رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو:
نرخ تورم دو بار در قیمتهای جدید خودرو اعمال شده است
رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از صنعت خودرو، با انتقاد از اقدام شورای رقابت در افزایش قیمت خودروها گفت: نرخ تورم تا 30 درصد یک بار در قطعات خودرو و بار دیگر در خودروی کامل محاسبه شده است.
«علی علیلو» در گفتوگو با ایرنا با اشاره به اعلام قیمتهای جدید خودرو از سوی شورای رقابت و افزایش قیمت انواع خودروهای تولید داخل اظهار داشت: قمیتهای جدید شورای رقابت جز شگفتی و تعجب چیز دیگری نداشت.
وی اضافه کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نیز هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو مطالعات گستردهای در زمینه قیمت خودرو انجام داده و به این نتیجه رسیدهاند که قیمت خودرو حداقل باید 10 تا 15 درصد کاهش یابد.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس با یادآوری این که قیمت بالای خودروهای تولیدی در کشور یکی از محورهای گزارش تحقیق و تفحص این هیئت است، افزود: با توجه به سخنرانی رئیسجمهور در روز صنعت و معدن مبنی بر افزایش نیافتن قیمت خودرو، شورای رقابت قیمتهایی را اعلام و اذعان میکند که قیمت خودرو باید افزایش یابد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: فرمول ارايه شده از سوی شورای رقابت برای تعیین قیمت جز دامن زدن به گرانی و فشار بر معیشت مردم، نتیجه دیگری ندارد.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: شورای رقابت نه تنها به توصیه جدی رئيسجمهوری بیتوجهی کرد بلکه حتی یک بار هم از مجلس و کمیسیونهای تخصصی اعلامنظر نکرد که استدلال آن درباره قیمت بالای خودرو چیست.
علیلو خاطرنشان کرد: شورای رقابت با بیتوجهی به این مسايل حرف آخر را به نفع برخی از صاحبان منافع در تریبونهای رسمی اعلام میکند.
وی در بخش دیگری از این گفتوگو اظهار داشت: بخشی از گرانی و تورم ناشی از مسایل بیرونی همچون تحریمها و علل منطقی است که مردم آن را میپذیرند ولی بخشهایی از آن هم ناروا گران شده و کارشناسان مالی و فنی هیئت تحقیق و تفحص به این نتیجه رسیدهاند که بخشی از این گرانیها منطقی نیست.
علیلو یادآور شد: شاید خودروسازان درست بگویند که قیمت تمام شده خودرو بالاست اما اشکال از خود خودروسازان است و آنها باید هزینههای سربار خود را کنترل کنند که به جای 6 یا 7 درصد به 25 درصد رسیده است.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو اضافه کرد: خودروسازان باید هزینههای مالی را کنترل کنند که از 3/5 تا 4 درصد به 14 تا 15 درصد افزایش یافته و چگونه است که کارشناسان شورای رقابت این موارد را در صنعت خودرو ندیدند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد رئیس شورای رقابت گفته است که در قیمتگذاری اصلا به هزینههای مالی توجه نکردهاند اما در عوض آن معلوم نیست که 30 درصد به چه عنوانی در فرمول محاسبه شده است.
نماینده مردم شبستر در مجلس یادآور شد: خودروسازان یک بار میزان تورم را تا 30 درصد در قطعات محاسبه کردند و بعد از اینکه قطعات مونتاژ و تبدیل به خودرو شد، بار دیگر نرخ تورم را بر روی آن اعمال میکنند و با این شرایط، شورای رقابت میگوید به 13 تا 14 درصد هزینههای مالی اعتنا نکرده است.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو با تاکید بر این که حاضر است در این زمینه با کارشناسان شورای رقابت مناظره کند، تصریح کرد: مگر میشود روی یک محصول دو بار تورم محاسبه شود و این محاسبات با کدام قواعد علمی سازگاری دارد؟
علیلو با اشاره به اظهارات رئیسجمهور در روز صنعت و معدن اظهار داشت: شورای رقابت حداقل حرمت سخنان رئیسجمهور را حفظ میکرد و یا از مجلس در این باره استعلام میکرد.
وی اضافه کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نیز هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو مطالعات گستردهای در زمینه قیمت خودرو انجام داده و به این نتیجه رسیدهاند که قیمت خودرو حداقل باید 10 تا 15 درصد کاهش یابد.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس با یادآوری این که قیمت بالای خودروهای تولیدی در کشور یکی از محورهای گزارش تحقیق و تفحص این هیئت است، افزود: با توجه به سخنرانی رئیسجمهور در روز صنعت و معدن مبنی بر افزایش نیافتن قیمت خودرو، شورای رقابت قیمتهایی را اعلام و اذعان میکند که قیمت خودرو باید افزایش یابد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: فرمول ارايه شده از سوی شورای رقابت برای تعیین قیمت جز دامن زدن به گرانی و فشار بر معیشت مردم، نتیجه دیگری ندارد.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: شورای رقابت نه تنها به توصیه جدی رئيسجمهوری بیتوجهی کرد بلکه حتی یک بار هم از مجلس و کمیسیونهای تخصصی اعلامنظر نکرد که استدلال آن درباره قیمت بالای خودرو چیست.
علیلو خاطرنشان کرد: شورای رقابت با بیتوجهی به این مسايل حرف آخر را به نفع برخی از صاحبان منافع در تریبونهای رسمی اعلام میکند.
وی در بخش دیگری از این گفتوگو اظهار داشت: بخشی از گرانی و تورم ناشی از مسایل بیرونی همچون تحریمها و علل منطقی است که مردم آن را میپذیرند ولی بخشهایی از آن هم ناروا گران شده و کارشناسان مالی و فنی هیئت تحقیق و تفحص به این نتیجه رسیدهاند که بخشی از این گرانیها منطقی نیست.
علیلو یادآور شد: شاید خودروسازان درست بگویند که قیمت تمام شده خودرو بالاست اما اشکال از خود خودروسازان است و آنها باید هزینههای سربار خود را کنترل کنند که به جای 6 یا 7 درصد به 25 درصد رسیده است.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو اضافه کرد: خودروسازان باید هزینههای مالی را کنترل کنند که از 3/5 تا 4 درصد به 14 تا 15 درصد افزایش یافته و چگونه است که کارشناسان شورای رقابت این موارد را در صنعت خودرو ندیدند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد رئیس شورای رقابت گفته است که در قیمتگذاری اصلا به هزینههای مالی توجه نکردهاند اما در عوض آن معلوم نیست که 30 درصد به چه عنوانی در فرمول محاسبه شده است.
نماینده مردم شبستر در مجلس یادآور شد: خودروسازان یک بار میزان تورم را تا 30 درصد در قطعات محاسبه کردند و بعد از اینکه قطعات مونتاژ و تبدیل به خودرو شد، بار دیگر نرخ تورم را بر روی آن اعمال میکنند و با این شرایط، شورای رقابت میگوید به 13 تا 14 درصد هزینههای مالی اعتنا نکرده است.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو با تاکید بر این که حاضر است در این زمینه با کارشناسان شورای رقابت مناظره کند، تصریح کرد: مگر میشود روی یک محصول دو بار تورم محاسبه شود و این محاسبات با کدام قواعد علمی سازگاری دارد؟
علیلو با اشاره به اظهارات رئیسجمهور در روز صنعت و معدن اظهار داشت: شورای رقابت حداقل حرمت سخنان رئیسجمهور را حفظ میکرد و یا از مجلس در این باره استعلام میکرد.