kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۷۹۵
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹
رای الیوم؛

سوریه برای اخراج آمریکا وارد جنگ چریکی می‌شود

سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای‌الیوم» اعلام کرد، دمشق قصد دارد برای اخراج ‌اشغالگران آمریکایی از خاک سوریه، از جنگ کلاسیک به جنگ چریکی تغییر روش بدهد.

«عبدالباری عطوان» اعلام کرد، «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، در گفت‌و‌گو با تمام شبکه‌های تلویزیونی روسیه، پیام‌های کاملا مطالعه شده‌ای را به آمریکا و ترکیه رسانده است.
  به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عطوان افزود: او پس از گفت‌و‌گوهای طولانی با شبکه‌های روسی، روی مسئله حضور نیروهای آمریکایی در شمال شرق سوریه متمرکز شد... وجه مشترک همه این اظهارات، نفت و گاز و اقدام نیرو‌های آمریکایی به‌اشغال مناطق نفت‌خیز و میدان‌های گازی شرق فرات و شمال شرق سوریه بوده است. انتخاب رسانه‌های روسی به عنوان تریبون، نشانگر طرح رسمی (مشترک) روسیه و سوریه برای مقابله با این‌اشغالگری به طرق مختلف و در آینده نزدیک است. این امر به این معنی نیست که گفت‌و‌گو‌های تلویزیونی، حاوی مسائل مهم دیگر مانند حضور نظامی ترکیه در شمال غرب سوریه نبود، اما به نظر می‌رسد مسئله اکنون بر سر اولویت‌هاست و نفت در اوج این اولویت‌ها قرار دارد، یا دست کم ما این گونه می‌فهمیم.
عطوان افزود:(بشار)اسد تاکید کرد حکومتش درباره سرقت نفت سوریه توسط آمریکا، رسما به شورای امنیت سازمان ملل شکایت خواهد کرد، هر چند می‌داند این شکایت در قفسه‌ها باقی خواهد ماند و به آن رسیدگی نخواهد شد...نفت و گاز علت واقعی حضور حدود ۸۰۰ نظامی آمریکایی در شرق «دیرالزور» است و... ترامپ بی‌شرمانه گفت: «ما از نفت مراقبت می‌کنیم. نفت پیش ماست و جایش امن است. ما نیروهایمان را آنجا گذاشته‌ایم فقط در ازای نفت».
سناتور «لیندسی گراهام» از معروف ‌ترین متحدان و دوستان ترامپ هم فاش کرد که با شرکت‌های نفت آمریکایی رایزنی می‌کند و قصد دارد آنها را به شرق فرات بفرستد تا زیرساخت‌های نفتی جدیدی برای کاوش و ایجاد پالایشگاه‌های نفت ایجاد کنند و کرد‌ها بتوانند نفت صادر کنند و پول بیشتری به دست بیاورند.
عطوان گفت:(بشار) اسد آشکارا در‌باره راهبرد جدید سوریه برای جنگ چریکی تحت حمایت روسیه سخن گفت. این جنگ در دو جبهه خواهد بود: نخست در شمال سوریه و علیه حضور نظامی ترکیه که آن را‌اشغالگری با هدف ایجاد تغییر بافت جمعیتی در برخی مناطق مرزی شمال سوریه دانست، و دوم، در شرق فرات علیه نیرو‌های‌اشغالگرآمریکایی و متحدان آنها است.
انتقال از جنگ متعارف- که ارتش سوریه اکنون در استان‌های ادلب و حلب به آن مشغول است و با بازپس‌گیری این مناطق و بازگرداندن آنها به حاکمیت سوریه تکمیل خواهد شد- به جنگ چریکی، تحولی است که ظرف ماه‌ها و سال‌های آینده در صحنه سوریه شاهد آن خواهیم بود. چنانکه اسد در این گفت‌و‌گو خاطرنشان کرد،‌اشغالگری چه توسط آمریکا باشد و چه ترکیه، مقاومت نظامی برای اخراج‌اشغالگران و پایان دادن به‌اشغالگری شکل خواهد گرفت. سردبیر رای الیوم افزود: مقامات سوری سه تجربه برای جنگ چریکی پیش رو دارند: نخست، تجربه حزب‌الله لبنان که موفق شد کمربند امنیتی در جنوب را آزاد و نیرو‌های اسرائیلی را به عقب‌نشینی بدون قید و شرط و یکجانبه وادار کند. دوم: تجربه مقاومت عراق که با ایجاد روند فرسایشی، نیرو‌های آمریکایی را خسته و به ترک عرصه به منظور کاهش خسارت‌ها وادار کرد. سوم: تجربه طالبان که بیشتر اراضی افغانستان را آزاد و خسارت‌های زیادی به نیرو‌های ناتو از جمله نیرو‌های آمریکایی که تعدادشان بیش از ۱۴ هزار سرباز بود، وارد کرد. این جنگ برای خزانه آمریکا تا کنون بیش از یک تریلیون دلار هزینه داشته است.
سازمان ملل: جولان متعلق به سوریه است
 156کشور در مجمع عمومی سازمان ملل با صدور قطعنامه ای، اعلام کردند که جولان به سوریه تعلق دارد و رژیم اسرائیل باید به‌اشغال این منطقه و سوءاستفاده از منابع آن، پایان دهد. به گزارش فارس، این قطعنامه که کمیسیون اقتصادی و مالی سازمان ملل آن را تهیه کرد، 156 کشور به آن رای مثبت دادند، شش کشور با آن مخالفت کردند و ۱۴ کشور نیزبه آن رای ممتنع دادند. مجمع عمومی سازمان ملل در این قطعنامه، از رژیم‌اشغالگر قدس خواست، از چپاول منابع طبیعی جولان یا در معرض خطر قرار‌دادن آن، دست بردارد. به گزارش خبرگزاری فارس، در این قطعنامه از «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، نیز خواسته شد درباره تأثیر سوءاستفاده مسئولان رژیم صهیونیستی از منابع طبیعی جولان، گزارشی ارائه کند.
در این قطعنامه همچنین، بر حاکمیت همیشگی ملت فلسطین بر خاک فلسیطن تأکید شد.
18 کشته بر اثرانفجار در شمال سوریه
انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در شهر «الباب» واقع در شمال شرق استان «حلب» سوریه، مرگ ۱۸ غیرنظامی را به دنبال داشت. در این انفجار حدود 35 تن نیز زخمی شدند. تا عصر دیروز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار تروریستی را بر عهده نگرفت.
روز ۱۹ آبان نیز بر اثر انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در حومه «رقه» (شمال سوریه)، هشت غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند. روز شنبه ۱۱ آبان هم بر اثر انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در «تل‌ابیض»، ۱۳ نفر جان خود را از دست داده و ده‌ها تن دیگر مجروح شده‌اند.