kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۰۷
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۴

تغییر کاربری اراضی کشاورزی گیلان در حال افزایش است

تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در گیلان در حال افزایش است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی انتقاد کرد و گفت: گیلان 430 هزار هکتار زمین زراعی و باغی دارد که سالانه از این زمین‌ها حدود 2 میلیون و 500 هزار تن محصول کشاورزی تولید می‌شود.
ایرج بنیادی افزود: از آنجایی که گیلان استانی کشاورزی است تغییر کاربری هر هکتار زمین کشاورزی در گیلان موجب نابودی حدود 6 تن محصول کشاورزی می‌شود.
علی‌اکبر برجسته مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان هم با بیان این که براساس قانون حفظ کاربری‌ها روستاییان می‌توانند برای یک بار تا 500 مترمربع از زمین کشاورزی‌شان را برای ساخت و سازهای مسکونی تغییر کاربری دهند گفت: اگرچه سازمان جهاد کشاورزی گیلان به طور میانگین سالانه با حدود 130 هکتار تغییر کاربری زمین‌های زراعی به مسکونی موافقت می‌کند اما براساس قانون مسئولیت نظارت بر تغییر کاربری‌ها بر عهده مراجع قضایی است. احمد آقایی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان هم با اشاره به این که براساس قانون با متخلفان برخورد می‌شود، افزود: کسانی که به صورت غیرقانونی زمین‌های کشاورزی را تغییر کاربری دهند برای اولین بار 1 تا 3 برابر قیمت زمین جریمه نقدی، قلع و قمع همه مستثنیات و در صورت تکرار تا 9 ماه زندانی می‌شوند.