kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۶۲۵
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲

ارائه خدمات پزشکی ۲۴ ساعته به زائران ایرانی اربعین در عراق

رئیس‌مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر از ارائه خدمات پزشکی و درمانی ۲۴ ساعته به زائران ایرانی شرکت‌کننده در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی در شهرهای مقدس کربلای معلی، نجف ‌اشرف، کاظمین و سامراء و مسیرهای بین راهی ورود به شهرهای یادشده خبر داد.



به گزارش ایرنا، محمدتقی حلی‌ساز گفت: این خدمات شامل ویزیت عمومی، تزریقات، پانسمان، انجام نوار قلب، آزمایش فشار و قند خون، بخیه، سرم‌درمانی، گچ‌گیری، آتل‌بندی و اعزام مصدومان و بیماران درخواست‌کننده خدمات درمان اضطراری به مراکز درمانی و بیمارستان مجهزتر در شهرهای یاد شده است.
وی افزود: طی چند روز گذشته بیشترین علل مراجعه به درمانگاه‌های هلال‌احمر در شهرهای مقدس عراق، سرماخوردگی، گرمازدگی، تاول پاها و مشکلات حساسیتی بوده است.
حلی‌ساز افزود: زائران بهتر است پیش و پس از صرف هرگونه خوراکی دست‌های خود را با آب و صابون بشویند، از پرخوری پرهیز کرده و بیشتر میوه و سبزیجات را پس از شست و شوی کامل بخورند، از نوشیدن نوشابه‌های گازدار در این سفر پرهیز کنند و وسایل ضروری چون داروهای خاص، کوله‌پشتی، پتوی مسافرتی، لیوان، فلاسک انفرادی، کفش مناسب و نظایر آن را همراه داشته باشند.
وی گفت: زائران از کوله و کفش مناسب پیاده‌روی استفاده و از پیاده‌روی با پای برهنه پرهیز کنند؛ همچنین توجه داشته باشند که مدت زمان پیاده‌روی به اندازه و مناسب باشد زیرا در غیر این صورت، پا دچار زخم‌ها و تاول‌های زیادی می‌شود.
رئیس ستاد اربعین‌: آماده کمک‌رسانی
به عراق در زمینه حمل و نقل زوار هستیم
رئیس ستاد اربعین و معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: آمادگی خود را برای ارسال خودروها برای کمک در انتقال زائران در عراق اعلام می‌کنیم و از طرف عراقی انتظار داریم که هرچه زودتر مقدمات بازگشایی مرز سومار را فراهم کند.
«حسین ذوالفقاری» در نشست با هیئت عراقی در مرز منذریه افزود: در این مقطع در برخی از گذرگاه‌ها امکانات حمل و نقلی عراق پاسخگوی زوار ما نبود. اعلام آمادگی کردیم که خودرو برای کمک در مرز مهران و خسروی بفرستیم که هماهنگی‌ها زودتر انجام شد.
وی خطاب به مسئولان عراقی تاکید کرد: الان هم آمادگی داریم به هر میزان که احتیاج داشته باشید خودرو برای کمک در انتقال زوار ارئه کنیم. تا الان ۳۰۰ دستگاه خودرو در منذریه برای رفت و برگشت زوار مستقر است.
وی با بیان اینکه تاکنون سه میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به عراق ورود داشته‌اند اظهار داشت: یکی از کارهای خوب در توافقات، لغو روادید بود از اول محرم بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زائر داشته‌ایم که یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از آنها  بازگشتند. چون این بازه زمانی بیشتر شد تراکم کمتر هم شد.
ذوالفقاری همچنین افزود: برخی از وحدت و دوستی ما و عراق خوشحال نیستند همه باید بطور جدی مراقب شیطنت‌ها باشیم در همین مدت هم به زوار تاکید کردیم که مراقب باشند.
بیش‌از ۱۰۰هزار زائر پاکستانی
وارد سیستان و بلوچستان شدند
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بیش‌از۱۰۰ هزار زائر حسینی پاکستان از مرز میرجاوه وارد این استان و عازم عتبات عالیات شدند.
احمدعلی موهبتی در بازدید از روند ورود زائران پاکستان در مرز میرجاوه،  اظهار داشت: با توجه به حجم بالای ورود زائران باید برخی زیرساخت‌ها و امکانات در مرز میرجاوه و مواکب بین راهی برای سال‌های آینده پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شود.
وی با بیان اینکه زائران پاکستانی بعد از اربعین، اماکن مقدسه ایران را زیارت می‌کنند، گفت: خدمات‌رسانی به این زائران ۲ هفته بعد از آخرین سفرهای اربعین حسینی در سیستان و بلوچستان ادامه دارد.
