kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۷۹۶
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰

جنبش «جلیقه زردها» یکساله شد اعتراض‌ها همچنان ادامه دارد

جنبش «جلیقه‌زردها» علیه سیاست‌های دولت فرانسه، دیروز درحالی یک ساله شد که بر اساس گزارش‌ها این جنبش همچنان ادامه دارد و طرفداران آن دیروز نیز در پنجاه و سومین هفته این اعتراضات به خیابان‌ها آمده بودند.


  سرویس خارجی-

جنبش جلیقه زردها در فرانسه دیروز یک ساله شد. آمارهای وزارت دادگستری فرانسه که روزنامه «لوموند» آن اخیرا منتشر کرده نشان می‌دهد پلیس فرانسه طی این مدت بیش از 10 هزار جلیقه زرد را دستگیر کرده و دادگاه‌های فرانسه نیز بیش از ۳ هزار حکم قضائی علیه اعضای این جنبش صادر شده و آنها را به شرکت در «شورش‌های جمعی» و «حمله به نیروهای انتظامی» متهم کرده‌اند. طبق گزارش این روزنامه‌، ۴۰۰ نفر از اعضای این جنبش نیز محکوم به زندان شده‌اند. با این وجود فعالان جنبش می‌گویند آمارکشته‌ها، زخمی‌ها و دستگیری‌ها بسیار بیشتر از آمارهای دولتی است. به گفته آنها در این اعتراضات دست‌کم 11 نفر کشته شده و ۲۴ معترض نیز یک چشم خود و پنج تن هم یک دستشان را از دست داده‌اند و هزاران نفر نیز زخمی شده‌اند.
«جلیقه زردها» یک سال پیش با شعار «کاهش قیمت سوخت» اعتراضات خود را شروع کرده بودند، اما امروز به تغییر قانون اساسی، اداره دموکراتیک‌تر جامعه، استعفای ماکرون، خروج فرانسه از اتحادیه اروپا و ناتو، افزایش دستمزدها و... رسیده‌اند. در میان جلیقه زردها از هر طیف و طبقه اجتماعی حضور دارند؛ دانشجو، دانش‌آموز، پرستار، کارمند،کارگر، راننده کامیون، معلم، خدمتکار، مهاجر و... این افراد پیش از آغاز جنبش همدیگر را نمی‌شناختند آنها هیچ وجه مشترکی با هم ندارند جز مشکلات اقتصادی و از خارج یا جای مشخصی هدایت و از سوی هیچ کشوری مستقیم یا غیر مستقیم حمایت نمی‌شوند!
ادامه اعتراضات
دیروز نیز در سالگرد این جنبش جلیقه زردها در شهرهای مختلف فرانسه به خیابان‌ها ریختند. بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی در سالگرد این اعتراضات بیش از ۲۰ بزرگراه و ایستگاه قطار شهری در پاریس تعطیل شد. به دستور پلیس فرانسه از ساعت ۷ صبح به وقت محلی ایستگاه‌های قطار شهری نزدیک به کاخ الیزه، محل تجمع معترضان، ایستگاه برج ایفل، ایستگاه مجلس ملی، کاخ کنکورد و خطوط ۲ و ۶ مترو بسته شدند به علاوه بیش از ۵۰ مسیر اتوبوس نیز  تغییر کرد.
پلیس پاریس دیروز با استفاده از گاز‌اشک آور سعی در متفرق کردن معترضان داشت. تظاهرات کنندگان و نیروهای پلیس در جنوب پاریس نیز با یکدیگر درگیر شدند، این درگیری زمانی آغاز شد که پلیس قصد داشت مانع از‌اشغال و مسدود شدن جاده کمربندی پاریس توسط معترضان شود. پلیس پاریس از بازداشت حداقل 24 نفر در جریان این درگیری‌ها خبر داده است.
آینده جنبش
کارشناسان درباره آینده جنبش نظر واحدی ندارند. برخی معتقدند تنوع گسترده خواسته‌ها، حضور طبقات مختلف اجتماعی در جنبش نوظهور و عدم سازماندهی و بی‌سر بودن آن در نهایت باعث خواهد شد که این جنبش رفته رفته از تب و تاب بیفتند چنانکه طی یک سال گذشته نیز از اعضای میدانی جنبش که به خیابان‌ها می‌آیند کاسته شده است. گروه دیگری از کارشناسان نیز بر این عقیده هستند که این جنبش بازتاب مشکلات واقعی جامعه امروز فرانسه است و تا زمانی که این مشکلات و بحران‌ها در زیر پوست جامعه در جریان است ادامه خواهد داشت.