس کنند که آینده روشنی هست و به سمت پیشرفت حرکت می‌کنند و این دولت بدون دقت و مشورت و بدون آن که از متخصصین و صاحبنظران نظر بخواهد، تصمیمی را اتخاذ نمی‌کند، معنایش این است که به آنچه به مردم قول داده‌ایم عمل کرده‌ایم و اگر این چنین نباشد باید برای سال دوم کمربندها را محکم ببندیم تا جبران کمبودهای سال اول را بکنیم.