kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۸۶۵
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳
وزیر راه و شهرسازی:

ایران به فناوری ساخت کانتینرهای شناورهای آبی دست یافت

وزیر راه و شهرسازی گفت: جمهوری اسلامی با اتکا به توان داخلی و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان به ساخت تجهیزات بندری و کانتینرهای شناورهای آبی برای صادرات دست یافت.



محمد اسلامی روز جمعه در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث قطار حومه‌ای شهر جدید مجلسی به کلانشهر اصفهان افزود: مرداد امسال شرکت‌های کشتیرانی، کانتینرهای خود را از ایران خارج کردند تا کشورمان در بخش صادرات دریانوردی با مشکل مواجه شود اما با همت صنعتگران داخلی و استفاده از توانایی علمی شرکت‌های دانش‌بنیان به ساخت کانتینرهای استاندارد روی آوردیم و ساخت این تجهیزات توسط جوانان این مرز و بوم محقق شد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: دست‌یابی به فناوری‌های صنعت هوایی سخت‌ترین بخش حوزه راه و شهرسازی بود که به یاری خدا در این مقطع توانستیم به بسیاری از این فناوری‌ها دست یابیم و جدول عملکرد ایرلاینهای کشور این موضوع را نشان می‌دهد.  وی افزود: در اوایل سال 98 شاهد توقف خط تولید واگن و لوکوموتیو و بیکار شدن کارکنان این خط تولید بودیم اما با تلاش و همت جوانان فعالیت این خط تولیدی از سر گرفته شد.
اسلامی اظهارداشت: به لطف الهی و تلاش صنعتگران و کارکنان ذوب‌آهن اصفهان تولید ریل در این شرکت محقق شد و ماه گذشته اولین محموله ریل تولید داخل برای استفاده در خطوط اصلی راه‌آهن ایران از اصفهان بارگیری شد.  وی گفت: ریل تولید شده توسط ذوب‌آهن اصفهان پیش از این در خطوط فرعی و ایستگاه‌های راه‌آهن مورد استفاده قرار می‌گرفت اما پس از انجام مراحل تحقیقاتی مختلف و اطمینان از استاندارد بودن این ریل‌ها اکنون برای خطوط اصلی راه‌آهن و  طرح‌های جدید ریلی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بخش انتقال بار نیز طی 2 سال اخیر حجم بار ریلی افزایش چشمگیری یافته است.
وی افزود: میزان مصرف سوخت در کشور بسیار بالاست که استفاده از حمل و نقل ریلی به استفاده بهینه از سوخت و رشد اقتصادی کمک می‌کند.
وی افزود: در روزهای آینده پروژه قطار حومه‌ای هشتگرد بطول 25 کیلومتر با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری خواهد رسید که از طریق آن هشتگرد به تهران متصل خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: تا پایان سال آینده نیز پروژه‌های قطار حومه ای شهر بهارستان اصفهان و گل‌بهار مشهد به بهره برداری خواهد رسید و این شهرهای جدید از طریق قطار حومه‌ای به مرکز استان متصل می‌شوند.
اسلامی همچنین از افتتاح خط راه‌آهن میانه به بستان‌آباد بطول 170 کیلومتر خبر داد و گفت: این خط ریلی هفته آینده با حضور رئیس‌جمهور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد .