kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۱۷۱
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹

اولین دوره جایزه کتاب مدافعان حرم برگزار شد

مراسم پایانی اولین دوره جایزه کتاب مدافعان حرم، جایزه شهید حسین همدانی، با حضور شخصیت‌ها، خانواده معظم شهدا و علاقه‌مندان به ادبیات مقاومت و پایداری عصر ۲۷ آبان در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

محسن‌مومنی‌شریف، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی و رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه شهید همدانی در این مراسم گفت: ما همیشه نگران بودیم اتفاقاتی که در سوریه اتفاق می‌افتد نیز مورد غفلت قرار گیرد، از همین رو آن را در اولویت قرار دادیم تا کارهایی که جوانان شجاع ما در سوریه انجام دادند و سرنوشت ما و جنگ تغییر کرد هیچ‌گاه به فراموشی سپرده نشود. به راستی که این جوانان به گردن ما حق داشتند. تصمیم ایران برای ورود به فتنه شام که توسط رهبر انقلاب انجام شد تصمیمی ‌به‌هنگام و هوشمندانه بود که ایشان در بهترین زمان تشخیص دادند که ما به این مسئله وارد شویم، زیرا اعتقاد داشتند اگر در برابر فتنه شام و اسلام آمریکایی مقاومت نکنیم و سوریه سقوط کند آمریکا به سایر اهدافش در منطقه می‌رسد و ما در شهرهای ایران باید با داعش مبارزه
کنیم.
حمید حسام، دبیر جایزه شهید همدانی نیز درباره علت شکل‌گیری این جایزه ادبی گفت: هرچند که گفته می‌شود برگزاری چنین مراسم و جایزه‌ای برخاسته از ارادت ما به شهید بزرگوار حسین همدانی است اما در کنار ارادت ما به ایشان یک ضرورت و یک زمان‌شناسی نیز ما را‌ ترغیب کرد از خون شهیدان و از اندیشه آنان که در جبهه‌های مقاومت در دهه 90 حضور داشتند دفاع کنیم.
مرتضی سرهنگی نیز در این مراسم گفت: داعشی‌ها در دیوارهای نزدیک حرم حضرت زینب(س) نوشته بودند که تو هم باید بروی، با نابودی ایرانی‌ها کار تو هم تمام است. این ادبیات، ادبیات همان بعثی‌هایی است که در خرمشهر با رنگ زرد بر روی دیوارها نوشته بودند آمده‌ایم که بمانیم. در آن سال بهروز مرادی برای حفظ این دیوارنوشته پست نگهبانی گذاشت تا کسی آن را از بین نبرد و این یادگار باقی بماند.
او تاکید کرد: نگارش چنین کتاب‌هایی سبب می‌شود که ما فاصله هزاران کیلومتری را کوتاه کنیم و دست در دست مدافعینی قرار دهیم که با عشق در برابر چنین متجاوزانی قرار می‌گیرند. امیدواریم که چنین تولیداتی ادامه داشته باشد و استمرار آن یکی از راه‌های قدردانی و توجه به مدافعان حرم است.
در پایان مراسم پایانی جایزه ادبی شهید همدانی برگزیدگان در بخش‌های مختلف به این شرح معرفی و تقدیر شدند:
در بخش پژوهش و‌ترجمه پژوهش، حسن مصطفی برای کتاب «داعش زیرساخت‌های معرفتی و ساختاری» از موسسه فرهنگی هنری آفتاب خرد، محمدرضا الفت برای‌ترجمه «دولت اسلامی دیجیتالی» اثر «عبدالباری عطوان» از نشر کلاغ. در بخش‌ ترجمه، حامد قدیری برای کتاب «رستاخیز داعش» اثر ویلیام مک کنتس از نشر اسم. در بخش‌بخش تألیف و‌ ترجمه تألیف، احمد زارعان و امید حامد آزاد برای «داعش معمای جذب» از انتشارات اندیشه‌سازان نور، محمدرضا بلوردی و میترا فرهادی برای‌ترجمه «داعش و نوستالژی خلافت» اثر «فواد ابراهیم» از انتشارات اندیشه‌سازان نور، غیدا ماجد برای تألیف کتاب «منتصر» به زبان عربی از انتشارات جمعیه احیا التراث المقاوم جایزه ویژه بخش تألیف به زبان عربی را کسب کرد. در بخش داستان و مستند داستانی، الناز نجفی برای «کتاب خانه‌ای با عطر ریحان» از انتشارات خط مقدم، مجید پورولی کلشتری برای رمان «پسران دوزخ و فرزندان قابیل» از انتشارات عهدمانا، مهدی صفری برای رمان «ابدی» از انتشارات شهرستان ادب. در بخش‌بخش شعر، جواد محقق و محمد صارمی‌ ‌شهاب برای تدوین مجموعه «حبیب حرم از سیمرغ هنر»، سعید حدادیان و فاطمه نانی‌زاد برای مجموعه‌ «سلام سردار» از دفتر ادبیات و هنر نمایندگی در دانشگاه تهران و مجید سعدآبادی و کاظم رستمی ‌برای تدوین مجموعه «ما را مدافعان حرم آفریده‌اند» از بنیاد فرهنگی شهید شیرازی. در بخش خاطره، هیئت داوران نخستین دوره کتاب مدافعان حرم در بخش خاطره کتاب‌هایی چون «قرار بی‌قرار» نوشته فاطمه سادات افقه، «شام برفی» نوشته محمد محمودی نورآبادی و «از ام‌الرصاص تا خان‌طومان» نوشته مصیب معصومیان را به‌عنوان برگزیده معرفی کرد. در این بخش فاطمه سادات افقه نویسنده کتاب «قرار بی‌قرار» جایزه خود را به فرزندان شهید صدرزاده اهدا کرد.
همچنین نهاد کتابخانه‌های عمومی ‌کشور هزار جلد از کتاب‌های برگزیده و ۷۰۰ جلد از کتاب‌های تقدیر شده را خریداری کرد.