kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۶۹۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰
کاپیتان شهبازی:

آنتونوف مجوز پرواز در ایران را ندارد

مهندس پروازی بازنشسته هواپیمایی اعلام کرد آنتونوف‌هایی که از سازمان هواپیمایی مجوز و صلاحیت پرواز دریافت کرده، به هیچ وجه شرایط و صلاحیت پروازهای مسافری را ندارد.




به گزارش خبرگزاری ایسنا، اخیرا یکی از کاربران فضای مجازی در شبکه اجتماعی توئیتر مدعی شده بود که در پرواز مشهد – تهران سوار بر هواپیمای آنتونوف ۷۴ شده است که از سوی رئیس‌جمهور  ممنوعیت پرواز آن به دلیل ایمن‌نبودن در مردادماه سال ۹۳ اعلام شده است.
در این باره هوشنگ شهبازی، مهندس پروازی بازنشسته شرکت هواپیمایی گفت: پس از ممنوعیت پرواز ایران ۱۴۰ که در پی سانحه شهرک آزادی اعلام شد، هواپیماهای آنتونوف ۷۴ نیز برای انجام پروازهای مسافری ممنوع شد. اما اخیرا شنیده شده است که از هواپیمای باربری و ترابری برای ارائه خدمات مسافربری استفاده شده است.
وی افزود: گویا از این هواپیما بی‌سر و صدا استفاده می‌شد. وقتی هواپیماهای آنتونوف اجازه پرواز از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت می‌کند این سازمان به عنوان دستگاه و نهاد حاکمیتی مسئول پاسخ‌گو باشد که در درجه نخست چگونه ممنوعیت اعلام شده از سوی رئیس‌جمهور را نادیده گرفتید و اگر مجوزی صادر شده چرا آن را منتشر نکرده‌اید.
مهندس پروازی بازنشسته شرکت هواپیمایی ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری نیز باید در این زمینه هم پاسخ‌گو باشد که حتی اگر برای آنتونوف‌ها مجوز پرواز داده شده بر اساس کدام الزامات و استانداردهایی که در این هواپیماها نیست، صلاحیت پروازی‌شان صادر شده است؟
شهبازی اضافه کرد: امکانات لازم برای پیاده شدن اضطراری، سرسره‌های نجات و حدود ۴۰ مورد و معیار باید در هواپیماهای مسافری وجود داشته باشد تا یک هواپیما بتواند استانداردهای لازم برای دریافت مجوز پروازی را دریافت کند. این نکات در آنتونوف به طور قطع پیش‌بینی نشده و به هیچ وجه نمی‌توان  برای این نوع هواپیماها این شرایط و استانداردها را تعبیه کرد.
به گفته وی، هواپیمای باربری آنتونوف که برای جابه‌جایی مسافر از آن استفاده می‌شود، خلاف قانون بوده و مسئولان امر باید در این زمینه پاسخ‌گو باشند چرا که جان مردم و مسافران از همه چیز مهم‌تر است و آن‌هایی که به این پرواز و هواپیما مجوز داده‌اند باید آنتونوف را مجدادا زمین‌گیر کند و نباید اجازه جابه‌جایی مسافر را بدهد.
در همین زمینه، روزنامه حامی دولت (شرق) در  گزارشی به نقل از «یک ممیز هواپیمایی کشوری» که نامی از وی برده نشده از ابلاغ حکم عدم ادامه فعالیت رئیس‌سازمان هواپیمایی کشوری توسط دادگاه بدوی رسیدگی به سقوط هواپیمای ATR هواپیمایی آسمان در بهمن 96 خبر داد.
سازمان هواپیمایی کشوری نیز طی مطلبی اعلام کرد: سازمان هواپیمایی کشوری نماینده حاکمیت در صنعت حمل‌ونقل هوایی و تابع قوانین و مقررات داخلی و بین‌المللی است و براساس قانون وظیفه بررسی سوانح بر عهده این سازمان وهدف محوری آن پیشگیری از سوانح آتی است. در بررسی سانحه ATR آسمان 29 بهمن 96 تمامی مراحل بررسی سانحه همکاری‌های تنگاتنگی با مراجع قضایی صورت گرفته که کماکان ادامه دارد و نتایج بررسی هم مرحله به مرحله در اختیار مسئولان قضایی قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در انتها نیز روابط عمومی سازمان هواپیمایی در پاسخ مطلب منتشر شده درخصوص وضعیت مسئولیت رئیس‌سازمان گفته شده است: «ایشان همچون گذشته مشغول انجام وظیفه و اهداف صنعت را دنبال می‌کند.»