kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۳۹
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۲
با افزایش چندباره قیمت‌ها صورت گرفت

جنگ زرگری بر سر قیمت خودرو به زیان مشتری، به کام خودروسازان

شورای رقابت پس از جلسات و رایزنی‌های متعدد با خودروسازان، افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی را تثبیت کرد!
   رئیس شورای رقابت عصر شنبه در یک نشست خبری با تشریح چگونگی محاسبه قیمت جدید خودروها گفت: متوسط افزایش قیمت خودروها 5 و نیم درصد بوده است و قیمت‌های جدید با احتساب هزینه استاندارد یورو 4 و کیسه هوا تعیین شده است.
رضا شیوا در مورد چگونگی محاسبه قیمت جدید خودروها و نحوه ارزیابی عملکرد خودروسازان اظهار داشت: افزایش تیراژ تولید خودروسازان یکی از الزامات مدنظر شورای رقابت است که بر این اساس قرار شده طی سال جاری تولیدات خودروسازان افزایش یابد.
وی با بیان اینکه قیمت‌های تعیین شده تا یک سال ثابت خواهد بود، تصریح کرد: اگر ببینیم شرایط بهتری برای فروش وجود داشته باشد، در قیمت‌ها تجدید نظر خواهیم کرد وگرنه تغییری در این مورد اتفاق نمی‌افتد و فقط اگر مشکل آنی پیش آید مجبور به تجدید نظر خواهیم بود.
شیوا از خریداران خواست اگر برای خرید خودرو عجله ندارند فعلا دست نگه دارند زیرا ممکن است قیمت‌ها طی چند روز آینده با التهاب همراه باشد ولی در آینده نه چندان دور با افزایش تولید خودروسازان، بازار آرام خواهد شد.
وی با بیان اینکه طی دو تا سه ماه آینده بازار خودرو به تعادل می‌رسد، گفت: شورای رقابت دارای تشکیلات اقتصادی و قضایی است و اگر خودروسازان به مصوبات این شورا عمل نکنند جرایم مختلف برای آنها اعمال خواهد شد.
در حالی این شورا میزان افزایش قیمت‌ها را 5 و نیم درصد اعلام کرده است که در مقایسه با قیمت‌های سال گذشته، افزایش ۵ تا ۸ میلیون تومانی یا به عبارتی رشد ۳۰ درصدی نسبت به قیمت‌‌های قبلی شورای رقابت را نشان می‌دهد. شیوا همچنین در اظهاراتی ضد و نقیض علت اصلی افزایش چشمگیر قیمت‌ها را اعمال استاندارد یورو 4 و نصب ایربگ عنوان کرد در حالی که برخی از این خودروها در حال حاضر با ایربگ و یا با استاندارد یورو 4 عرضه می‌شوند! اما جالب‌تر اینکه وی افزود: با افزایش آپشن‌های جدید، قیمت‌ها باز هم رشد خواهند کرد!
البته این موضع‌گیری‌های متناقض منحصر به شورای رقابت نیست. این روزها دولتی‌ها مدام از برنامه‌های خود برای کنترل تورم صحبت می‌کنند ولی در عمل با چنین تصمیماتی ضمن تضمین حاشیه بلند سود خودروسازان، بار افزایش قیمت را بر گرده مردم قرار می‌دهند.
ظاهرا در ازای این رشد چشم‌گیر قیمت‌ها از بهبود کیفیت خبری نیست. قیمت این خودروها پیش از افزایش بین 13 تا 15 هزار دلار است که با یک جستجوی ساده می‌توان فهمید با این پول چه خودروهای خارجی با کیفیتی می‌توان خرید! نماینده ناظر مجلس در شورای رقابت قبلا در یک مناظره تلویزیونی اعلام کرده بود ملت در حال حاضر پول سوء مدیریت و  عدم انضباط مالی مسئولان  را پرداخت می‌کند اما گویا این بار هم خودروسازان توانستند با جلسات متعدد همچون گذشته حاشیه سود و بی کفایتی‌های خود را تضمین کنند.