kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۰۰۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹

خط و نشان چین برای آمریکا؛ استقلال تایوان را تحمل نخواهیم کرد

وزیر دفاع چین در دیدار با همتای آمریکایی خود درباره اقدامات تحریک‌آمیز واشنگتن در دریای چین جنوبی هشدار داده و اعلام کرده، پکن استقلال تایوان را تحمل نخواهد کرد.

موضوع «تایوان»، حمایت واشنگتن از شورشیان هنگ گنگ، مسئله حاکمیت بر دریای چین جنوبی و جنگ تجاری، روابط آمریکا و چین را طی سال‌های اخیر تیره و تار کرده است. چین به شدت نسبت به تحرکات آمریکا در تنگه تایوان حساس است و آمریکا نیز دست بردار نیست. پکن پیشتر ضمن محکوم کردن فروش تسلیحات به تایوان هشدار داده بود اگر حرکتی در جهت استقلال تایوان صورت گیرد، چین برای جنگ آماده است. دیروز نیز خبرگزاری‌ها گزارش دادند وزیر دفاع چین در دیدار با همتای آمریکایی خود در بانکوک به واشنگتن هشدار داده پکن استقلال دادن به تایوان را تحمل نمی‌کند. چین تایوان را جزو سرزمین خود می‌داند.
دیدار و رایزنی وزرای دفاع چین و آمریکا در تایلند یک روز بعد از انتشار خبر عبور ناو هواپیمابر چین از تنگه تایوان -که اقدامی نادر بود- اتفاق افتاد. اعلام گزینه رئیس‌جمهور تایوان برای منصب معاونت ریاست جمهوری در انتخابات پیش رو اتفاق تحریک‌آمیز دیگری بود که این دیدار پس از آن اتفاق افتاد.
«تسای اینگ ون» رئیس‌جمهور تایوان که از مخالفان سرسخت چین محسوب می‌شود، برای انتخابات ۲۱ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۱ دی ماه ۱۳۹۸) ریاست جمهوری تایوان «ویلیام لای» هم حزبی و رقیب سابق خود را به عنوان گزینه معاونت ریاست جمهوری تایوان انتخاب کرده است؛ کسی که درخواست سال گذشته او برای استقلال رسمی تایوان، سبب عصبانیت شدید پکن شد طوری که یکی از روزنامه‌های مطرح چین، دستگیری او را خواستار شد.
 بر اساس گزارش‌ها «وِی فِنگ» وزیر دفاع چین در یک دیدار پشت درهای بسته با همتای آمریکایی خود در تایلند، درباره  دریای چین جنوبی، فروش تسلیحات به تایوان و تلاش‌ها برای جدایی تایوان از چین، به واشنگتن هشدارهای جدی داده است. آنطور که «رویترز» خبر داده «چین در جریان مذاکرات دفاعی در بانکوک از ارتش آمریکا خواسته تا در دریای چین جنوبی قدرت‌نمایی نکرده و از ایجاد تردیدهای جدید بر سر تایوان خودداری کند». «وی فنگ» در دیدار با «مارک اسپر» ضمن انتقاد از مواضع واشنگتن در قبال این منطقه، خواستار اجتناب از هر گونه تلاش برای جدایی تایوان «از سرزمین مادری‌اش» شد.
وزیر دفاع چین همچنین بار دیگر مخالفت این کشور با تماس‌های رسمی یا نظامی آمریکا با تایوان و فروش تسلیحات را تکرار کرده است. بنا بر گزارش رویترز، دولت چین پیش از این هشدار داده بود در صورت حرکت تایوان به سمت جدایی، پکن به تایوان حمله خواهد کرد. پکن، تایوان را بخشی از سرزمین خود دانسته و تحرکات آمریکا در تنگه تایوان و مواضع واشنگتن برای فروش سلاح به آن را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. دولت‌های آمریکایی از سال ۱۹۷۹ به بعد، رسما خود را متعهد به سیاست چین واحد خوانده‌ بودند اما با آمدن ترامپ این کشور به اقداماتی از قبیل فروش سلاح به تایوان دست زده‌ است.
حمایت از شورشیان هنگ‌کنگ
در خبری دیگر برخلاف هشدارهای پی‌در‌پی پکن درخصوص هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی «هنگ‌کنگ»، یکی از مقام‌های ارشد آمریکا با صدور بیانیه‌ای، از پکن خواست تا آزادی‌های بیشتری به شورشیان بدهد. به گزارش فارس، یک مقام ارشد آمریکا تصریح کرد: «ما استفاده غیرقابل توجیه از زور (علیه معترضان هنگ‌کنگ) را محکوم می‌کنیم و از تمامی طرفین می‌خواهیم که از خشونت خودداری کنند و در گفت‌وگوهای سازنده مشارکت داشته باشند». اخیراً گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد معترضان از پنجشنبه هفته گذشته، با استفاده از تیر و کمان، نیروهای امنیتی را مورد حمله قرار می‌دهند. شورشیان همچنین هفته گذشته یک نفر را زنده زنده آتش زدند!