kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۸۶۴
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳
آیت‌الله توکل:

مذاکره مجدد با کسی که به هیچ عهدی پایبند نیست حماقت محض است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تلاش برخی برای از سرگیری مذاکرات، تأکید کرد: مذاکره مجدد با کسی که به هیچ عهدی پایبند نیست حماقت محض است.



آیت‌الله سید رحیم توکل، نماینده مجلس خبرگان رهبری در نشست بصیرتی که همزمان با سالروز ولادت نبی مکرم اسلام و امام صادق(ع) برگزار شد، با تأکید بر اینکه در بحث رهبری یک حرف باید زده شود نه اینکه مثل احکام نظرات متعددی وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: تبعیت از فقها در مسائل شرعی و تبعیت از کسی که عَلَم رهبری به دست می‌گیرد، متفاوت است و نباید این دو را با هم قاطی کرد، آنجا که کسی عَلَم را به دست گرفت باید نظر واحد باشد. به گزارش رسا، وی با اشاره به اینکه مراجع و فقها صاحب شرایط نماینده امام در احکام شرعیه هستند، ادامه داد: بین فقها باید یکی علم را به دست بگیرد و وقتی علم را به دست گرفت آن می‌شود نماینده امام زمان(عج) در حوادث واقعه و هر چیزی فرمودند باید همه بگویند چشم وگرنه رد این‌ها رد امام زمان(عج) است و کسی که امام زمان(عج) را رد می‌کند به‌عنوان مشرکین با این‌ها برخورد می‌کنند.
آیت‌الله توکل با تأکید بر اینکه همه افراد چه مسئول دولتی و چه غیر‌دولتی را بلا استثنا با یک محک می‌سنجیم، گفت: آن محک اگر در او پیدا شد خودی بوده، در خط است و عزیز ما و در کنارش هستیم و اگر آن محک پیدا نشد، این غیرخودی است و عزیز ما هم نیست، کنارش نیستیم و با آن برخورد هم
می‌کنیم.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه باید جاده را صاف کرد و محک باید منسجم، عالی، واضح همچون یک اتوبان صاف باشد، بیان داشت: هر کسی و در هر لباس و پست و مقامی ‌یک چیزی بگوید که با آن چیزی که رهبری فرمود منافات دارد، این علامت است و این فرد خودی نیست. وی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه؛ پیامبر با یک عده معاهده می‌بستند و اگر آنها معاهده را نقض می‌کردند ایشان دوباره پیمان می‌بستند، خاطرنشان کرد: کدام عقل می‌گوید اگر معاهده را شکاند، باز برو دنبال آن و عهد بعدی را ببند؟
آیت‌الله توکل با تأکید بر اینکه مذاکره مجدد با کسی که به هیچ عهدی پایبند نیست حماقت محض است، گفت: رئیس جمهور آمریکا به هیچ عهد و پیمانی پایبند نبوده و دیگر هیچ اعتبار بین‌المللی برای این فرد وجود ندارد، انسان با یک فرد دیوانه و کذاب معاهده نمی‌بندد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه باید رفتاری کنیم که دشمن بترسد مخالفت کند، افزود: تدریج در کاهش دادن تعهدات برجامی ‌معنی ندارد، چون وقتی آمریکا به کلی از برجام خارج شد، شما هم باید به طور کلی از این معاهده خارج شوید، چون تعهد موضوعی دو طرفه است.