kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۵۱۴
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶
معاون وزیر اقتصاد خبر داد

تنزل ۱۰ پله‌ای شاخص رقابت پذیری ایران

معاون اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: شاخص رقابت پذیری ایران تنزل 10 پله‌ای داشته و به رتبه ۹۹ در بین ۱۴۱ کشور رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدعلی دهقان دهنوی در نشست خبری با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته پیرامون بهبود محیط کسب و کار، گفت: در شاخص‌های جهانی نیز ۱۰ رتبه جایگاه کشور در بحث رقابت پذیری تنزل کرد و به رتبه ۹۹ در بین ۱۴۱ کشور رسید.
دهنوی ادامه داد: گزارش اخیر بخش خصوصی در این زمینه نشان داد که فضای کسب و کار در بهار ۹۸ به ۶.۱۷ و در تابستان به ۶.۰۷ بهبود یافت. فضا به سمت مطلوب‌تر شدن پیش می‌رود ولی هنوز به شرایط مناسب نرسیده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: با بهتر شدن شرایط کار، تمامی مجوزها در درگاه ملی کسب و کار وارد خواهند شد و تمامی کارها از این سامانه پیگیری خواهد شد. اصناف در حال حاضر از طریق سامانه مجوزها را درخواست می‌دهند و ۵۵ درصد مجوزهای این بخش  در قالب سامانه درخواست و دنبال می‌شود؛ اگر کسی یک‌بار اطلاعات خود را در سامانه وارد کند، تا زمانی که شرایط تغییر نکند، اطلاعات در سامانه موجود است.
معاون وزیر اقتصاد به صدور کد یکتا برای صدور مجوزها در آینده خبر داد و گفت: اینها از اهدافی است که در سامانه به صورت مستمر دنبال می‌شود؛ البته تاکنون برخی دستگاه‌ها همکاری لازم را نداشته‌اند و باید حساسیت نسبت به این موضوع ایجاد شود. دستگاه‌هایی مانند وزارت بهداشت، وزارت علوم، سازمان استخدامی، شهرداری تهران و سایر شهرها و سازمان برنامه هنوز گام‌های مناسبی در بارگذاری اطلاعات در سامانه نداشته‌اند؛ با این حال، تاکنون یک میلیون و
۲۰۰ هزار استعلام در سامانه درج شده و ۲۶۹ هزار درخواست مجوز شده که ۱۱۱ هزار مورد آن صادر شده است.
دهنوی خاطرنشان کرد: در مکاتبه با رئیس‌جمهور خواستیم دستگاه‌ها را نسبت به انجام اقداماتی برای بهبود محیط کسب و کار ملزم کنند و این مهلت تا ۱۵ مهرماه پایان یافت.
وی ادامه داد: بانک‌ها که خدمات اعتباری به مردم ارایه می‌کنند در قالب سامانه مجوزها قرار نمی‌گیرند ولی بیمه‌ها برای فعالیت و نمایندگی‌ها باید به این سامانه متصل باشند؛ البته تسهیل در ارائه تسهیلات بانکی از طریق اصلاح نظام بانکی می‌تواند در بهبود شرایط کسب و کار موثر باشد و اقدامات خوبی در این زمینه توسط معاونت بانک و بیمه دنبال شده است.
معاون وزیر اقتصاد درباره فعالیت هیئت مقررات زدایی با اشاره به شناسایی قوانین مخل کسب و کار گفت: این کار به صورت مستمر انجام می‌شود و البته در جلسات تخصصی دقت بالایی باید انجام شود و تاکنون ۶۰۰ مجوز اضافه حذف شده است. درباره رشد اقتصادی هنوز گزارش رسمی نداریم ولی برخی علائم نشان می‌دهد رشد اقتصادی در بخش غیرنفتی در سال جاری بهبود خواهد داشت.
دهنوی در پاسخ به سؤالی درباره شاخص فساد، با اشاره به تنزل رتبه کشور از رتبه ۱۳۰ به ۱۳۸ افزود: البته این شاخص‌ها با روش‌هایی انجام می‌شود که برخی ملاحظات را در کشورها در نظر نمی‌گیرد.