kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۷۹۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹

ترامپ هزینه حضور نظامی آمریکا در ژاپن را 4 برابر کرد

«فارین پالیسی» اعلام کرده آمریکا هزینه حضور نظامیانش در ژاپن را چهار برابر کرده و از دولت ژاپن خواسته تا این مبلغ را بپردازد. در صورت توافق از این پس ژاپن باید سالانه چیزی بالغ بر 8 میلیارد دلار به آمریکایی‌ها باج دهد!


  سرویس خارجی-


ماشین باج خواهی ترامپ که چند صباحی در غرب آسیا متوقف شده بود و به هر بهانه‌ای شیوخ ثروتمند عرب را می‌دوشید حالا به شرق آسیا رسیده. «فارین پالیسی» در این رابطه به نقل از مقام‌های سابق و فعلی آمریکایی که نامشان را فاش نکرده، نوشت: «دونالد ترامپ از ژاپن خواسته است تا بودجه مربوط به استقرار نظامیان آمریکایی را چهار برابر افزایش دهد تا نظامیان آمریکایی در این کشور حفظ شوند... واشنگتن از توکیو خواسته است تا پرداخت سالیانه برای استقرار 54 هزار نظامی آمریکایی در ژاپن را از 2 میلیارد دلار کنونی به 8 میلیارد دلار افزایش دهد».
 به نوشته این نشریه آمریکایی جان بولتون مشاور وقت امنیت ملی ترامپ و «مت پوتینگر» مدیر بخش آسیای شورای امنیت ملی کاخ سفید، در جریان سفر ماه جولای(تیرماه) به منطقه، این درخواست را به مقام‌های ژاپنی ارائه کرده‌اند. پیش از این افزایش این مبلغ تا 5 برابر اعلام شده بود.
سخنگوی وزارت خارجه ژاپن اما می‌گوید، گزارش منتشر شده توسط این رسانه آمریکایی نادرست است و هیچ‌گونه مذاکره‌ای بین آمریکا و ژاپن درباره توافقنامه جدید انجام نشده است.
ترامپ در عین حال به کره جنوبی هم اخطار داده باید سهم بیشتری از هزینه‌های مربوط به حضور نظامی آمریکا در خاک این کشور را متقبل شود و حتی از احتمال خروج نظامیان آمریکایی از این کشور در صورت عدم توافق دو طرف صحبت کرده است. به گزارش ایسنا، شبکه خبری سی.ان.ان دراین باره گزارش داد، کره‌جنوبی در سال جاری میلادی و برای پوشش هزینه‌های مربوط به استقرار ۲۸ هزار نیروی آمریکایی در این کشور یک میلیارد دلار می‌پردازد اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد این هزینه‌ها در ۲۰۲۰ به ۴.۷ میلیارد دلار افزایش
یابد.
مقام‌های کره‌جنوبی در کنار کارشناسان دیپلماتیک و نظامی در آمریکا نگرانی خود را بابت این مسئله مطرح کرده‌اند که درخواست ترامپ ممکن است یک تغییر یا نخستین گام برای خروج نیروهای این کشور به صورت کامل از شبه جزیره کره باشد؛ شاید هم یک فشار شدیدتر برای دریافت هزینه‌ها از متحدی باشد که نیروهای آمریکایی از جنگ کره تا به اکنون در آنجا مستقر هستند.