kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۵۱۸
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۷
رئیس‌هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران:

قیمت گوشت کیلویی 30 هزار تومان کاهش یافت

رئیس‌هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت: قیمت هرکیلوگرم گوشت گوساله با حدود ۳۰ هزارتومان کاهش به ۸۵ هزارتومان رسیده است.

سید احمد مقدسی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر از کاهش ۳۰ هزارتومانی قیمت گوشت گوساله طی ماه‌های اخیر در بازار خبر داد و افزود: قیمت هرکیلوگرم گوشت گوساله از حدود ۱۱۵ هزارتومان به حدود ۸۵ هزارتومان رسیده است.
وی اضافه کرد: باتوجه به شرایط تولید و انباشت دام سنگین در کشور، پیش‌بینی می‌کنیم روند کاهش قیمت ادامه یابد.
رئیس‌هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران با اشاره به اینکه قیمت تمام شده تولید هرکیلوگرم گوشت گوساله ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان است، ادامه داد: قیمت دام زنده نیز کاهش زیادی داشته و طی روزهای اخیر مجددا حدود پنج هزارتومان ارزان شده است؛ به عبارتی قیمت دام زنده تا خردادماه ۳۹ هزارتومان در هر کیلوگرم بود که هم اکنون به کمتر از ۲۸ هزارتومان رسیده و در برخی نقاط کشور نیز بین ۲۵ تا ۲۶ هزارتومان عرضه می‌شود.
مقدسی انباشت دام و عدم خرید و تقاضا برای آن را از دلایل این کاهش قیمت اعلام و اضافه کرد: چند ماه قبل حدود ۳۰۰ هزار راس دام سبک و نزدیک به ۶۰ هزار راس دام سنگین در کشور انباشت شده بود که  طی این مدت نه تنها از تعداد آنها کم نشده بلکه افزایش هم یافته است. درخواست ما از دولت این است که یا جلوی واردات را بگیرد یا اجازه صادرات بدهد.
وی درباره طرح عرضه مستقیم گوشت به بازار توسط تولیدکنندگان نیز گفت: فعلا پیگیری‌های ما در این زمینه به نتیجه نرسیده است.
گفتنی است سعید سلطانی؛ مدیرعامل اتحادیه دامداران معتقد است که در شرایط کنونی قیمت منطقی هر کیلو گوشت گوساله ۷۵ هزار تومان و شقه گوسفندی ۸۵ هزار تومان است که متاسفانه نرخ‌های واقعی با قیمت‌های موجود در بازار اختلاف معناداری دارد. واسطه‌ها حاضر نیستند قیمت گوشت برای مصرف‌کننده را کاهش دهند.
مدیرعامل اتحادیه دامداران قیمت منطقی هر کیلوگرم گوشت گوساله را ۷۵ هزار تومان اعلام کرد و درباره قیمت دام سبک گفت: اگرچه قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی در مقایسه با ابتدای سال ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش داشته است، اما اُفت قیمت آن همانند گوساله محسوس نیست.
سلطانی متوسط قیمت کنونی هر کیلوگرم دام زنده سبک را ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در ابتدای سال هر کیلوگرم گوسفند زنده با نرخ ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شد.
همچنین کرمعلی قندالی؛ رئیس‌سازمان امور عشایر کشور نیز با اشاره به اینکه وقفه‌ای در تولید گوشت قرمز وجود ندارد، اظهار کرد: براساس رصد استان‌ها جای هیچ‌گونه نگرانی مبنی بر کمبود عرضه و تنش قیمت گوشت در بازار نیست. با توجه به بارندگی‌های اخیر و تولید مناسب علوفه در صحرا و مرتع و دسترسی بهتر دامداران به علوفه ارزان قیمت، تولید دام نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است.