kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۴۴
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۳
مجلس تصویب کرد

انتصاب افراد در مشاغل حساس نیازمند استعلام از وزارت اطلاعات است

با تصویب نمایندگان، تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف شدند در انتصاب افراد به مشاغل حساس از وزارت اطلاعات استعلام و نتیجه استعلام را اعمال کنند.
در ابتدای جلسه روز گذشته خانه ملت، ادامه رسیدگی به طرح بازنشسته‌کردن کسانی که در سن بازنشستگی بوده و هنوز حق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر پرداخت می‌نمایند مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت.
محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به جزئیات طرح بازنشسته کردن کسانی که در سن بازنشستگی بوده و هنوز حق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر را پرداخت می‌کنند، درخواست سلب فوریت از این طرح را مطرح کرد.
در ادامه محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که در غیاب علی لاریجانی و محمدحسن ابوترابی فرد برای ساعاتی ریاست صحن علنی را برعهده داشت، این درخواست را به رأی وکلای ملت گذاشت که آن‌ها با ۷۵ رأی موافق، ۱۱۰ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع با این درخواست مخالفت کردند.
قاضی‌پور: استیضاح وزیر نیرو اعلام وصول شود
در ادامه نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس در تذکری خطاب به هیئت‌رئیسه مجلس نسبت به عدم اعلام وصول طرح استیضاح چیت‌چیان وزیر نیرو انتقاد کرد و گفت: اکنون جنگ بر سر آب است و ما باید از منابع آبی خود محافظت کنیم، بنابراین طرح استیضاح وزیر نیرو به دلیل خشک‌ شدن دریاچه ارومیه آماده شده و قرار بود در هفته کاری مجلس از سوی هیئت‌رئیسه اعلام وصول شود.
همچنین در ادامه بررسی طرح بازنشسته کردن کسانی که در سن بازنشستگی بوده و هنوز حق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر را پرداخت می‌کنند نمایندگان مجلس، دولت را مکلف کردند کلیه روستاییان و عشایری را که در سن بازنشستگی بوده و تحت پوشش بیمه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر هستند، در صورت تقاضای آنان و داشتن سابقه پرداخت حق بیمه اجتماعی و روستاییان و عشایر به مدت ۹ سال، بازنشسته کرده و متناسب با آن حقوق بازنشستگی به آنان پرداخت کند.
اصلاح طرح الحاق یک تبصره به قانون مقررات استخدامی سپاه
در ادامه جلسه علنی پارلمان، نمایندگان مجلس ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مجلس در زمینه طرح الحاق یک تبصره به ماده ۱۹۰ قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار دادند.
وکلای ملت به منظور تامین نظر این شورا، ماده واحده طرح مذکور را اصلاح کردند و این اصلاحیه را با ۱۵۹ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان به تصویب رساندند.
امتیاز ۶۵۰ میلیون یورویی بانک مرکزی
به یک فرد خاص
در ادامه حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس در نطق میان دستور خود با اشاره به فامیل‌گرایی اظهار داشت: امروز متاسفانه هنوز فامیل‌گرایی وجود دارد و این موضوع، زمینه رفتن به سوی دنیا است ضمن اینکه زمینه رانت‌خواری نیز فراهم می‌شود.
وی با اشاره به اعطای امتیاز ۶۵۰ میلیون یورویی به یک فرد خاص گفت: اخیرا امتیازی که بانک مرکزی در قالب ۶۵۰ میلیون یورو به یک فرد عادی داد، خارج از فرآیند عادی صورت گرفت که نوعی رانت‌خواری محسوب می‌شود.
بذرپاش: افزایش قیمت خودرو
هیچ توجیهی ندارد
مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس هم در نطق میان دستور خود، ضمن تبریک ماه مبارک رمضان اظهار داشت: «ژنرال‌‌ها آمدند و گروهبان‌‌ها باید بروند» این جمله‌ای بود که یکی از وزرا در ابتدای شروع به کار خود اعلام کرد. معنای این سخن این است که ما ژنرال هستیم و دیگران گروهبان؛ بماند اینکه لقب ژنرال یا هر لقب دیگری را باید سایرین به فرد بدهند، نه اینکه آدم خود را ژنرال بداند و عملکرد است که نشان می‌دهد که با چه ژنرال‌هایی طرف هستیم که بر ما دولت داری می‌کنند.
