kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۱۱۹
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱
در دهمین جلسه محاکمه مدیرعامل اسبق بانک ملت و پارسیان مطرح شد

پرداخت تسهیلات کلان بانکی با شرایط آسان‌تر از صندوق قرض‌الحسنه مسجد!

دهمین جلسه رسیدگی به اتهامات علی دیواندری مدیرعامل اسبق بانک ملت و پارسیان و سایر متهمان مرتبط در شعبه اول ویژه دادگاه رسیدگی به جرایم اقتصادی به ریاست قاضی موحد برگزار شد.

به گزارش میزان، در ابتدای این دادگاه، نماینده دادستان به دستور قاضی در جایگاه حاضر شده و به ادامه قرائت کیفرخواست علیه متهم دیواندری پرداخت.
قهرمانی در بخشی از این کیفرخواست با‌اشاره به اینکه اقدامات متهم دیواندری برخلاف مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده، گفت: در تاریخ 5/5/92 دیواندری عضو هیئت‌مدیره شرکت مینیون می‌شود و این اتفاق در حالی است که از دی ماه سال گذشته آن، پول‌هایی به حساب فلاحتیان واریز شده بود و در مینیون ۱۵۰ میلیون درهم به فلاحتیان می‌دهد. برای من جای سؤال است که چرا مدیرعامل بانک ملت عضو یک شرکت زیرمجموعه می‌شود؟ پس از آن مسئله بانک پارسیان مطرح می‌گردد پس از تیرماه ۹۳ شورای عالی امنیت ملی در مصوبه‌ای اظهار می‌کند که فعالیت‌های تراستی مجاز است، اما در این مصوبه سخنی از اعطای تسهیلات نیامده است. چرا در شرکت پارسیس کیش به فلاحتیان تسهیلات دادید؟ چه وثایقی اخذ شده است؟ از کجا استعلام گرفته‌اید که آقای سعادتی تایید شده است؟
وی با ‌اشاره به اینکه متهم دیواندری درباره سوابق مدیریتی متهم سعادتی دروغ گفته است، افزود: متهم دیواندری در تاریخ ۱۶ آبان ۸۴ مدیرعامل بانک ملت می‌شود و ۸ دی همان سال سعادتی به عنوان معاون روابط عمومی بانک ملت منصوب می‌شود و پس از آن رئیس‌اداره روابط عمومی می‌شود. سعادتی سابقه فعالیت در شعب ممتاز نداشته، در حالی‌که تمامی مدیران شعبه مرکزی سوابق زیادی داشتند و معلوم می‌گردد که شایسته‌سالاری صورت نگرفته است.
محاکمه به خاطر اقدامات غیرقانونی مجرمانه
 نه خطای سیاست‌گذاری
نماینده دادستان ادامه داد: حراست بانک ملت گزارشی داده که فاجعه بار است و آن را قرائت نمی‌کنم، اما جالب است که سعادتی تعهد هم ندارد. شما بر چه اساس سعادتی را به بانک ملت راه دادید؟ دیواندری گفته که بر اساس شرایط کشور مجبور بودیم که یا ریسک کنیم یا به عافیت‌طلبی بپردازیم، آیا اقدامات شما ریسک بوده است؟ کاش عافیت‌طلبی می‌کردید! مسئله شما (متهم دیواندری) خطای سیاست‌گذاری نیست و شما را به خاطر اقدامات غیرقانونی مجرمانه که منجر به نابودی ثروت کشور شده است محاکمه می‌کنیم.
قهرمانی افزود: متهم دیواندری پول‌هایی در اختیار داشته و از این پول‌ها بدون نظارت استفاده می‌کرده و از زایش پول نیز استفاده کرده است. به فلاحتیان پول داده‌اند، اما چرا جز سعادتی و دیواندری کسی اطلاع نداشته است؟ چرا در حساب فلاحتیان ۲۲۰ میلیون درهم می‌ریزید و ۱۱۰ میلیون آن را پس می‌گیرید؟
وی ادامه داد: آقای دیواندری اعلام داشتید که شورای امنیت از شما تشکر کرده است، اما شما به دلیل اتهاماتی در اینجا حضور دارید. نامه‌هایی در شورای امنیت وجود دارد که علیه شما مطالبی را گفته‌اند و در نامه‌ای عنوان شده که شما بدون رعایت مفاد و قوانین اقدام به جا به جایی مبلغ ۷۵۰ میلیون دلار نموده‌اید.
پس از اظهارات نماینده دادستان، متهم دیواندری برای بیان دفاعیات در جایگاه حاضر شده و به سؤالات قاضی موحد پاسخ داد.
متهم دیواندری در پاسخ به این سؤال که چرا در بانک پارسیان حراست نداشتید تا برای اعتبار‌سنجی و استعلامات از آنها بهره بگیرید، گفت: شفاهی به متهم ابوالحسنی گفتم که هماهنگی با وزارت اطلاعات انجام شود. ابوالحسنی جلسه گذاشت و اسامی را داد، اما آنها پاسخی را ندادند و در این گونه موارد پاسخ ندادن به این معنی است که آنها قبول دارند.
قاضی موحد گفت: خیر. اصلا چنین چیزی نیست. پاسخ ندادن به معنای تایید کردن نیست، بنده بیش از ۳۰ سال قضاوت می‌کنم چنین چیزی را ندیدم.
نحوه خروجم از لیست تحریم‌های آمریکا به دلیل اثرگذاری بانک ملت بوده است
متهم دیواندری درخصوص نحوه خروج از لیست تحریم‌های آمریکا مدعی شد: نحوه خروجم از لیست تحریم‌های آمریکا به دلیل اثرگذاری بانک ملت بوده است و وکلایی برای پیگیری امور گرفتیم. آمریکا و اتحادیه اروپا همزمان ما را در لیست تحریم‌ها قرار داده بودند، اما اتحادیه اروپا اجازه داد که شکایت ما ثبت شود و پنج مدیرعامل بانک از تحریم خارج شدند، اما آمریکا توجهی به مکاتبات نداشت، من با برجام از تحریم خارج شدم.
پول‌هایی از سال ۹۱، به حساب فلاحتیان رفته است
 و بنده مطلع نبودم
وی در ارتباط با تسهیلات اعطایی به متهم فلاحتیان گفت: پول‌هایی از سال ۹۱ به حساب فلاحتیان رفته است و بنده مطلع نبودم. در جلسه‌ای که بین بنده و آقای آرام و سعادتی برگزار شد گفته شد که ۴۰۰ میلیون درهم به فلاحتیان داده شود بنده مخالفت کردم و گفتم ۱۵۰ میلیون درهم بیشتر ندهیم.
قاضی موحد در پاسخ به این ادعای متهم دیواندری گفت: متهم فلاحتیان صراحتا گفته است دیواندری مرا به سعادتی معرفی کرد و دستور پرداخت را او داد.
بعد از اظهارات متهم دیواندری، نماینده دادستان در پاسخ به این متهم گفت: آقایان ۱۵۰ میلیون درهم تصویب می‌کنند، اما سؤال اینجاست که چرا بدون تاریخ تسهیلات می‌دهند؟ ۳۸۸ میلیون درهم به فلاحتیان داده‌اید و وثیقه‌ای که گرفته‌اید جای سؤال دارد. صندوق قرض‌الحسنه مسجد این گونه وثیقه نمی‌گیرد و این کار فاجعه‌بار است. چرا همان اول وثیقه محکم نمی‌گیرید..
با پایان سخنان نماینده دادستان، قاضی موحد ضمن اعلام ختم جلسه اعلام کرد: جلسه بعدی روز یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.