استاندار سیستان و بلوچستان ضمن قدردانی از مردم و روحانیون تشیع و تسنن در خدمت‌رسانی به زوار پاکستانی، خواستار تجمیع نذورات و کمک‌های مردمی برای زائران در  این استان شد و افزود: مردم کمک‌ها و نذورات خود را برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به زائران پاکستان در اختیار ستاد اربعین قرار دهند.
مدارس شهر مهران سه روز تعطیل می‌شوند
مدیرکل آموزش و پرورش ایلام گفت: مدارس شهر مهران در تمامی مقاطع با توجه به موج بازگشت زائران اربعین از طریق مرز مهران سه روز تعطیل می‌شوند.
اسفندیار رستم‌زاد افزود: با توجه به ایام اربعین حسینی و حجم بالای تردد زائران از پایانه مرزی مهران به دستور استاندار ایلام، مدارس تمام مقاطع تحصیلی شهر مهران سه روز تعطیل می‌شوند.
وی یادآور شد: این تعطیلی برای روزهای چهارشنبه ۲۴، یکشنبه ۲۸ و دوشنبه ۲۹ مهرماه جاری است.
به گفته وی، این تعطیلی تنها شامل مدارس شهر مهران است و مدارس سایر مناطق استان ایلام و شهرستان مهران فعالیت خواهند داشت.
بیش از یک میلیون زائر اربعین
 به کشور بازگشتند
رئیس ستاد مرکزی اربعین و معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: یک‌ میلیون و ۲۷۵ هزار زائر ایرانی تاکنون به کشور بازگشته‌اند.
حسین ذوالفقاری پس از بازدید از پایانه‌های مرزی خسروی و مهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: از زمان لغو روادید یعنی ابتدای محرم تا ساعت ۲۰ دوشنبه سه میلیون و ۲۲۰ هزار زائر ایرانی راهی عراق شدند که بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر هنوز در این کشور هستند.
وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس شهری در مرزها و داخل خاک عراق برای جابجایی زائران فعالیت می کنند، گفت: ۷۵ درصد ظرفیت اتوبوس های بین شهری نیز در اختیار زائران است.
معادن وزیر کشور گفت: استقبال خوب مردم برای تردد از خسروی نشان داد که این مرز مورد علاقه مردم است.
ذوالفقاری به مشکل تردد زائران در آن سوی مرز اشاره کرد و گفت: ۳۰۰ دستگاه اتوبوس پشت مرزهای کشور است که اگر در زمان بازگشت زائران در هر ۲ سوی مرز مشکل جابجایی ایجاد شد، به کارگیری می‌شوند.
تشکیل کمیته مشترک  ایران  و عراق
برای گشایش مرز سومار
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور اعلام کرد که بعد از ایام اربعین کمیته مشترک ایران و عراق برای گشایش مرز سومار تشکیل خواهد شد.
حسین ذوالفقاری اظهار داشت: طرف عراقی برای گشایش سومار با مشکل فراهم نبود زیرساخت‌ها روبه‌رو است از این رو ما پیشنهاد دادیم که فعلا این مرز فعال شود و عراقی‌ها همزمان با شروع به فعالیت کار تقویت زیرساخت‌ها را انجام دهند.
وی به برپایی موکب‌ها در عراق نیز اشاره کرد و اظهار داشت: ۱۰ هزار موکب در مسیر راهپیمایی وجود دارد و ما نیز به دنبال آن هستیم در نقاطی که نیاز است موکب‌ها را تلفیق کنیم.
نصب دستگاه ایکس‌ری در ۴ مرز کشور تردد زائران اربعین را شتاب داد
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: نصب دستگاه ایکس‌ری در چهار مرز کشور تردد مسافران و زائران اربعین حسینی را شتاب
بخشید.
مهدی میراشرفی نصب دستگاه ایکس‌ری را از جمله اقدامات انجام شده از سوی گمرک در مرزهای مذکور بیان کرد و گفت: به منظور کنترل کالای همراه مسافر دستگاه ایکس‌ری در مرزهای چهارگانه کشور نصب شد تا شاهد معطلی در این مرزها نباشیم.
وی افزود: ماموران گمرک ایران همچنین در سه مرز شلمچه ، چذابه و مهران به صورت ۲۴ ساعته به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند و تاکنون کمبودی از نظر نیرو گمرک در مرزهای تردد زائران اربعین مشاهده نشده است.
حضور 30 هزار مامور ناجا در مرزهای خوزستان
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ناجا گفت: ۳۰ هزار نفر از کارکنان نیروی انتظامی تا پایان اربعین برای برقراری نظم و امنیت زائران در مرزهای استان خوزستان حضور دارند.
حجت‌الاسلام سید علیرضا ادیانی اظهار داشت: تاکنون هیچ مشکل امنیتی در مرزهای استان مشاهده نشده است.
وی تصریح کرد‌: نیروی انتظامی تا بازگشت آخرین زائر در صحنه حضور دارد تا تمامی زائران به سلامت به کشور بازگردند.
حجت‌الاسلام ادیانی اظهار داشت: با توجه به افزایش چند برابری تعداد زائران اربعین حسینی نیاز است که نیروی انتظامی برای برقراری نظم و امنیت از نیروهای بیشتری استفاده کند.