وی ادامه داد: نکته جدی‌تر این است که این ژنرال‌‌ها برای جنگ‌های حوالی جنگ جهانی اول مناسب‌تر بودند، نه جنگ‌های معاصر و مدرن کنونی که نیاز به صبر و حوصله، تسلط به فناوری و سلا‌ح‌های مدرن دارد؛ شاید ما دلواپس باشیم ولی به نظر، شما هم فکر می‌کنید دلاورید.شما با شیب ملایم دل‌واپسید. چرا که اگر دل آرام بودید سری به صنعت هسته‌ای می‌زدید و با برخی از دانشمندان و فعالین آن صنعت صحبت می‌کردید تا متوجه می‌شدید که چه میزان دل آرامید.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: اگر "دل آرام” بودید، این میزان به یک منتقد توهین نمی‌کردید و سخت نمی‌گرفتید و بی انصافی نمی‌کردید؛ اگر "دل آرام” بودید، این میزان با دین مردم بازی سیاسی نمی‌کردید؛ فرق است بین کسی که دل آرام است با کسی که نقش دل آرام‌‌ها را بازی می‌کند.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه به شما یک پیشنهاد دارم، گفت: کمی نگرانی نه تنها بد نیست، بلکه توصیه‌ شده است و احتمال رسیدن به نتیجه را بیشتر می‌کند. عده‌ای در این کشور اخیرا نگران چیزهای خاص شدند. مانند دیده نشدن چند شبکه غیراخلاقی و مستهجن در شبکه‌های ماهواره‌ای و هر کسی که کوک مخالف بزند را جدیدالاسلام می‌نامند. بماند که مواضع این آقایان در گذشته راجع به ماهواره چه بوده که ما به چرخش ۱۸۰ درجه این‌ها عادت کردیم. ولی کاش نگران پرداخت نشدن وام ازدواج به جوانان ایرانی هم بودند که سال‌ها و ماه‌هاست که پرداخت نشده است. نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به شنیده شدن واژه آزادسازی قیمت‌‌ها از سوی مسئولین دولتی گفت: آزادسازی قیمت‌‌ها واژه‌ای است که اخیرا زیاد از مسئولین دولتی شنیده می‌شود؛ رهاسازی قیمت‌‌ها به اسم آزادسازی، ساده‌ترین روش اداره بازار است که مسئولین دولتی در پیش گرفته‌اند و سعی می‌کنند با الفاظ زیبا آن را توجیه کنند. فارغ از اینکه در علم اقتصاد متغیر‌های متعددی برای تصمیم به آزاد سازی قیمت‌‌ها دخیل است و باید آن‌ها را در نظر گرفت، ولی موضوع اصلی این است که مردم بی گناه چه بلایی برسرشان می‌آید و آمده است به ویژه اقشار حقوق بگیر ثابت، کارمندان و کارگران.
این عضو هیئت رئیسه مجلس ضمن انتقاد از شورای رقابت تصریح کرد: شورای رقابت طبق کدام قانون به قیمت گذاری خودرو‌ها اقدام می‌کند و پوششی برای توجیه افزایش قیمت خودرو‌ها پیدا کرده است؟ قیمت خودرو‌ها را ۲۰ درصد افزایش می‌دهیم، بعد می‌گوییم تورم به ۱۴ درصد رسیده است. اینگونه افزایش‌‌ها هیچ توجیهی ندارد.
بذرپاش ضمن انتقاد از وضعیت اقتصاد کشور تأکید کرد: به نظرمان با یک رهاشدگی در حوزه اقتصاد مواجهیم، عواملی همچون افزایش قیمت‌ها، رکود، افزایش حجم نقدینگی، تعطیلی مسائل مربوط به پیگیری قاچاق کالا. اصولا در این دولت علاقه به تعطیلی زیاد یافت می‌شود. باید فکر جدی اندیشیده شود وگرنه کشور متضرر خواهد شد.
