kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۲۰
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۵

ابراز نگرانی روسیه از تشدید خشونت‌هاعلیه استقلال‌طلبان شرق اوکراین

همزمان با تشدید خشونت‌ها علیه استقلال‌طلبان شرق اوکراین، مسکو از «وضع بد حقوق بشر» در این مناطق ابراز نگرانی کرد.
ارتش نارنجی اوکراین مدتی است به دستور «پتروپروشنکو» بر حملات همه‌جانبه خود علیه استقلال‌طلبان شرق اوکراین به شدت افزوده و طبق گزارش‌های منتشر شده، با استفاده از بمب‌ها و سلاح‌های آمریکایی و بعضاً شیمیایی موفق به پیشروی‌هایی نیز شده است.
طی روزهای گذشته، خبرهایی از استفاده ارتش اوکراین از سلاح‌های سنگین، بمب‌های آمریکایی و سلاح شیمیایی منتشر شده بود که از سوی رسانه‌های غربی بایکوت شد.
وزارت خارجه روسیه در این باره با صدور بیانیه‌ای اوضاع حقوق‌بشر در شرق اوکراین را «نگران‌کننده» خواند و اعلام کرد، در این مناطق خبری از رعایت معیارهای بین‌المللی حقوق انسانها نیست.
«ناوی پیلای»، کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل نیز از کشتار غیرنظامیان از جمله کودکان در لوهانسک و دونتسک ابراز نگرانی کرده بود.
شنبه شب خبرگزاری ایتارتاس به نقل از سخنگوی شورای امنیت و دفاع اوکراین اعلام کرد در این روز نظامیان ارتش اوکراین موفق شدند وارد شهر «کراماتورسک» شوند. به گفته وی، استقلال‌طلبان از دو شهر «دروژکوفکا» و «کنستانتینوف» نیز خارج شده و به روستایی نزدیک «دونتسک» مستقر شده‌اند. دفتر مطبوعاتی رئيس جمهور اوکراین نیز اعلام کرده که ارتش اوکراین شهر «اسلاویانسک» را هم به تصرف درآورده و پرچم اوکراین را در  آن به اهتزاز درآورده‌اند. اما ادامه خشونت‌ها علیه استقلال‌طلبان وزیر خارجه روسیه را نیز به واکنش واداشته است.
«سرگئی لاوروف» طی مذاکره تلفنی که با همتایان آلمانی و فرانسوی خود داشت خواستار توقف خشونت‌ها از سوی ارتش اوکراین و برقراری آتش بس در مناطق شرقی این کشور شده است.
نماینده ویژه وزارت خارجه روسیه در امور حقوق بشر نیز ضمن هشدار نسبت به اوضاع حاکم بر اوکراین گفت: پیامدهای درگیری‌ها در این کشور سال‌ها باقی خواهد ماند. اوکراین پس از کودتای آمریکا و غرب که منجر به سرنگونی دولت قانونی «ویکتوریانوکوویچ» شد، شاهد جنگ و خونریزی است و خطر تجزیه آن را تهدید می‌کند. پیشروی‌های با اما و اگر ارتش اوکراین نیز طی چند روز گذشته و به دنبال تغییر وزیر دفاع این کشور صورت می‌گیرد.
آمریکا بارها از عملیات ارتش اوکراین در مناطق شرقی این کشور به اشکال مختلف حمایت کرده است. هنوز آمار قابل اعتمادی در خصوص میزان تلفات و خسارات جنگ در این کشور منتشر نشده است.