kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۶۹۶
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰

کوتاه اقتصادی



* به گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی،  سهمیه‌بندی کارت‌های سوخت شخصی تکذیب می‌شود. درحالی که در چند روز اخیر اخباری مبنی بر توقف روند سوخت‌گیری بعد از دریافت ۳۰ لیتر بنزین با کارت سوخت شخصی منتشر شده، شرکت ملی پالایش و پخش تاکید کرده که هر کارت در طول ماه می‌تواند تا ۲۰۰ لیتر بنزین دریافت کند و چنانچه بخواهد بیش از این مقدار بنزین مصرف کند، لازم است تا از کارت جایگاه داران استفاده کند. ممکن است کارت‌های سوخت شخصی این افراد با مشکل رو‌به‌رو شده باشد، بنابراین لازم است تا ضمن تماس با شماره ۰۹۶۲۷، از سلامت کارت خود مطمئن شوند.
* به گزارش خبرگزاری مهر، روال کار سازمان هدفمندی به این گونه است که تا پانزدهم هر ماه اقدامات لازم برای محاسبه یارانه نقدی را انجام می‌دهد از این رو در صورتی که افراد تا این زمان برای ثبت اطلاعات خود به بانک مراجعه نکنند یارانه آن ماه را دریافت نمی‌کنند. اما این موضوع به منزله حذف آنها از صف دریافت یارانه نقدی نیست بلکه در ماه بعد هر دو یارانه با هم به حساب این افراد واریز می‌شود. با توجه به اینکه عدم واریز یارانه به این افراد مصادف با شروع غربالگری یارانه بگیران شد، این گونه به نظر رسید که این افراد نیز از فهرست یارانه بگیران حذف شده‌اند در حالی که وضعیت حساب این افراد مشخص شده و یارانه شهریور ماه جاماندگان در ساعت 24 پنج شنبه (امشب) همزمان با یارانه مهر ماه (صد و چهارمین مرحله از یارانه نقدی)، به حسابشان واریز می‌شود.
* شاخص بورس اوراق بهادار تهران در معاملات بیست و چهارمین روز مهرماه با رشد ۲۰۹ واحدی به پله ۳۰۹ هزار و ۱۸۹ واحدی رسید. به گزارش باشگاه خبرنگاران، بر این اساس ارزش کل معاملات از دو هزار میلیارد ریال فراتر رفت که ناشی از دست به دست شدن ۶۳۵ میلیون سهم طی ۶۰ هزار نوبت معاملاتی است.شاخص کل فرابورس در آغاز معاملات با کاهش ۷۹,۱۸ واحدی به پله سه هزار و ۸۳۸ واحدی رسید. بر این اساس ارزش کل معاملات از یک هزار میلیارد ریال فراتر رفت که ناشی از دست به دست شدن ۴۲۷ میلیون سهم طی ۵۴ هزار نوبت معاملاتی است.
* غلامرضا میری؛ نایب‌رئیس‌شورای ملی زعفران در گفت‌و‌گو با  باشگاه خبرنگاران جوان، از آغاز برداشت نوبرانه زعفران خبر داد و گفت: برداشت عمده زعفران تا اواخر آذرماه ادامه داردو پیش‌بینی می‌شود که تولید این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داشته باشد. وی قیمت هر کیلوگرم زعفران نو را ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلوگرم زعفران کهنه شش میلیون و ۵۰۰ هزار و حداکثر هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.ضمن اینکه بنابر آخرین آمار گمرک تا پایان مرداد، صادرات زعفران از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد کاهش یافته است.
* هر چند بیش از نیمی از اشتغال روستایی در بخش کشاورزی است اما بخش صنعت با 75/4 درصد بیشترین سهم از اشتغال جدید روستایی را به خود اختصاص داده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس اطلاعات سامانه « کارا» تا پایان خرداد ماه سال 98،  بیش از 95 هزار طرح از تسهیلات اشتغالزایی روستایی بهره مند شده‌اند و اعتبار بانکی برای این طرح‌ها دریافت کرده‌اند. 60 درصد این طرح‌ها مربوط به بخش‌های اقتصادی می‌باشند که از سوی دستگاه‌های اجرایی معرفی شدند و مابقی آن شامل 26 درصد مربوط به متقاضیان تحت پوشش نهادهای حمایتی و 14 درصد مربوط به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در جامعه آماری گزارش شده لحاظ نشده است.