در ادامه جلسه، درخواست یک فوریت برای الحاق یک تبصره به ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌‌ها و اصلاح بعدی آن که به امضای ۱۷۳ نفر از نمایندگان رسیده بود، در دستور کار پارلمان قرار گرفت که فوریت آن رای نیاورد و طرح به صورت عادی به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.
استعلام از وزارت اطلاعات برای انتصاب
در مشاغل حساس الزامی می‌شود
پس از آن، نمایندگان مجلس کلیات طرح الحاق یک تبصره به ماده ۵ قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش را مورد بررسی تصویب قرار دادند. وکلای ملت، با تصویب این طرح یک تبصره را به عنوان تبصره ۳ به ماده ۵ قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش لحاظ کردند که براساس آن تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف می‌شوند در انتصاب افراد به مشاغل حساس در خصوص ضوابط مندرج در ماده ۲ قانون گزینش بر ضوابط انتخاب اصلاح ابتدا از وزارت اطلاعات استعلام نمایند و نتیجه استعلام را در انتصاب خود اعمال کنند.
نمایندگان مجلس کلیات این طرح را با ۱۲۷ رأی موافق، ۶۵ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در صحن علنی تصویب کردند.
به گزارش تسنیم، از آنجا که قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۷۵ طی یک مصوبه مجلس به کارکنان سایر وزارتخانه‌‌ها و سازمان‌‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی تسریع یافته بود، لذا دریافت استعلام از وزارت اطلاعات در انتصاب افراد به مشاغل حساس در این دستگاه‌‌ها نیز اعمال می‌شود.
براساس ماده واحده قانون تسریع قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش به کارکنان سایر وزارتخانه‌ها، سازمان‌‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی، شرکت‌های ملی نفت و گاز و پتروشیمی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان صنایع ملی ایران، جمعیت هلال احمر، شهرداری‌ها، سازمان تأمین اجتماعی، بانک‌ها، موسسات، و شرکت‌های دولتی مشمول قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش می‌شوند.
تذکر ۱۰ نماینده به وزیر دادگستری
 روز گذشته جواد کریمی‌قدوسی، نصرالله پژمان‌فر، علی کائیدی، محمداسماعیل کوثری، رضا آشتیانی عراقی، سیدمرتضی حسینی، فاطمه آلیا، سیدمهدی موسوی‌نژاد، روح‌الله حسینیان و مهرداد بذرپاش نمایندگان مشهد، پلدختر،تهران، قم، قزوین، تهران، دشتستان، تهران به وزیر آموزش و پرورش در خصوص لزوم اهتمام جدی در اجرای سند تحول‌ آموزش و پرورش و عدم توجه به مشاهده افراطیون مشارکتی در جهت اجرایی نشدن فرامین مقام معظم رهبری تذکر دادند. همچنین  به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص  ایستادگی بر اصول حکومت اسلامی و جلوگیری از فعالیت‌های ضدفرهنگی در حوزه‌های کتاب و سینما تذکر دادند. این نمایندگان به وزیر ارتباطات نیز در باره فعال کردن هرچه سریعتر شبکه ملی اطلاعات و عدم پرداختن به موضوعات فرعی چون پهنای باند و رفع فیلترینگ تذکر دادند. آن‌ها به وزیر دادگستری موضوع اهتمام جدی در اجرای حکم ممنوع‌التصویر، ممنوع‌الخروج و ممنوع‌البیان بودن آقای خاتمی توسط قوه قضائیه را متذکر شدند.
سوال در خصوص واردات خوروهای لوکس
ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس پیش از پایان جلسه علنی پارلمان موارد اعلام وصولی از سوی هیئت رئیسه را قرائت کرد. این عضو هیئت رئیسه سوال ملی زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره علت مجوز واردات بی‌رویه برنج و خودروهای لوکس را اعلام وصول کرد.
جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی با اعلام علی لاریجانی رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان به پایان رسید و وی اعلام کرد که نشست علنی بعدی ساعت ۸ صبح روز سه‌شنبه هفته جاری برگزار می‌شود.